Přijetí každého předpisu by měla předcházet otevřená diskuse a přesvědčovací kampaň

Vydáno:

U nás je snadné kritizovat ministerstvo školství, protože v řadě případů postupuje velmi neprofesionálně, leckdy nenaplňuje své poslání a nehájí dostatečně vzdělávací zájmy dětí, učitelů ani této společnosti. A ještě tyto své postupy obhajuje i v situaci, kdy je zřejmé, že nefungují dobře, že jejich faktické dopady jsou převážně negativní. Nevzpomínám si, že bych kdy zaslechl z úst představitelů ministerstva přiznání vlastní chyby. Nanejvýš když se už něco napraví, můžeme zaslechnout, že se v minulosti vyskytl dílčí problém. Tento postup má samozřejmě logiku, protože ve vzduchu je legitimní otázka, proč když je něco špatně a vy to víte, nic s tím neuděláte. Jedině když se vymění politická garnitura, tak se kritiky můžeme dočkat. Dokonce se někdy přes noc i z původně rozumných, jen nedotažených opatření mohou přes noc stát opatření kritizovaná a jednoznačně špatná. Často je zdrojem kritiky veřejnosti skutečnost, že ministerstvo (jde o pouhý občany placený úřad, ne o nezávislou odbornou instituci!) nekomunikuje vůbec. Nebo že se tváří, že komunikuje, ale ve skutečnosti si bez ohledu na hlasy veřejnosti včetně té odborné udělá, co chce.

Přijetí každého předpisu by měla předcházet otevřená diskuse a přesvědčovací kampaň
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
Když už ministerští úředníci něco vymyslí a dovedou do stadia realizace, jsou přesvědčeni, že tento jejich předložený koncept odborná i laická veřejnost pochopí a bezprostředně začne správně (a s plným zaujetím) naplňovat. Nechme stranou verzi, že je vlastně nic moc mimo úřad a papíry nezajímá. Takže pak stačí vytvořit předpis, dovést ho k příslušnému schválení a úkol je splněn. Dobrá věc se podařila a je jen na učitelích a dalších odbornících ve školství, aby ho začali naplňovat. Jenže tak psychika učitelů (podobně rodičů), zejména však zkušených praktiků rozhodně nefunguje.
Vzhledem k tomu, že mají leckdy i velmi dlouhou zkušenost s určitými postupy, zvykli si na ně, naučili se v nich pohy

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost