Aktuality - strana 24
Až do konce dubna měly mateřské a základní školy možnost získat evropské prostředky z Operačního programu Jan Amos Komenský. Během jedenácti měsíců, kdy byla výzva Šablony pro MŠ a ZŠ I otevřena, využilo této možnosti více než 83 % všech škol a školských zařízení v České republice. 3 935 projektů za více než 5,5 miliardy korun již bylo schváleno, další 2 883 projektových žádostí se hodnotí. Alokace výzvy dosahuje 9 miliard korun.
MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách?
Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit příčiny vzdělávání romských žáků vzdělávaných ve školách a třídách zřizovaných dle §16 odst. 9 školského zákona a navrhnout soubor doporučení pro oblast vzdělávání i další sektory.
Stát nemá přehled o tom, kolik středních škol vypisuje druhé kolo přijímacího řízení.
Předseda vlády Petr Fiala dnes uvedl do funkce nového ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka, který ve vládě dosud zastával roli ministra pro evropské záležitosti. Původní profesí vysokoškolský pedagog a emeritní rektor převzal řízení ministerstva školství po Vladimíru Balašovi, který na funkci ze zdravotních důvodů rezignoval.
Školy, které se připravují na úpravy školních vzdělávacích programů v digitální oblasti, mohou zdarma využívat individuální konzultace s odborníky Národního pedagogického institutu České republiky. Konzultant se ve vyhrazeném čase věnuje výhradně objednanému řediteli či jinému pedagogickému pracovníkovi z konkrétní školy.
Národní finále Národní soutěže ČR v kybernetické bezpečnosti organizované Centrem kybernetické bezpečnosti, z. ú., a celou řadou státních, akademických i profesních organizací se uskutečnilo dne 27. dubna 2023 v Muzeu Škoda v Mladé Boleslavi.
Učitelé stojí před diferencovanými a často velmi komplikovanými třídami a nemají ani kapacitu, ani nástroje na to, aby blíže zkoumali rodinnou situaci žáka, kterému se nedaří, a byli v ní nějak zásadněji nápomocni.
Vydavatelství diagnostických nástrojů Propsyco, s. r. o., hledá základní a střední školy, které by byly ochotné zapojit se do procesu standardizace uvedených diagnostických nástrojů.
Rozhovor s autorkou Chytrozemě Lucy Crehan.
I když všichni věří v dobré konce, zůstanou letos po přijímacích zkouškách na střední školy mnohde zklamaní teens. Ti, kteří x měsíců dřeli a žili pod tlakem každodenního mediálního tlaku kolem nedostatku míst, náročnosti testů i vlastních přání a ambic.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uskutečnilo v průběhu tohoto měsíce další šetření ke stavu ukrajinských dětí a žáků v českém vzdělávacím systému.
Asociace lesních mateřských škol zahájila kampaň s podtitulem LESsnění, která již tradičně startuje na Mezinárodní den lesních školek. Letošní oslavy ukážou trochu neviditelnou ale nedílnou součást lesních školek a přírodní pedagogiky: téma klidu – odpočinku a spánku.
Vážení a milí pedagogové, ředitelé, vychovatelé, vzdělavatelé, zapojte se do nového výzkumu, který mapuje, jak jsou české školy připraveny na zavádění umělé inteligence (AI) do vzdělávání – ať už do výuky, či do domácí přípravy žáků.
V pražském Centru současného umění DOX se včera uskutečnil již 11. ročník konference Úspěch pro každého žáka s podtitulem Čemu věříme ve vzdělávání. Téma hodnot není v rámci českého vzdělávání bohužel dostatečně diskutováno, přestože právě hodnoty jsou základem našich představ a očekávání o tom, jak by měl vzdělávací systém vypadat.
Inspirace do výuky, či „zrádný nástroj“, který učitelům ztíží hodnocení písemných prací žáků – v souvislosti s rozšiřováním využití umělé inteligence je nutné se zaměřit na témata kybernetické bezpečnosti ve škole.
Známe jména jedenácti inspirativních učitelů, kteří jsou finalisty letošního ročníku Global Teacher Prize Czech Republic. Celkově se letos přihlásilo 151 učitelů. Vítězové budou slavnostně vyhlášení 1. června.
Rozjívený extrovert, který vyhledává pozornost? Zadumaný introvert, který nespolupracuje? Jak se přiblížit různým typům osobností, jak k nim přistupovat v kolektivu, jaké prostředí a slova volit ve snaze o porozumění? V 34. podcastu Zapojme všechny si nad tématem vztah dítěte a učitele povídáme se Zuzanou Smithovou, komunikační koučkou, která pomáhá dospělým najít společnou řeč s dospívajícími. Druhý díl podcastu Zapojme všechny je určen zejména rodičům, kteří chtějí aktivně řešit problémy svých dětí teenagerů ve škole.
Zajímá vás, jak ve škole prakticky řešit změny související s informatikou a digitálními kompetencemi, aby se reálně promítly do výuky a nezůstaly jen obecně naformulované v ŠVP? Jak s novými obsahy výuky seznamovat pedagogický sbor a kdo by se měl zapojit do příprav navrhovaných změn? A v neposlední řadě také, jakými cestami podpořit učitele, aby se připravili na nový předmět informatika a rozvíjení digitální kompetence ve výuce všech předmětů a kde mohou získávat jistotu v oblastech, které jsou pro ně nové?