Aktuality - strana 184

Počet mladých se základním vzděláním roste.
Vydáno: 24. 05. 2019
Zavedení Obecného nařízení o ochraně osobních údajů GDPR loni koncem května s odstupem roku hodnotí poskytovatelé soukromého vzdělávání v EDUA Group pozitivně. Pomohlo jim totiž částečně odbourat zbytečnou administrativu v podobě papírových docházkových listů, která zdržovala lektory i klienty. Nyní spoléhají na on-line aplikaci.
Vydáno: 24. 05. 2019
Knihovna Václava Havla dnes zveřejnila třetí díl vzdělávací série Rok revoluce aneb Sametový rok očima youtuberky www.rokrevoluce.cz. 
Vydáno: 24. 05. 2019
Letošním maturantům na stylu výuky na střední škole nejvíce vadí, že je výuka příliš výkladová, málo interaktivní a místo vědomostí podstatných pro život je kladen důraz na memorování přehnaného množství teoretických informací. Mezi dalšími problémy maturanti zmiňovali systém známkování, malou kompetenci některých učitelů či nutnost nosit i v devatenácti letech omluvenky od rodičů. Vyplynulo to z průzkumu vzdělávací společnosti Tutor, který se uskutečnil v dubnu 2019 mezi 548 maturanty všech typů škol z různých regionů České republiky.       
Vydáno: 24. 05. 2019
58 procent letošních českých maturantů se dle svého vyjádření nezajímá o politiku. 39 procent o ni naopak zájem má, zbytek si není jistý. Zároveň ale platí, že se 58 procent letos maturujících studentů chystá přijít k volbám do Evropského parlamentu. 39 procent účast neplánuje, 3 procenta neví. Vyplývá to z průzkumu vzdělávací společnosti Tutor, který se uskutečnil v dubnu 2019 mezi 548 maturanty všech typů škol z různých regionů České republiky.
Vydáno: 24. 05. 2019
Celkem 867 učitelek a učitelů mateřských škol se zapojilo do rozsáhlého výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaké je riziko vzniku syndromu vyhoření u předškolních pedagogů. Stres a další zátěž, která v delším horizontu přispívá k pocitu vyhoření se nevyhýbá ani mateřským školám a vyučující by proto měli mít o tomto riziku povědomí a především by měli být vybaveni dovednostmi, které jim umožní náročné situace zvládat.
Vydáno: 23. 05. 2019
Česká společnost vždy oceňovala solidní úroveň svého odborného školství. Přes všechny problémy, jež jsou dnes spojeny zejména s nedostatkem kvalifikovaných řemeslníků či s nízkým zájmem mladých lidí o technické profese, je odborné vzdělávání v České republice ve světovém srovnání stále na špičkové úrovni. Jinak by přece nemohlo docházet ke skvělým výsledkům našich odborníků v medicíně, strojírenství či pivovarnictví a v dalších oborech. Nesporně na tom má zásluhu české odborné školství se svou dlouholetou historickou tradicí. O tom, jak dnes funguje české odborné školství a vzdělávání, jaká má pozitiva i negativa ve srovnání s odborným vzděláváním v jiných zemích a co je potřebné zlepšit pro jeho další úspěšný rozvoj, pojednává nová kniha z nakladatelství Wolters Kluwer ČR Odborné školství a odborné vzdělávání: Fungování systému, problémy praxe a výzkum.
Vydáno: 23. 05. 2019
V poslední době se na Lince bezpečí zvyšuje počet dotazů týkajících se sexuality. Děti chtějí anonymně vědět, co je to kondom, jak se rodí děti atp. Z oblasti sexuálního vyzrávání pak často řešíme témata jako menstruace, masturbace, sexuální orientace, antikoncepce nebo první pohlavní styk. Dětem se snažíme poskytnout pravdivé informace bez mlžení s důrazem na snižování rizik. Otázkou zůstává, proč s těmito tématy nejdou děti za rodiči.
Vydáno: 23. 05. 2019
Ministr školství Robert Plaga dnes navštívil Ústecký kraj. Stalo se tak v rámci avizovaných výjezdů do regionů, při kterých chce ministr hovořit přímo s řediteli škol. Tématem jednání byly platy učitelů, reforma financování regionálního školství a administrativa. Vzhledem k vysokému počtu vyloučených lokalit v regionu byla jedním z diskutovaných témat také inkluze, kdy ředitelé škol ministra školství seznámili se specifiky kraje, ve kterém působí.
Vydáno: 23. 05. 2019
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy realizovalo na začátku roku 2019 mimořádné šetření ke stavu učitelského sboru v regionálním školství, konkrétně ve všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Základním smyslem celého šetření bylo získat údaje nezbytné pro vzdělávací politiku, s ohledem na tato reálná data nastavit vhodná opatření a ve výsledku pak efektivně řídit vzdělávací soustavu a systém v této oblasti.
Vydáno: 22. 05. 2019
Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s Asociací vychovatelů školských zařízení pořádá již 13. ročník Celostátního semináře vychovatelek a vychovatelů školních družin a školních klubů 2019, který se bude konat 24. až 25. května tradičně v konferenčním sále Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání, Za Černým mostem 3/362, v Praze 9 − Hloubětíně.
Vydáno: 22. 05. 2019
Zkuste přijít do třídy a zeptat se, kdo už slyšel o hře Minecraft. Přihlásí se 90 % z přítomných žáku. Když se zeptáte, kdo ji už hrál, nebo stále hraje, tak se jich přihlásí v průměru tři čtvrtiny. A zajímavé je, že není podstatné, v jaké třídě či typu školy se na tuto otázku zeptáte. Tato hra od roku 2009, to jest od svého vzniku, ohromila a stále ohromuje všechny věkové kategorie na celém světě.
Vydáno: 22. 05. 2019
Dnes poprvé navštíví v rámci třetího ročníku Týdnů mediálního vzdělávání novináři školu. Na pražském gymnáziu v Přípotoční ulici budou diskutovat se studenty o mediálních tématech. Zahájí tak sérii debat, které se budou po dobu příštích šesti týdnů konat na základních a středních školách po celé České republice. Projekt je zaměřen na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení studentů středních a žáků 8. a 9. tříd základních škol. Kromě setkání s novináři je čekají tematické workshopy, dokumentární filmy, exkurze do redakcí a novinka letošního ročníku – webová aplikace MQtester.
Vydáno: 22. 05. 2019
U testu z matematiky letos uspělo 84,5 procenta maturantů. Bylo to o 6,3 procentního bodu více než loni.
Vydáno: 21. 05. 2019
Publikujeme stanovisko České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání k návrhu novely zákona, který zavádí možnost hrazeného dvouměsíčního pobytu nezletilých dětí v diagnostickém ústavu bez rozhodnutí soudu na základě žádosti jejich zákonných zástupců. Stanovisko je podloženo odbornou analýzou Mgr. Terezie Pemové (Národní institut pro děti a rodinu) a Prof. PhDr. Radka Ptáčka, PhD. (1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy), kterou si můžete stáhnout ZDE.
Vydáno: 20. 05. 2019
Publikujeme komentář Boba Kartouse, který hledá příčiny zvyšujícího se počtu mladých lidí, kteří nedokončí střední nebo dokonce i základní vzdělávání. Text vyšel 17. 5. na komentářovém webu a2larm.cz.
Vydáno: 20. 05. 2019
Nadané děti, které se dostanou k psycholožce Šárce Portešové, obvykle ještě na prvním stupni vystřídají tři nebo čtyři školy. To protože jejich rodiče řeší stejný problém, na jaký narážejí i otcové a matky dětí handicapovaných.
Vydáno: 20. 05. 2019
Jaroslava Knířová, učitelka z VOŠ A SŠ technická v České Třebové se stala JA Učitelem podnikání pro rok 2018/2019. Každoročně vzdělávací organizace JA Czech vyhlašuje vítěze soutěže o nejaktivnější učitele v rámci rozvoje sebe samých a svých studentů. Na druhém místě se umístila paní učitelka Elena Tomanová z SPŠ v Brně a třetí místo obsadil Zdeněk Pospíšil z OA, SOŠ a JŠ v Hradci Králové.  Slavnostní předání cen proběhne 19. června na ceremoniálu JA Award Ceremony 2019 v sídle amerického velvyslance v Praze.
Vydáno: 17. 05. 2019
Na Výstavišti v Praze-Holešovicích proběhlo v pátek 10. května v rámci veletrhu Svět knihy slavnostní vyhlášení výsledků 46. ročníku soutěže dětského literárního projevu Náš svět. Tuto jednokolovou soutěž vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a jejím garantem je Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV). Do letošního ročníku bylo zasláno celkem 139 prací a 20 z nich bylo oceněno. Akce byla součástí kampaně Rosteme s knihou.
Vydáno: 17. 05. 2019
Včera večer převzali v zaplněném sále pražského Kina Lucerna z rukou významných osobností kulturního a společenského života a disentu mladí lidé ocenění za aktivní přístup, kterým se snaží zlepšovat své okolí. Porota, složená zástupců partnerských organizací, vybrala jednoho vítěze v každé ze tří základních věkových kategorií (ZŠ, SŠ, do 30 let) z celkem 75 nominovaných projektů. Zvláštní uznání Člověka v tísni získal student Univerzity Karlovy Najmin Kamilsoy z Ázerbájdžánu. 
Vydáno: 17. 05. 2019