Umělá inteligence (AI) postupně proniká do všech aspektů našeho života, tedy i do oblasti vzdělávání. Stává se jeho součástí. Naši žáci a studenti ji už do svého života aktivně začlenili. Učitelé se tak ocitají před jedinečnou příležitostí, jak efektivně využít generativní AI ve výuce. Ano, umělá inteligence přináší nejen pozitivní aspekty, ale také výzvy, se kterými je třeba se smysluplně vypořádat. Vyhýbat se vlivu umělé inteligence dnes již není možné. Pojďme otevřít dialog o tom, jak ji optimálně začlenit do školního prostředí.
Národní pedagogický institut ČR (NPI) nabízí podporu školám při zavádění umělé inteligence do výuky.
S AI můžeme lépe rozvíjet potenciál všech žáků a připravit je na budoucnost.
Jako pomyslný startovní bod pro zapojení AI do vaší školy může sloužit leták doporučení zvlášť sepsaný pro ředitele, učitele, žáky i jejich rodiče. Týkají se sedmi základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí, prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody. ==>> Chci si stáhnout Doporučení školám pro využívání umělé inteligence (ZŠ, SŠ)
Je legální používat AI v rámci výuky?
Ano, je to legální, ale dejte si pozor na podmínky jednotlivých aplikací a věkové limity, pokud mají s nástroji pracovat žáci a žákyně.
Má používání nástrojů AI věkový limit?
Věkové limity se u jednotlivých aplikací liší, vždy si věkový limit zkontrolujte předem, než začnete aplikaci se žáky a žákyněmi používat ve výuce.
Potřebuji souhlas rodičů žáků a žákyň k používání AI ve výuce?
Nepotřebujete, pokud se žáci a žákyně přihlašují účty zřízenými a spravovanými šklou (nejčastěji Google workspace nebo Microsoft 365) a pokud jsou dodrženy podmínky dané aplikace jako třeba věkový limit.
Co nemohu zadávat do promptu AI? Kdo má autorská práva? Kdo je zodpovědný za vygenerovaný obsah? Odpovědi na všechny tyto otázky, včetně odpovědí právníka i doporučení NPI ČR je zpracováno do přehledné brožurky ve formátu pdf. ==>> Chci si stáhnout pdf: Umělá inteligence a právo ve škole
Pomůže AI rozvíjet kritické myšlení žáků? Jak s pomocí AI vzdělávat děti se speciálními potřebami? Další odpovědi na vaše otázky najdete ==>> FAQ Uměná inteligence NPI ČR.
Přečtěte si články Řízení školy
- Umělá inteligence a její efektivní a bezpečné využití ve výuce
- AI ve školství realita roku 2025 vs. sliby z roku 2023
- Umělá inteligence v ZUŠ - první tipy, příklady
- Umělá inteligence v psychologickém poradenství
- Tipy, jak využít umělou inteligenci ve školní družině
- Třeste se, učitelé, lektoři, třeste se! AI vás v nejbližší době nahradí
- Jak učit s umělou inteligencí? Možnosti využití napříč předměty
- Když technologie přemýšlejí za nás: Kam AI posouvá školství?
- Umělá inteligence ve výuce informatiky na druhém stupni ZŠ a na středních školách
- Umělá inteligence ve školách: Od obav učitelů k příležitostem pro studenty
Jak technologie proměňují práci učitele?
... a co vše by do budoucna měl vzít při své práci v potaz? ==>> Chci si přečíst studii: Pedagogika nejistoty v éře AI (autor Bořivoj Brdička)
Zvažte sami, jestli je digitální dovednost skutečně pouze jednou z mnoha a jestli je výuka bez pomoci technologií i nadále možná.
Generativní umělá inteligence pro učitele
Webinář plný praktických příkladů aplikaci umělé inteligence v praxi. Díky tomuto záznamu webináře lépe porozumíte, jak AI funguje. Po shlédnutí videa budete lépe využijete příležitosti, které rozvoj této technologie přináší. ==>> Chci se podívat na webinář a seznámit se s principy užívání AI
Podpora digitálních dovedností žáků a studentů pedagogy
Národní i evropská politika potvrzuje, že je třeba potřebnými digitálními kompetencemi vybavit všechny občany. Zároveň vzniká požadavek vybavit potřebnými kompetencemi též učitele. Jejich úkolem je připravit žáky na život a práci v digitální společnosti. Cílem rámce DigCompEdu je zachytit a popsat specifické schopnosti učitelů v oblasti využívání digitálních technologií. Za tím účelem přichází s 22 kompetencemi, zařazenými do 6 oblastí. ==>> Chci si přečíst Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů
Modelové ŠVP informatiky pro ZŠ
Je libo opatrnou, progresivní či kreativní variantu? Na výběr máte i dva formáty (pdf a Word). Chci si stáhnout vzorové ŠVP
Zdroj: rizeniskoly.cz/AI; digitalizace.rvp.cz;
Upozornění: Informace v tomto dokumentu mohou časem ztratit na aktuálnosti. Vždy se řiďte nejnovějšími právními předpisy a doporučeními. Sledujte web digitalizace.rvp.cz/napric-predmety/ai a webovou aplikaci rizeniskoly.cz.