Maturitní zkouška 2012 podle novelizovaného školského zákona a "maturitní vyhlášky"

Legislativní změny týkající se maturitní zkoušky jsou obsaženy jednak ve školském zákoně (novela provedena č. 472/2011 Sb., kterou se mění školský zákon) a v „maturitní vyhlášce“ (novela provedena vyhláškou č. 273/2011 Sb.). Cílem tohoto shrnujícího článku je okomentovat nejdůležitější nová znění zákona, případně upozornit na některá nezměněná místa, která mohou vyvolat dotazy.

Maturitní zkouška 2012 podle novelizovaného školského zákona a „maturitní vyhlášky“
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola, Hradec Králové
V textu jsou uvedeny odkazy na:
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění;
 
novelu školského zákona – zákon č. 331/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), který nabyl účinnosti 14. 11. 2011;
 
novelu školského zákona – zákon č. 472/2011 Sb., kterou se mění školský zákon, který nabyl účinnosti 1. 1. 2012;
 
vyhlášku č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění (dále jen „maturitní vyhláška“).
POČET ZKOUŠEK SPOLEČNÉ ČÁSTI A JEJICH NABÍDKA
Nejprve shrňme skutečnost, že díky zákonu č. 331/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, v roce 2012 konají žáci středních škol (zřejmě)
naposledy ve společné části maturitní zkoušky
pouze dvě zkoušky (z českého jazyka a literatury a z matematiky, nebo cizího jazyka).
Jak stanoví tato „malá“ novela školského zákona z října 2011 v § 185 odst. 9 školského zákona, zkoušku podle § 78 odst. 1 písm. c) až e) koná žák
poprvé v kalendářním roce 2013,
jestliže má řádně ukončit střední vzdělávání maturitní zkouškou ve školním roce 2012/2013, nebo měl řádně ukončit střední vzdělávání maturitní zkouškou ve školním roce 2011/2012, pokud bude poprvé konat společnou část maturitní zkoušky v kalendářním roce 2013.
Situaci žáků, kteří mají
řádně ukončit střední vzdělávání maturitní zkouškou v tomto školním roce
(2011/2012), ale neučinili tak, řeší § 185 odst. 26 školského zákona. Takoví žáci mohou konat místo zkoušky z cizího jazyka podle § 78 odst. 1 písm. b) zkoušku z matematiky podle § 78 odst. 1 písm. c).
V roce 2013 se bude společná část maturitní zkoušky skládat ze tří povinných zkoušek
– z českého jazyka a literatury, cizího jazyka a jednoho ze zkušebních předmětů v § 78 odst. 1 písm. c) až e) školského zákona.
Ředitel školy může podstatně
ovlivnit nabídku zkoušek
společné i profilové části maturitní zkoušky. Může jej k tomu vést snaha o to, aby žáci skládali maturitní zkoušku z toho předmětu, který nejvíce odpovídá koncepci oboru vzdělání. Kromě toho se bude ředitel jistě snažit předejít situaci, kdy bude muset
jmenovat členy zkušební komise pro jednoho žáka, který si jako jediný zvolil určitý předmět maturitní zkoušky.
Ve společné části jej k tomu opravňuje § 78 odst. 6 školského zákona, musí však učinit své rozhodnutí ve lhůtě
nejpozději 3 měsíců před termínem pro podání přihlášky ke vzdělávání ve střední škole
podle § 60b školského zákona, zveřejnit je na veřejně přístupném místě ve škole a současně způsobem umožňujícím dálkový přístup. Pokud jsou tyto podmínky splněny, může (v souladu s RVP daného oboru vzdělání):
 
určit jeden předmět, ze kterého budou žáci povinně skládat zkoušku. Jedná se o jeden předmět z nabídky § 78 odst. 1 písm. c) až e) školského zákona;
 
určit několik předmětů
z nabídky § 78 odst. 1 písm. c) až e), z nichž budou žáci
volit jeden předmět
jako svůj třetí předmět společné části maturitní zkoušky.
Jestliže ředitel střední školy jeden nebo několik předmětů neurčí, pak má žák
právo volby ze všech zkušebních předmětů
uvedených v odstavci 1 písm. c) až e).
Novela školského zákona (zákon č. 472/2011 Sb.)
zkracuje od 1. 1. 2012 dobu, ve které je ředitel školy povinen určit a zveřejnit nabídku povinných a nepovinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky včetně forem a témat zkoušek. Podle § 79 odst. 1 školského zákona je ředitel školy povinen
určit nabídku povinných a nepovinných zkoušek
profilové části maturitní zkoušky včetně forem a témat zkoušek a zveřejnit ji na veřejně přístupném místě ve škole a současně též způsobem umožňujícím dálkový přístup
nejpozději 7 měsíců před konáním první zkoušky profilové části maturitní zkoušky.
Podle § 2 odst. 4 maturitní vyhlášky lze
písemné a praktické profilové zkoušky
konat nejdříve 1. dubna. Z toho plyne, že ředitel školy zveřejní nabídku povinných a nepovinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky nejpozději
1. září daného školního roku
(nikoli 1. dubna předcházejícího školního roku, jak bylo stanoveno dříve).
Je důležité zdůraznit omezení týkající se
školních let 2011/2012 a 2012/2013. Podle přechodných ustanovení maturitní vyhlášky (čl. II vyhlášky č. 273/2011 Sb., bod 4)
nemůže žák v těchto letech konat nepovinnou zkoušku ze zkušebního předmětu informatika.
Vyhláška sice výslovně nehovoří o tom, že se jedná o nepovinný předmět společné části maturitní zkoušky, ze smyslu vyhlášky a kompetencí ředitele školy v oblasti profilové části lze však toto dovodit.
POŽADAVKY KLADENÉ NA ŽÁKA
V § 78a odst. 4 školského zákona je nově výslovně uvedeno, že žák může konat společnou část maturitní zkoušky, pokud
úspěšně ukončil poslední ročník středního vzdělávání.
V souvislosti s formami maturitní zkoušky chci dále zdůraznit § 79 odst. 5 školského zákona, podle kterého obhajobu
maturitní práce
[§ 79 odst. 4 písm. a) školského zákona] a zkoušky konané formou ústní zkoušky [§ 79 odst. 4 písm. b) školského zákona] koná žák
po úspěšném ukončení posledního ročníku vzdělávání.
Dále § 79 odst. 5 školského zákona stanoví, že žák může konat profilovou část maturitní zkoušky i v případě, že nevykonal společnou část maturitní zkoušky úspěšně. Škola, ve které bude žák konat společnou část maturitní zkoušky, je určena v § 81 odst. 1 školského zákona.
Kdy koná maturitní zkoušku ve „své“ škole?
 
Žák
podal řediteli „své“ školy přihlášku
k maturitní zkoušce a koná maturitní zkoušku v řádném termínu ve „své“ škole.
 
Žák
podal řediteli určité školy přihlášku
k maturitní zkoušce, úspěšně ukončil poslední ročník vzdělávání na určité škole, ale v roce úspěšného ukončení posledního ročníku nekonal maturitní zkoušku. V tomto případě žák koná v dané škole pouze dílčí zkoušky v ústní formě, které spadají do společné části maturitní zkoušky.
Kdy žák koná společnou část maturitní zkoušky ve škole stanovené Centrem?
 
Jestliže žák
podal přihlášku
k maturitní zkoušce na jedné škole a po podání přihlášky přestoupil na jinou střední školu, pak koná
společnou část maturitní zkoušky
ve škole stanovené Centrem.
 
