Jak vypadá výcvik mentoringu a koučování pro ředitele?

Vydáno:

O přínosech a smyslu koučování v předchozích vydáních Řízení školy znamenitě psala paní Mgr. Renáta Zajíčková. V tomto článku vám představujeme konkrétní informace o tom, jak vypadá výcvik mentoringu a koučování pro vedoucí pracovníky škol, co si z výcviku absolventi odnášejí a v jakých situacích se jim koučovací přístup ve škole bude nejvíce hodit.

 

Jak vypadá výcvik mentoringu a koučování pro ředitele?
Mgr.
Tomáš
Hazlbauer,
CEDU - Centrum pro demokratické učení, o. p. s., ředitel organizace
MUSÍTE VĚŘIT V SÍLU KOUČOVACÍHO PŘÍSTUPU
Na úvod jen krátké připomenutí toho, o čem je koučování: Je to způsob vedení rozhovoru zaměřený na cíle. Díky chytrému dotazování se zvýší rychlost dosažení cílů koučovaného i radost z cesty. Ve škole je výcvik koučování určen především vedoucím pedagogickým pracovníkům, kteří chtějí kolegům, rodičům i žákům umožnit efektivně růst a nechat je určovat si samostatně směr růstu. I těžké věci se potom hýbou snáze a rychleji.
Řízení školyZní to lahodně, avšak cesta k těmto plodům není snadná. Částečně pro mentoring, ale především pro koučování, je potřeba uplatňovat „koučovací přístup“. A začít ve své škole uplatňovat tento přístup není o jednoduchém přepnutí stylu rozhodování, ale v prvé řadě o jasné vizi a odhodlání této vizi něco obětovat. Stát se mentorem, nebo dokonce koučem vyžaduje 3 kroky, kterým se nevyhnete:
-
ODHODLÁNÍ: Měli byste mít o koučovacím přístupu co nejvíce informací a být si jistí tím, že to je právě ta dovednost, která spolupráci uvnitř vaší školy posune tím správným směrem.
-
VÝCVIK: Jen díky pevnému postoji si dovolíte vyhradit dostatek času na to, absolvovat intenzivní koučovací výcvik.
-
PRAXE: Ani po výcviku nemáte vyhráno, přichází totiž nejtěžší fáze, a to samotná praxe - co nejdříve po absolvování výcviku začít koučovací přístup uplatňovat, aby se vám takříkajíc „dostal pod kůži“.
JAK VYPADÁ KOUČOVACÍ VÝCVIK A CO OBNÁŠÍ?
Kvalitně postavený výcvik pro pedagogy má obvykle akreditaci MŠMT v systému DVPP a vedou jej odborníci, kteří jsou sami kouči či/a mentory. Výcviky samotné pak obvykle probíhají v několika dvou- až třídenních blocích, a to s poměrně velkými rozestupy, aby mezi nimi bylo vždy dostatek času na „trénink“. Celkově výcviky mívají rozsah většinou od 50 do 100 hodin (bez započítávání desítek hodin tréninků mezi výcviky).
Konkrétní podoba Výcviku mentoringu a koučování se supervizí tak, jak je prezentován na www.skolaprodemokracii. cz, pak vypadá takto:
Počet účastníků: 12-15
Rozsah: 80 h, tj. 3 dny + 3 dny + 2 dny výcviku + 1 den supervize
Termíny: Setkání I: 23. - 25. 2. 2017 (3 dny); Setkání II: 7. - 8. 4. 2017 (2 dny); Setkání III: 11. - 13. 5. 2017 (3 dny); Supervize: 22. 9. 2017 (1 den)
Realizátor: CEDU - Centrum pro demokratické učení, o. p. s. (PhDr. Jan Froněk, Mgr. Kamila Petrovská z Koučing Ateliéru) Cena: 24.500 Kč (zahrnuje výcvik se supervizí a ubytování se snídaní) Výcvik má akreditaci u MŠMT a je možné jej hradit z šablon OP VVV (II/2.6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ - DVPP v rozsahu 80 hodin.)
ČEHO SI NA VÝCVIKU NEJVÍCE CENÍ ABSOLVENTI?
Řízení školyU koučovacího přístupu je poměrně typické, že proměňuje nejen vlastní přístup k profesi, ale celkový pohled na vztahy mezi lidmi, na svůj vlastní životní postoj, a dalo by se říci i na svět samotný. Někteří absolventi si však odnášejí ryze profesní dovednosti, které jim a jejich školám pomáhají růst.
„Koučovací výcvik mě naučil klást otevřené otázky (což není vůbec žádná lehká věc - zkuste si zmapovat, kolik otevřených, nebo zavřených otázek položíte za 1 den). V bezpečném prostředí skvělé skupiny jsme ,dolovali’ jeden z druhého své možnosti.“ (Lenka Budínská, ředitelka ZŠ Chrast)
„Koučování je výborný nástroj, vedoucí kolegy k přemýšlení, aktivnímu hledání řešení problémů a vlastní zodpovědnosti. Utvrzuje pozitivní přístup, má motivační potenciál a rozvíjí úroveň komunikace a vztahů. Koučování také vede k dalšímu rozvoji vlastní osobnosti kouče.“
(Karel Handlíř, ředitel ZŠ Janáčkovo náměstí, Krnov)
„Koučovací výcvik byl připraven a veden na velmi profesionální úrovni vynikajícími odborníky s bohatými zkušenostmi a velmi lidským přístupem. Během relativně krátké doby jsem byl seznámen a mohl jsem si vyzkoušet celou řadu koučovacích technik a postupů. Získal jsem mnoho nástrojů, které využiji ve své řídící funkci a také v osobním životě.“
(Jaroslav Jirásko, ředitel ZŠ Lázně Bělohrad)
K ČEMU KOUČOVACÍ PŘÍSTUP VE ŠKOLE VYUŽIJETE?
Hospitace u kolegů, konzultace s rodiči či kritický pohovor se zaměstnanci se pro vás stanou poměrně okrajovou záležitostí. Namísto pojmenovávání chyb, vyjednávání o vlivu či kontrolování nesplněných úkolů můžete díky koučovacímu přístupu stavět na tom, že každý partner školy má potenciál, aby své závazky a nároky řešil po svém a úspěšně. Budete spíš své kolegy motivovat k tomu, aby se aktivně, s chutí a kreativně stavěli ke svým úkolům a výzvám.
Koučovací přístup proto ve své škole můžete využít ke:
-
změně konceptu hospitací (využití mentorského rozhovoru);
-
sdílení odpovědnosti v pedagogickém sboru (uplatnění koučování při předávání odpovědnosti kolegům);
-
profesním a osobnostním rozvoji pedagogů (využití koučovacího přístupu při manažerské práci s kolegy);
-
partnerské komunikaci s rodiči a žáky (díky koučovacímu přístupu hledat motivace, potřeby a řešení rodičů i žáků).