Personalistika - strana 5
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že jeden vyučující na žáky soustavně křičí a mají z něho strach. Lze to použít jako podklad pro vytýkací dopis?
V jedné třídě např. jeho jméno zmínilo 18 žáků z 19 v odpovědi na otázku: „Máš z něčeho nebo někoho ve škole strach? Z čeho nebo z koho? A proč?“
Žáci svou odpověd dále rozvedli informacemi typu: „je většinou nepříjemný a hodně křičí", “křičí po nás, když něco nevíme", „často se naštve a má nepřiměřené reakce", „nechová se k nám uplně hezky, spíše nás ponižuje", „je agresivní", „před hodinami jsem brečela, protože jsem měla až panický strach".
Z důvodu nemoci došlo u jedné paní učitelky k přečerpání dovolené za rok 2024. Evidujeme u ní tedy pohledávku z důvodu přečerpání dovolené. Jak správně tuto pohledávku vyrovnat, když nepředpokládáme, že se vrátí a že by jí byl zúčtován jakýkoliv příjem, ve kterém by se naše pohledávka vyrovnala? Ze mzdového systému máme vyčíslenu pohledávku na úrovni hrubé mzdy.
Zaměstnanec si v prosinci během lyžařského výcviku způsobil úraz (horní končetina). Z tohoto důvodu byl více než 8 týdnů v pracovní neschopnosti. Nyní se plánuje již vrátit do zaměstnání. Dle jeho vlastních slov není hybnost ruky ve všech směrech 100 %, ale je omezená (dle jeho slov - při zvedání ruky bokem na 60 %). Mohu tedy požadovat mimořádnou lékařskou prohlídku? Vyučující učí pouze tělesnou výchovu, kdy je 100% hybnost horní končetiny nezbytností.
Jaký je týdenní úvazek (přímá pedagogická činnost) ředitele školy, který řídí 16 tříd základní školy, 4 oddělení školní družiny a jedno oddělení školního klubu umístěné v jedné budově a 3 oddělení mateřské školy na druhé budově?
Ráda bych v příštím školním roce jmenovala vedoucí vychovatelku zástupkyní pro družinu a školní řád. Důvodem je, abych jí mohla snížit pracovní úvazek v rámci banky odpočtů. V současné době máme 8 oddělení družiny a 1 oddělení školního klubu, celkem 240 dětí. Administrativní práce je náročná, snížení úvazku je žádoucí. Je to v souladu s předpisy?
Zaměstnankyně (pedagogický pracovník) nastoupila do 4. 2. 2025 do pracovního poměru. Ve smlouvě nemá sjednanou zkušení dobou a smlouvu má na dobu určitou do 31. 12. 2025. Dne 7. 2. 2025 nastoupila na nemocenskou, pak byla 14 dní nekontaktní a následně oznámila zaměstnavateli, že už se nevrátí, že je na rizikovém těhotenství a z nemocenské bude hned nastupovat na mateřskou dovolenou. Domníváme se správně, že by jí měl zaměstnavatel proplatit dovolenou k 31. 12. 2025, protože výkon mateřské se bere jako odpracovaná doba? Jaká poměrová část by to měla být?
Mateřská školka, zřízená obcí, příspěvková organizace. Má vlastní školní kuchyň, kde vaří paní kuchařky (počet: pět zaměstnankyň včetně vedoucí ŠJ). MŠ vaří pouze pro své žáky a zaměstnance. Dozvěděli jsme se, že pokud MŠ vaření pro své zaměstnance (nikoliv však pro další cizí strávníky - příchozí), měla by se mzdovými náklady právě na kuchařky podílet i nějakým procentem obec, tedy kuchařky by neměly být placeny pouze z MŠMT. Je toto tvrzení správné? Kde bychom mohli najít oporu v zákoně, resp. ve vyhlášce? Abychom spočetli, jaký objem finančních prostředků budeme jako příspěvková organizace po obci pro rok 2025 žádat, je možné např. udělat součet všech mzdových nákladů na kuchařky za rok 2024 (hrubé mzdy, odvody za zaměstnavatele, FKSP, zákonné pojištění): počtem celkových obědů (pro žáky i zaměstnance) a tuto částku pak v roce 2025 vynásobíme počtem odebraných obědů pro zaměstnance. Touto částkou by nám měla pak obec přispět pro paní kuchařky? Znamená to tedy, že 100% úvazek paní kuchařky se bude zčásti hradit z MŠMT (např. z 90 %) a ostatní část úvazku (např. 10 %) uhradí obec? Obci se to vůbec nelíbí a nerozumí tomu, že by měla část platu kuchařek hradit, a proto děkuji za případné odkazy na právní normy.
Zástupce ředitele má na ZŠ o 15 hodin sníženou vyučovací povinnost. Celkem by tedy měl učit 7 hod./týden. Zároveň však má 3 hodiny nad tuto povinnost, celkem pravidelně učí týdně 10 hodin každý týden. Má nárok na proplacení těchto 3 hodin jako nadúvazkových 2násobkem průměrné mzdy, nebo se na ně může nahlížet jako na doplnění do úvazku? A jak mu mají být proplaceny hodiny, které jde suplovat za nemocného kolegu?
Řešíme učitelku hudební výchovy a její kvalifikaci na výuku hudební výchovy na gymnáziu. Má vystudováno Vychovatelství na Teologické fakultě a titul Bc. a k tomu vystudovala šestileté studium konzervatoře zakončené absoloventskou zkouškou. Domnívám se proto, že je splněna kvalifikace na odborné předměty např. na ZUŠ, ale na gymnázium (všeobecně vzdělávací předměty) není tato kvalifikace dostačující?
Co se týká úrazů, neřešíme ve školách a školských zařízení pouze úrazy zaměstnanců, ale v častějším případě školní úrazy dětí ve smyslu vyhlášky č. 64/2005 Sb. Prvotně je nutno si uvědomit odlišnou odpovědnost u školních úrazů v základních, středních školách apod.
Na základní škole mám zaměstnanou paní učitelku, která má vystudované vychovatelství a titul Bc. V současné době vyučuje v tandemu informatiku. Chci po ní doplnit vzdělání a na pedagogické fakultě UK jí doporučili následující studijní program: Učitelství pedagogiky pro střední školy, zaměřený na studium pedagogiky. Domnívám se, že i po absolvování tohoto studia bude pro naši školu nekvalifikovaná. Můžete mi prosím poradit, zda získá kvalifikaci, či nikoli.
Je možné hradit z FKSP zaměstnancům stravenky? Máme vlastní stravovací zařízení, na obědy ale nepřispíváme.
Může zaměstnavatel ve vnitřním předpisu stanovit, že bude příspěvek na stáří poskytovat jen na penzijní připojištění? Tedy zaměstnanci, kteří mají uzavřený DIP nebo životní pojištění nemají na příspěvek nárok? Vzhledem k tomu, že 0,5 % je účelově vázáno a stanoveno je několik forem možnosti spoření, lze na toto omezení nahlížet jako diskriminační?
- Článek
Kateřina Pernicová, zástupkyně ředitele a zkušená učitelka angličtiny, španělštiny, matematiky a chemie na Gymnáziu Rájec-Jestřebí, kdysi poprvé vystoupila ze své komfortní zóny a vyrazila na zahraniční pobyt. Jak ji tato zkušenost ovlivnila a jak dnes vnímá mezinárodní vzdělávací programy, prozradila Lucii Kalivodové z Domu zahraniční spolupráce (DZS).
- Článek
Vzdělávání se neustále vyvíjí a učitelé dnes čelí řadě nových výzev. Jak efektivně učit moderní dějiny? Jak podpořit mediální gramotnost žáků? Jak integrovat nové technologie do výuky? Odpovědi na tyto otázky mohou pedagogové nalézt mimo jiné díky vzájemné spolupráci. Právě na ní staví Síť škol Paměti národa, networkingový a vzdělávací projekt neziskové organizace Post Bellum, který od roku 2019 propojuje učitele společenskovědních předmětů základních a středních škol napříč Českou republikou.
Máme ve škole nemocné pedagogy. Ostatní pedagogové za ně samozřejmě suplují. Chápu dobře, že mohou suplovat pouze tehdy, když mají ve svém rozvrhu volnou hodinu? A jak se bude proplácet, pokud pedagog učí dle rozvrhu stanovený předmět, ve kterém spojí dva ročníky dohromady?
- Článek
Proběhlou novelizací zákoníku práce byl v souvislosti se zrušením zaručené mzdy pro zaměstnavatele odměňující za práci platem zaveden nový institut - zaručený plat. Funkci, kterou zaručený plat plní a změny v porovnání s původní úpravou zaručené mzdy popíši v tomto článku.
Naše zaměstnankyně u nás ve škole pracuje na částečný úvazek jako správce IT. Vysokou školu ukončila 1. 7. 1992, do zaměstnání nenastoupila, protože 31. 8. 1992 porodila první dítě. Další 3 děti přišly 4. 4. 1994, 25. 3. 1997 a 29. 5. 2003. Do svého prvního zaměstnání tak nastoupila 27. 8. 2007 (do naší školy). Počítáme jí praxi až od srpna r. 2007, nebo již od narození prvního dítěte v roce 1992? Předchozí zpracovatel mezd počítal praxi až od r. 2007. Je tento výpočet správný? Pokud ne, jak by měl vypadat?
Je možné nařídit pracovníkovi vyslanému na pracovní cestu využití školní jídelny (místo čerpání plného stravného) v případě, že se z cesty vrátí a jídelna je ještě v provozu? Jedná se o pracovníka, který se ve školní jídelně běžně stravuje.