Žák
podal řediteli určité školy přihlášku
k maturitní zkoušce, úspěšně ukončil poslední ročník vzdělávání na určité škole, ale v roce úspěšného ukončení posledního ročníku nekonal maturitní zkoušku. V tomto případě žák
koná dílčí zkoušky ve formě didaktického testu a písemné práce
ve škole stanovené Centrem.
ZKUŠEBNÍ KOMISE
Podle § 74 odst. 7 školského zákona (který se sice v dané části zákona vztahuje na závěrečné zkoušky, ale § 80a odst. 1 jej aplikuje i na maturitní zkoušku) může krajský úřad nově
omezit pro termín opravných zkoušek a náhradních zkoušek počet zkušebních komisí
a určit žákovi v dané škole jinou komisi, než před kterou konal nebo měl konat zkoušku v řádném termínu. V takovém případě pozbývá platnosti jmenování předsedy zkušební komise, před níž nebudou opravné zkoušky ani náhradní zkoušky konány. O této skutečnosti informuje krajský úřad ředitele školy a předsedu zkušební komise
nejpozději do 30. června.
Krajský úřad nebude samozřejmě omezovat
počet zkušebních komisí
ze své iniciativy a svévolně. Předpokládá se, že vyzve školy k tomu, aby navrhly omezení počtu zkušebních komisí, a teprve potom by na základě své pravomoci počet zkušebních komisí omezil.
Změnu zavádí také ustanovení § 80a odst. 1 školského zákona, podle kterého lze jmenovat
jednu zkušební maturitní komisi pro více tříd nebo více oborů vzdělání, pokud se žáci vzdělávají ve stejné skupině oborů vzdělání.
Členy zkušební maturitní komise
jsou v případě dílčí zkoušky společné části konané ústní formou také hodnotitelé dílčích zkoušek konaných ústní formou.
Ředitel školy již nenavrhuje školního maturitního komisaře.
Komisař je jmenován ( jako dříve) Centrem. Nově
jmenuje Centrum hodnotitele písemných prací
společné části maturitní zkoušky, tj. z českého jazyka a cizích jazyků (§ 80 odst. 3 a odst. 5 školského zákona). Tito hodnotitelé musí
hodnotit písemné práce žáků z jiné školy
(§ 80a odst. 5 školského zákona).
Řediteli zůstala pravomoc jmenovat hodnotitele ústní části zkoušky ve společné části maturitní zkoušky a jmenovat zadavatele.
ODMĚŇOVÁNÍ HODNOTITELŮ PÍSEMNÝCH PRACÍ, ČLENŮ KOMISE, JINÝ ÚKON V OBECNÉM ZÁJMU A CESTOVNÍ NÁHRADY
Po novele určuje ustanovení § 184 odst. 2 školského zákona, že za
výkon funkce předsedy
zkušební komise pro závěrečné zkoušky, pro absolutorium v konzervatoři a absolutorium,
funkce předsedy zkušební maturitní komise, komisaře a hodnotitele
písemné práce náleží odměna, kterou s výjimkou komisaře a hodnotitele písemné práce poskytuje právnická osoba vykonávající činnost školy, a to z finančních prostředků poskytnutých na tento účel podle § 163 odst. 1. V případě komisaře a hodnotitele písemné práce poskytuje odměnu Centrum.
Výše odměny a pravidla vykazování výkonů
těchto osob jsou stanoveny prováděcím právním předpisem.
V § 81 odst. 11 písm. b) školského zákona je nově upřesněno, že MŠMT stanoví pravidla pro
odměňování hodnotitelů písemných prací.
Prováděcím předpisem, který stanoví pravidla uvedeného odměňování, je maturitní vyhláška. Poslední
novela maturitní vyhlášky nabyla účinnosti 30. 9. 2011
a neměnila pravidla odměňování osob, které se podílejí na maturitní zkoušce.
Připomeňme si tedy znění § 47 maturitní vyhlášky:
§ 47 odst. 1
Předsedovi zkušební maturitní komise náleží odměna ve výši 130 Kč za každou započatou hodinu výkonu činnosti předsedy.
§ 47 odst. 2
Komisaři náleží odměna ve výši 130 Kč za každou započatou hodinu výkonu činnosti komisaře.
§ 47 odst. 3
Hodnotiteli náleží odměna ve výši 100 Kč za jednu opravenou písemnou práci.
§ 47 odst. 4
Odměna podle odstavců 1 až 3 přísluší na základě smlouvy uzavřené podle občanského zákoníku; splatná je v pravidelných termínech pro výplatu mzdy nebo platu pro zaměstnance v pracovním poměru.
Shrňme, že
smlouvu o odměně školního maturitního komisaře
nadále uzavírá Centrum a školní maturitní komisař.
Ředitel školy do tohoto smluvního vztahu nezasahuje.
Nově se postupuje stejným způsobem také v případě smlouvy mezi Centrem a hodnotitelem písemné práce.
Činnost zadavatele není speciálně odměněna.
Podle nového § 184 odst. 3 školského zákona je činnost zadavatele součástí jeho pracovněprávního vztahu ve škole.
Před novelami školského zákona bylo v ustanovení § 184 odst. 1 školského zákona uvedeno, že
účast členů ve zkušební komisi
pro závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky, absolutorium v konzervatoři a absolutorium je
jiným úkonem v obecném zájmu. Bylo uvedeno, že těmto osobám poskytuje škola, ve které se zkouška nebo absolutorium koná,
cestovní náhrady.
Novela školského zákona účinná od 1. 1. 2012
rozšířila výčet osob, jejichž činnost se považuje za jiný úkon v obecném zájmu:
 
