Odesílání dětí z dětského domova na akce mimo domov
Za jakých podmínek může vedení dětského domova (zařízení pro výkon ústavní výchovy) poslat děti z DD do letního tábora, do kurzů, na sportovní soustředění apod.? Je nutné uzavřít mezi dvěma subjekty smlouvu? Je nutné, aby děti doprovázeli na výše uvedené akce pedagogičtí pracovníci dětského domova? Jsme Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, příspěvková organizace.
ODPOVĚĎ:
Obecně platí, že za školská zařízení jsou podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, považovány instituce, které poskytují služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách, a dále školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo preventivně výchovnou péči.
Specifika činnosti školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo preventivně výchovnou péči jsou upravena zvláštním zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Jejich právní postavení, financování, kompetence k jejich zřizování apod. jsou však řešeny zákonem č. 561/2004 Sb. K uvedenému lze říci, že pokud zákon č. 109/2002 Sb., nestanoví jinak, vztahuje se i na tato školská zařízení zákon č. 561/2004 Sb.
Jak vyplývá ze samotného zákona č. 109/2002 Sb., žádné ze školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy, tedy ani výchovný ústav, nejsou koncipována jako trestající zařízení, nýbrž jako vysoce odborně specializovaná zařízení poskytující ochranu a pomoc v nepříznivé životní situaci dítěte. Dětský domov se základní školou je koncipován v zájmu co nejširšího zohlednění výchovných problémů nebo specifických výchovných potřeb dětí, čímž se výrazně odlišuje od dětského domova, při němž se škola nezřizuje, ale i od dříve zřizovaných dětských výchovných ústavů, které přijímaly pouze obtížně vychovatelné děti. O tom svědčí i skutečnost, že dítě z dětského domova se školou může být kdykoliv podle potřeb integrováno v běžné základní škole, aniž by muselo opustit stabilizované výchovné prostředí.
Z ustanovení § 20 zákona č. 109/2002 Sb., pak jasně vyplývá, že dítě má mimo jiné právo účastnit se činností a aktivit zařízení organizovaných v rámci výchovného programu s výjimkou zákazu či omezení v rámci opatření ve výchově, stanovených tímto zákonem. Ze zákona č. 109/2002 Sb., však nevyplývá, že by se dítě umístěné v dětském domově nemohlo účastnit kurzů, sportovních akcí nebo dokonce letních táborů. V tomto směru je na dítě v dětském domově pohlíženo stejně jako na dítě ve škole. Je proto vhodné, aby ho vedení dětského domova neomezovalo v jeho aktivitách a aby mu umožnilo účast na různých soutěžích a kurzech, stejně jako na letním táboře.
Je však třeba v té souvislosti vzít v úvahu především hledisko bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, resp. žáků. V zákoně č. 561/2004 Sb., máme totiž s vymezením zásad bezpečnosti a ochrany zdraví dětí při těchto akcích určitý problém. To vyplývá z toho, že školy i školská zařízení (tedy i Váš dětský domov) jsou samostatné právnické osoby a MŠMT jim v § 29 zákona č. 561/2004 Sb., stanoví jen základní zákonné minimální meze a to, že školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů a že zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Z toho důvodu nakonec mlčí i zákon č. 109/2002 Sb.
Vše ostatní musí být upraveno školním řádem a v případě dětského domova (a ostatních školských zařízení) vnitřním řádem. MŠMT před časem vydalo tzv. Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 22. prosince 2005 č.j. 37 014/2005-25 a v jeho úvodu zdůraznilo, že je sice tento metodický pokyn vydáván pro právnické osoby vykonávající činnost škol zřizovaných MŠMT, nicméně že jej mohou podpůrně používat i ostatní školy zapsané do školského rejstříku a poskytovatelé služeb souvisejících se vzděláváním a výchovou. Zde jsou velice podrobně popsány jednotlivé aktivity, které mohou ve škole přicházet v úvahu a je pak pouze věcí školy nebo školského zařízení, aby si ty zásady, které se jí z tohoto metodického pokynu hodí a které může využít, přenesla do svého školního řádu nebo v případě školského zařízení do vnitřního řádu.
Z toho důvodu doporučuji, abyste ve vnitřním předpise Vašeho domova stanovili podmínky pro účast dětí na akcích uvedených v dotaze. Přitom ovšem musíte vzít v úvahu i hledisko pedagogického dohledu. Váš vnitřní řád je v tomto směru Váš domácí zákon. Obecně platí, že při akcích konaných mimo školu nebo školské zařízení, kdy místem pro shromáždění žáků není škola nebo školské zařízení, začíná dohled nejpozději 15 minut před dobou shromáždění na určeném místě. Po skončení akce dohled končí na předem určeném místě a v předem stanoveném čase. (Paragraf 6 odst. 4 vyhlášky č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.)