Zpráva o tom, že se zavírají školy z důvodu koronavirové prevence, nás jako školu zastihla v polovině jarních prázdnin. O to více to byla zpráva nečekaná. Co teď?
Tylovka na dálku
Mgr. Bc.
Pavel
Koc
ředitel Základní školy Josefa Kajetána Tyla a Mateřské školy Písek
Moje žena by vám potvrdila, že bylo po dovolené. Bylo jasné, že když vás něco podobného zasáhne v době, kdy nedržíte BoPo, bez důrazného a rychlého BoRo to nepůjde (kdo nebyl na vojně, použije v tuto chvíli pro termín bojová pohotovost a bojové rozdílení nějaký vyhledávač :)).
Večer jsme se spojili s mými dvěma zástupci a vedoucími učitelkami mateřských škol a začali jsme plánovat úkoly, stanoviště, způsoby komunikace na naší velké škole… Dáme to? Jak udělat z nouze ctnost? Vše jsme chystali na pondělní pedagogickou radu školy i pedagogické rady školek, které jsme nakonec ale také neudělali. Pokud pamatujete, situace se měnila každou minutou, zpřísňovaly se podmínky, nikdo se nechtěl moc potkávat, někteří se vraceli ze zahraničí a měli nařízenou karanténu, někteří neměli, ale chtěli raději zůstat doma. Shodli jsme se, že se sejdeme v malých skupinkách (ideálně předmětové party), dáme hlavy dohromady a vše sneseme zpět ke mně jako řediteli. Budeme evokovat, uvědomovat si a reflektovat.
Předesílám, že mám za sebou pouhé dva týdny zkušenosti se školou na dálku a tenhle článek budete číst až za víc než měsíc po jeho napsání… Pokud bych měl vše shrnout do několika bodů, které jsem v tu chvíli považoval za důležité kolegům a kolegyním připomenout, byly by to tyto (vše shrnuji pravidelně na našem webu i v Bakalářích, vždy zvlášť ve zprávě pro rodiče a děti a také pro pedagogické pracovníky, viz např. https://www.zstylova.cz/pokyny-pro-prvni-tyden-domaci-vyuky-pro-rodice-a-zaky-skoly/ a https://www.zstylova.cz/pokyny-pro-druhy-tyden-domaci-vyuky-pro-rodice-a-zaky/).
Komunikace uvnitř. Všichni používáme e-maily na Office 365, můžeme k nim tedy z domova a nic nám nebrání je použít. Máme distribuční skupiny typu 1stupen, 2stupen, inkluze, vychovatelky, všeobjímající education, skolky, management a mnohé další na @zstylova.cz, takže komunikace může být adresná. Brzy jsme si založili pro všechny pedagogy také WhatsApp skupinu na sdílení rychlých tipů, ale i receptů, vtípků a osobních fotografií, která nás dodnes drží v optimistické náladě. Pomalu pronikáme do Microsoft Teams, to jsme neuměli. Učíme se rychle… A samozřejmě si hodně voláme. Neomezené volání a data nejsou dnes ničím výjimečným.
Komunikace ven. Máme Bakaláře už několik let. To je rozhodně hlavní komunikační kanál, zvláště pak pro zadávání úkolů a zápis postupu výuky. Rodiče, žáci i učitelé umějí používat třídní knihu, domácí úkoly i zprávy Komens, máme elektronickou nástěnku celé školy a tříd. Tedy pár zapomenutých hesel jsme určitě vydávali… Připomněli jsme si pouze to, že na nástěnku školy píše hlavně vedení důležité společné pokyny, třídní učitelé píšou na nástěnku tříd, zprávy se posílají cíleně, nespamujeme ostatní informacemi, které je nezajímají. Objevili jsme sekci Dokumenty, která se začala brzy plnit podpůrnými materiály. V komunikaci ven v této situaci e-maily nechceme. A navrhujeme Bakalářům průběžně různá vylepšení. Teď bychom určitě přivítali, aby mohli třídní učitelé na 2. stupni z důvodu koordinace jednoduše vidět na jednom místě vše, co se týká jejich třídy (veškerou komunikaci, úkoly, učivo), třeba se to vývojářům povede.
Pravdou je, že mnohým kolegům pro přímou komunikaci a individuální a skupinovou výuku víc vyhovovaly skupiny WhatsApp, Messenger, někomu Skype, a jak jsem psal výše, někdo už používal např. vlastní YouTube kanály nebo Microsoft Teams. Kromě výuky je to lepší prostředí i na sdělování pocitů, dojmů, radostí i obav. V tomto jsem výběr nechal na nich s tím, že záleží na domluvě s rodiči (zvláště pak na 1. stupni) a systém pak zůstane jednotný. A někdy s tím prostě rodiče a děti paní učitelce pomohli a tak to má být. Všichni žáci mají své školní e-maily na platformě Office 365. To je skvělé. Kdyby je ale všichni uměli používat, bylo by to ještě lepší. Jasný signál pro naši další výuku informatiky. A další impuls? Žádný svůj jednotný systém pro výuku v reálném čase nemáme. Zatím…
Zahlcovač. Od prvního okamžiku nám bylo jasné, co chceme. Pomáhat v situaci, kdy toho mají rodiče dost a řeší často existenční problémy. Měli jsme malinkou výhodu. Už v období od středy do pátku předchozího týdne se začaly objevovat zprávy, že školy začaly žáky hltit úkoly… Moc nám pomohlo video, které natočila Mgr. Michaela Veselá ze Společně k bezpečí, z. s., a zveřejnila na svém FB profilu. O nebezpečném broučkovi zahlcovači, který pro své larvy jako mezihostitele využívá kantory… To nás pobavilo, zároveň jsme se ve videu někteří uviděli. Tipy k zahlcovači mají i pokračování; nicméně jak přiznává paní Veselá, léčba se daří. Připouštím, že ne vždy se dařila a daří i u nás. Najít správnou míru není jednoduché. A pokud toho bylo někde opravdu hodně, tak právě proto, že kolegové a kolegyně chtěli pomoci až do takových podrobností, že pomohli až moc… V takových případech jsme si vzpomněli na další radu paní Mgr. Veselé, která s naším sborem dlouhodobě spolupracuje: Když chceš vědět, co je základem učiva v chemii, tak si to, chemikářko, sepiš a dej seznam proškrtat dějepisářce, která ti řekne, co z uvedeného vlastně v životě potřebovala. A takhle si pomozte navzájem všichni. Výsledky byly znát, druhý týden byl lepší než ten první a třetí bude ještě lepší, návodnější a pomocnější.
Docela jiný příběh jsou žáci chystající se na nejisté přijímací zkoušky. Ti mají většinou motor v sobě a nezřídka se stalo, že chtěli naložit ještě více (možná spíš jejich rodiče napadení zahlcovačem). I zde se muselo pečlivě vážit. Zvláště proto, že se jim podmínky mění za běhu. To dokáže rozhodit i dospělého. Rozkaz zněl jasně: čeština a matematika a pak dlouho nic a pak trochu cizího jazyka a přírodovědný a společenskovědní základ dle jejich budoucího zaměření.
Myslím, že jsem se na zahlcování zpočátku podílel i já. Čekal jsem nějaké podrobnější vyjádření těch nad námi k domácí práci. Jak vlastně vykazovat, jak hlídat, jak hospitovat… Proto jsem hned zavedl všem podrobné výkazy. Po týdnu jsem tuto myšlenku opustil a i děti si oddychly. Běžný zápis do třídní knihy a běžný výkaz pracovní doby musí stačit a já přes všechnu tu výše popsanou komunikaci, kterou denně sleduji několik hodin, přece vím, co se kde daří a co se kde nedaří. Dostávám fotografie, ukázky prací, píšou a volají mi rodiče.
Pokud bych to vše měl nějak shrnout, napsal bych, že škola na dálku může fungovat dlouhodobě jen jako výuka v reálném čase s reálnou komunikací doplněnou distančními úkoly a zadáními.
Sdílení. Bez sdílení není učení. V prvním okamžiku jsem poprosil všechny pedagogy, rodiče i děti, abychom sdíleli vše dobré, co se povede. Školou tak kolují videa, pracovní listy, tipy na webináře, mnozí kolegové učí ostatní právě třeba práci s MS Teams. Požádal jsem všechny i o zpětnou vazbu. Nastavme si zrcadla…
Zajímavé domácí úkoly. To jsme si vetknuli i do našeho ŠVP a neustále se k tomu vracíme. Nechceme jen dril. I zde pomohlo sdílení. Společně se vymýšlely například výzvy (mnohdy nazvané challenge) pro jednotlivé třídy. Dát třeba jako týdenní úkol ušít si textilní obal na vlastní deník, připravit rodičům zdravou snídani, kouknout na anglický film s českými titulky nebo zavolat babičce a dědovi a zapsat si, jak se mají, mi zajímavé přijde. Mezi takovými úkoly se nějaké to doplňování v pracovním sešitě nebo krátké výpisky dají docela vydržet. A ve styku s dětmi a rodiči jsou i mateřské školy, zvláště pak u předškoláků.
Výukové zdroje. Od začátku jsme dávali tipy. Nebylo jich moc. Mám rád Českou televizi a věřil jsem jejímu projektu UčíTelka a Odpoledka. Když jsem řekl kolegyním a kolegům, aby místo úkolů raději koukali s dětmi, moc se netvářili. Teď už ano. Další skvělé věci má na svých stránkách Český rozhlas, Akademie věd…
Pravda, měli jsme jeden velký problém. Jarní prázdniny znamenají pohodu a klídek, proč by si někdo nosil domů učebnice, sešity, pracovní sešity, penály… Takže vše zůstalo ve škole a nikdo nesmí dovnitř. Částečně to řeší moderní technologie. Nafotit těch pár stránek a poslat je všem spolužákům je otázka minut. Konečně ty telefony k něčemu jsou, mnohé školy je vzaly na milost a snad přemýšlejí o tom, proč je vlastně zakázaly. A pokud své pomůcky někdo moc a moc chtěl, paní učitelky je přece mohou předat před školou nebo doma z okna. Alespoň uvidí vůbec poprvé některé rodiče…
Je skvělé, že mnohé papírové učebnice a cvičebnice jsou přístupné i z domova online. Mnozí je ale neumějí používat. Kdyby nic jiného, cesta k nim je zajímavý úkol na celý měsíc. Pochopili to i někteří prodejci. S nabídkami a zpřístupněním zdarma se roztrhl pytel. I tady ovšem opatrně, ať nezahltíte především sebe.
Hodnocení. Na hodnocení je čas. Stejně nevíme, jak to vlastně s hodnocením domácí práce je. Nejspíš nijak. Proč chceme vlastně dávat známky za domácí práci? Komu? Poskytujme zpětnou vazbu a formujme. Proti hvězdičce, jedničce nebo pochvale nic nenamítám. A o pětce za domácí úkol se už vyprávějí vtipy jen v pedagogickém muzeu, nebo ne? Nezapomínejme také, že na druhé straně školy na dálku jsou i děti a rodiny, které z mnoha důvodů nemají na domácí výuku podmínky. Třeba nemají pracovní stůl. Nebo knihovnu. Nebo nůžky, barevný papír a čtvrtky. Nebo jsou cizinci. A pokud se někdo 14 dnů neozval, bylo by vhodné ozvat se jim. Alespoň to zkusme. Až přijdeme do školy, můžeme zase hodnotit školní práci.

Krizové řízení. Máme pod školou protijaderný kryt. Tedy není nám k ničemu. Teče do něj, izolace stárnou a postupně jsme z něj museli odstranit i školní knihovnu a sklady. Dlouze se přemýšlí, co s ním. Nicméně v plánu krizové připravenosti kraje jsme dál, tak nám nastala povinnost postarat se o děti rodičů, kteří se teď zase hodně starají o nás. O děti rodičů zdravotníků, lékařů, sociálních pracovníků, ozbrojených složek, záchranářů atd. Naplnilo to touhu mnohých kolegů a kolegyň pomáhat ještě jinak než dálkovou výukou (když už pomalu vychládají doběla rozžhavené jehly desítek šicích strojů). Trochu jsem se bál, jak budu delegovat tyto služby. Šlo to snadno, dobrovolně se přihlásili skoro všichni a určitě nebudeme mít problémy obsadit ani víkendy. Pomáhat chtějí i školky a kolegové z ostatních škol.
A když už zmiňuji krizové řízení… Užší vedení školy jsou čtyři lidé. Ředitel, dva zástupci a ekonomka. Ti by se ideálně za celou dobu neměli nikdy všichni potkat… Co kdyby… Bez velení totiž není vítězství.
Vaření. Ve většině škol utichly i školní kuchyně a jídelny. U nás ne. Vaříme totiž pro seniory v rámci sociálních služeb města celoročně. Takže 350 obědů se denně expeduje, i když jsou školy zavřené. Se surovinami problém není, na trhu je jich díky omezenému provozu škol a restaurací spousta. Problém jiný byly dezinfekční prostředky a ochranné pomůcky. Zvláště v takové situaci se ve škole musí nechat jíst i z podlahy (ne že by se předtím nedalo) a kliky se musejí blýskat do dálky (ne že by se předtím neblýskaly). Zase pomohli lidé, a když nic nebylo ve velkoskladech, vyrobilo se v laboratořích, přivezlo, darovalo…
Den učitelů. Letos proběhl tak nějak zvláštně. Všimlo si ho nebývale mnoho lidí. Právě proto, že je najednou škola společenským tématem. U té příležitosti jsem mimo jiné napsal všem:
Já ve svém projevu k pracovníkům školy vždy v tomto čase říkám, že vnímám Den učitelů jako ocenění práce všech pracovníků ve školství, ať aktivních, nebo našich seniorů. Všech, bez nichž by naše škola nemohla být (…). Letos se ale do té naší pedagogické party zařadily stovky dalších učitelů, kterým patří také veliké poděkování a uznání. Jsou jimi rodiče, prarodiče a další členové rodin, kteří společně s námi vyučují svoje děti na dálku. V mých očích si zasloužíte medaili za pedagogiku také. A protože se zlatá Ministerstvem školství oficiálně neuděluje, patří vám! Přeji nám všem vše nejlepší ke Dni učitelů a brzký návrat do školních tříd. S kolegiální úctou (…)
Závěr. O každé krizi se říká, že má očistný účinek a dává možnost restartu. To by bylo skvělé. Já běžím zařídit zápis do 1. tříd a tří mateřin na dálku… Také jsem pár dní nesáhl na přípravu letních investic… A také potřebuji vybrat nového pana školníka a paní sekretářku… Jak tohle udělat na dálku?
Už aby škola začala a já si trochu orazil. :)