účast členů ve zkušební komisi pro závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky, absolutorium v konzervatoři, absolutorium;
 
nově činnost komisaře;
 
nově činnost hodnotitele;
 
nově činnost maturitního asistenta.
Obecně platí, že při jiném úkonu v obecném zájmu
náleží zaměstnanci náhrada mzdy
nebo platu ve výši průměrného výdělku (§ 206 odst. 3 zákoníku práce).
Školský zákon dále obsahuje informaci, která může být na první pohled složitá:
...v případech, které jsou uvedeny v § 184 odst. 1, se nepoužije § 206 odst. 4 a 5 zákoníku práce.
Při čtení současného zákoníku práce však zjistíme, že § 206 má pouze čtyři odstavce. Krátce řečeno, školský zákon se odkazuje na již neaktuální znění zákoníku práce a současný odstavec 3 byl odstavcem 4, současný odstavec 4 byl dříve odstavcem 5.
V kontextu maturitní zkoušky je důležitý odstavec třetí.
§ 206 odst. 3 zákoníku práce
Jestliže je podle zvláštního právního předpisu zaměstnanec uvolněn pro překážku v práci z důvodu obecného zájmu, je právnická nebo fyzická osoba, pro kterou byl zaměstnanec činný, popřípadě z jejíhož podnětu byl uvolněn, povinna uhradit zaměstnavateli, u něhož byl zaměstnanec v době uvolnění v pracovním poměru, náhradu mzdy, nebo platu, která byla zaměstnanci poskytnuta, pokud se s touto právnickou nebo fyzickou osobou nedohodl na upuštění od úhrady.
Jaký je tedy postup na základě kombinace školského zákona a zákoníku práce?
Jestliže jsou
předseda zkušební komise a školní maturitní komisař vysláni na jinou střední školu, jsou ve „své“ škole uvolněni pro překážku v práci z důvodu obecného zájmu. Avšak škola, na kterou byli vysláni, za ně nebude hradit náhradu platu.
Hodnotitelé ústní zkoušky a maturitní asistenti
mohou být zaměstnanci školy, ve které se zkouška koná, ale také vysláni z jedné školy na jinou (hodnotitel – viz § 41 maturitní zkoušky). V druhém případě se i za ně
nebude poskytovat náhrada platu.
Dále § 184 odst. 1 školského zákona konstatuje:
Právnická osoba, která vykonává činnost školy, ve které se zkoušky konají, poskytuje osobám uvedeným ve větě první cestovní náhrady za podmínek a ve výši stanových v části sedmé zákoníku práce s tím, že za pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad se považuje bydliště těchto osob.
Tím je řečeno, že
cestovní náhrady se poskytují
jak předsedovi zkušební komise, školnímu maturitnímu komisaři, tak maturitnímu asistentovi, hodnotitelům a členům maturitní komise.
V případě hodnotitele se má zjevně na mysli
hodnotitel dílčí zkoušky konané ústní formou. Jak již bylo řečeno, § 80a školského zákona obsahuje ustanovení, podle kterého jsou
členy zkušební maturitní komise
v případě dílčí zkoušky společné části konané ústní formou také hodnotitelé dílčích zkoušek konaných ústní formou.

PŘEZKOUMÁNÍ VÝSLEDKU ZKOUŠKY NEBO PŘEZKOUMÁNÍ ROZHODNUTÍ O VYLOUČENÍ
Nové znění školského zákona prodlužuje lhůtu, ve které ministerstvo odešle
písemné vyrozumění o výsledku přezkoumání výsledku zkoušky
nebo přezkoumání rozhodnutí o vyloučení ze zkoušky z 10 na 30 dnů ode dne doručení žádosti (§ 82 odst. 3 školského zákona).

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost