• Oblíbené
  • Poznámka

S pomocí hry je každý úkol snazší aneb Gamifikujte, co se dá!

Vydáno:

Slovo gamifikace člověk zaslechne převážně v korporátním prostředí velkých firem, a když si jej chcete vyhledat na internetu, odkazy vás obvykle do firemního prostředí zavedou. Nás ale myšlenka gamifikace natolik uchvátila, že jsme se rozhodli přidat se ke školám, které ji integrovaly do školního prostředí a upravily pro potřeby výuky, v našem případě prozatím ve výuce jazyků. V současné době, kdy jsme byli všichni vrženi do formátu distančního samostudia, se některé prvky gamifikace v on-line prostředí výuky mohou hodit dvojnásob. Co si tedy máte pod tímto pojmem představit?

S pomocí hry je každý úkol snazší aneb Gamifikujte, co se dá!
Mgr.
Jana
Stoklasová
Gymnázium mezinárodních a veřejných vztahů
Mgr.
Juan Rafael
Acedo Amigo
Gymnázium mezinárodních a veřejných vztahů
Gamifikace ve výuce je uplatňování herního myšlení a herních principů v neherním prostředí. Ve výuce jazyků se gamifikace snaží ovlivnit výukový proces tak, aby se všechny aspekty výuky ve třídě staly herním prostředím. Jinými slovy, gamifikace transformuje prostředí, v němž se učíme, na prostředí, které samotné má na učení vliv.
Abychom toho docílili, musíme začít výběrem žánru (tj. středověk, fantasy mystika, vesmírné bitvy, špióni či tajní agenti) a přizpůsobit mu své téma. Používáme k tomu herní termíny: předmět = vyprávění, student = postava, úkol = pátrání (quest), aktivity = mise, známky = body/odměny atd. Studenti pak plní širokou škálu úkolů, za které dostávají další indicie nebo rovnou body. Pomocí těchto bodů nebo indicií se dostávají do dalších kol a prostorů. Student se tedy učí a zdokonaluje v rámci vlastní iniciativy a dostává okamžitou zpětnou vazbu.
Nejlépe si to ukážeme na konkrétních projektech, které se realizovaly na Gymnáziu mezinárodních a veřejných vztahů pod vedením Rafaela Amiga Aceda, vyučujícího španělštiny:
*
Záhadný případ mezigalaktického velvyslance – studenti pátrají po únosci velvyslance pomocí stop, které rozluští správným vypracováním jazykových úkolů ve španělštině;
*
Španělští superhrdinové – studenti se přeměňují na superhrdiny, kteří musejí porazit zlo a bojovat proti španělskému nepříteli – studenti opět plní řadu jazykových úkolů, pomocí kterých získávají další informace;
*
Kouzelnické hry – studenti dobývají planetu bojem s tajemnými monstry; boj opět spočívá v plnění jazykových úkolů;
*
Asistenti Sherlocka – studenti pomáhají vyřešit případy různých typů (paranormální jevy, záhady, zmizení apod.);
*
Los Jabros - projekt
 
pracuje s deskovou hrou, pomocí které studenti tvoří inovativní příběh – seriál.
*
Strážci říše – studenti musejí zachránit známé osobnosti ze španělsky mluvících zemí, které byly uneseny; ve hře se projekt rozšiřuje o reálie těchto zemí, se kterými se studenti seznamují;
Ač inovativní, gamifikace jako výuková metoda se drží těchto zásad:
*
Výuka zapojuje všechny smysly a iniciuje kreativitu studenta.
*
Motivace k získání nových znalostí vychází ze studenta samotného.
*
Ve třídě panuje soutěživé prostředí, což vede ke zvýšení zájmu o učivo a aktivnímu zapojení studentů. Poražení však neexistují, student soutěžením jen získá.
*
Studenti získávají okamžitou zpětnou vazbu, která umožňuje sledovat jejich pokrok směrem k akademickým cílům.
Při výuce pomocí gamifikace dodržujeme tato kritéria:
*
Pracujeme v souladu s tematickým plánem.
*
Zahrnujeme všechny druhy učení.
*
Gamifikace obsahuje všechny jazykové dovednosti: čtení a poslech, mluvení, psaní, gramatiku a slovní zásobu.
S projektem Španělští superhrdinové se vyučujícímu Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů (GMVV) Rafaeli Acedovi podařilo uspět v celosvětové konkurenci a obsadit první místo v mezinárodní soutěži o nejlepší výukovou praktiku založenou na nových technologiích. (Soutěž v roce 2018 organizovala publikační rada Difusión a polytechnická univerzita v Madridu.) Celkově bylo prezentováno zhruba 50 projektů z celého světa, a to jak jednotlivými učiteli, tak skupinami.
Na získání ceny je Rafael Acedo velmi hrdý. S gamifikací začal před šesti lety v první škole, kde pracoval jako španělský učitel. K zapojení her do výuky ho inspiroval jeho vlastní zájem o hraní. Gamifikace jako výuková metoda ovšem nebyla příliš známá, a tak musel strávit mnoho času vyhledáváním informací o tom, jak začít. Z toho pramenil i určitý pocit frustrace.
Aby uchránil ostatní učitele před podobnou frustrací, rozhodl se Rafael Acedo vytvořit komplexní webové stránky věnující se gamifikaci a nabídnout materiály, které výuku pomocí gamifikace usnadní a urychlí její tvorbu.
Za cíl si stanovil nejen vytvořit přehledné webové stránky, ale rovněž založit komunitu pro všechny učitele, kteří mají zájem přinést do svých hodin něco nového. V rámci stránek https://rafaelacedo.wixsite.com/gamification je možné nalézt následující sekce:
*
Resources (Zdroje) – online programy a aplikace kategorizované podle témat (kvíz, myšlenkové mapy, prezentace atd.), které nabízejí kompletní škálu materiálů pro gamifikaci;
*
Experience (Zkušenosti) – ukázky gamifikace vytvořené jinými učiteli v různých oborech a zemích; učitel, který chce vytvořit nový projekt, zde může hledat inspiraci;
*
More Information (Více informací) – část, v níž odborníci z oblasti gamifikace rozebírají své teoretické a praktické představy a tím objasňují základní koncepty implementace gamifikace;
*
Boardgame Learning (Učení formou stolních her) – tato část obsahuje materiály o stolních hrách přizpůsobených vzdělávání ve školách; k dispozici jsou odkazy na jiné webové stránky, kde najdete příručky použitelné ve třídě, a také si zde můžete stáhnout dokumenty vytvořené jazykovým oddělením GMVV, které popisují použití různých her na škole a práci s nimi;
*
The Gamification Guide (Příručka gamifikace) – jedná se o blog, na kterém se může podílet každý učitel svými příspěvky souvisejícími s gamifikací (programy, které používá, doporučeními, pochybnostmi atd.); jde o místo, kde učitel může „komunitě“ něco sdělit a zároveň získat informace, vzájemně si tak všichni pomáhají růst a zlepšují svou výuku.
Názory studentů
zapojených do výuky formou gamifikace na GMVV:
*
„Lépe si látku zapamatuju a je to i zábavné.“
*
„Osobně občas mívám v normálních hodinách problémy s koncentrací, takže tento projekt je pro mě vítanou změnou.“
*
„Projekt je rozhodně přínosný, umožňuje zábavným způsobem procvičovat gramatiku a zlepšuje naši konverzaci.“
Poznámka redakce: Text byl publikován v Řízení školy 3/2020

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu