Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku

Vydáno:

Článek je zaměřen na činnost výchovného poradce a školního metodika prevence působících v základní a střední škole a shrnuje časovou posloupnost základních aktivit 1. pololetí školního roku, které se tradičně opakují nebo jsou naopak nové. Obsah článku se vztahuje na činnost výchovného poradce a školního metodika prevence školy veřejné (zřizované státem, krajem, obcí, svazkem obcí) i neveřejné (církevní, soukromé).

 

 

 

 

Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
PROGRAM PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLE, STRATEGICKÝ PLÁN A ROČNÍ PLÁN ČINNOSTI
Výchovný poradce a školní metodik prevence jsou klíčovými zaměstnanci školy, kteří se podílejí na poskytování poradenských služeb ve škole. V současné době jejich činnost upravuje vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění.
Podle § 7 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, škola zpracovává
program poradenských služeb ve škole
, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností mimo jiné výchovného poradce a školního metodika prevence, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
Z logiky věci plyne, že součástí programu poradenských služeb ve škole je
strategicky zaměřený plán
činnosti školy v oblasti poskytování poradenských služeb ve škole a uvedený plán konkretizující
roční plány
činnosti výchovného poradce nebo školního metodika prevence.
V ročním plánu činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence se projeví
-
výsledky vyhodnocení výsledků dosažených v minulém školním roce,
-
změny vyplývající ze změněných podmínek činnosti školy,
-
změny vyplývající ze změny právních předpisů nebo metodických materiálů.
Jaké jsou změny, které se promítnou do obsahu ročního plánu a které vyplývají ze změny právních předpisů a metodických materiálů?
Změny, o kterých informuje
výchovný poradce
uchazeče o přijetí k základnímu vzdělávání nebo zákonné zástupce žáků, kteří plní povinnou školní docházku, jsou následující:
-
S účinností od 1. 9. 2017 školský zákon v § 38 nově rozlišuje situace, ve kterých žák plnící povinnou školní docházku v zahraničí, v zahraniční škole na území ČR nebo v evropské škole může, nebo musí být zároveň žákem spádové školy nebo jiné školy zapsané v ČR do rejstříku škol a školských zařízení. Na uvedenou novelu školského zákona bude navazovat novela vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění.
Změny, o kterých informuje
výchovný poradce
uchazeče o přijetí ke vzdělávání ve střední škole a jejich zákonné zástupce, jsou následující:
-
Na základě vydání a novelizace nařízení vlády č. 445/2016 Sb., o stanovení oborů vzdělání, v nichž je matematika zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky, v platném znění, je v případě některých oborů vzdělání matematika zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky. Výchovný poradce základní i střední školy s předstihem informuje žáky základní školy (uchazeče o vzdělání) o těchto oborech vzdělání a roce, ve kterém bude matematika poprvé zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky.
-
Na základě novely § 20 školského zákona účinné od 1. 9. 2017 mohou nově požádat o prominutí přijímací zkoušky z českého jazyka, pokud je součástí přijímací zkoušky, osoby, které získaly předchozí vzdělání ve škole mimo území ČR (nikoli již pouze osoby, které nejsou státními občany ČR). Na uvedenou novelu školského zákona bude navazovat novela vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání.
Změny, o kterých informuje
výchovný poradce
žáky střední školy, jsou následující:
-
Na základě novely § 20 školského zákona účinné od 1. 9. 2017 mají právo na úpravu podmínek a způsobu konání zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura u společné části maturitní zkoušky osoby, které se vzdělávaly alespoň čtyři roky v přecházejících osmi letech před příslušnou zkouškou ve škole mimo území ČR. Na uvedenou novelu školského zákona bude navazovat novela vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou.1)
Změny, které se týkají vlastní činnosti střední školy a které budou zaváděny do činnosti školy ve spolupráci s
výchovným poradcem
, jsou následující:
-
S účinností od 1. 9. 2017 mají střední školy vyvinout úsilí spolupracovat se zaměstnavateli, pokud je to s ohledem na obor vzdělání vhodné a možné (§ 57 odst. 2 školského zákona), a ředitelé středních škol mají možnost vytvořit poradní sbor ze zaměstnavatelů (§ 57 odst. 3 školského zákona).
Změny, které se týkají vlastní činnosti školy a které budou zaváděny do činnosti školy ve spolupráci se
školním metodikem prevence
, jsou následující:
-
S účinností od 1. 9. 2017 se ve školském zákoně zakotvuje nový § 22a, Práva pedagogických pracovníků. K právům pedagogických pracovníků patří i právo na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany žáků nebo zákonných zástupců žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole. Zaměstnavatel je povinen zajistit výkon uvedeného práva. Může tak učinit např. zpracováním a případným použitím
krizového plánu2)
.
-
S účinností od 1. 9. 2017 novelizovaný § 31 školského zákona zavádí pravidlo, na základě kterého škola
může, nebo musí vyloučit žáka
(který splnil povinnou školní docházku) ze školy. Povinné vyloučení žáka je důsledkem zvláště závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem. Podle legální definice obsažené v § 31 odst. 3 školského zákona platí, že zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školy nebo vůči ostatním žákům se považují za zvláště závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem.
Metodickými materiály vydanými v roce 2016 a 2017, které ve školním roce 2017/2018 ovlivní činnost jak
výchovného poradce
, tak
školního metodika prevence
, jsou:
-
příloha č. 22, Dodržování pravidel prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s PAS ve školách a školských zařízeních za účelem zajištění bezpečnosti a ochrany jejich zdraví. Nastavení systémové metodické podpory a práce s rodinou a školou či školským zařízením, Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j. 21291/2010-28,
-
Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních.
Článek shrnuje časovou posloupnost základních aktivit výchovného poradce a školního metodika prevence. Je však nutné mít na paměti, že obsah vlastního plánu činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence konkrétní školy nelze zúžit na výčet činností a že jeho základem je stanovení cílů činnosti a kritérií, kterými bude dosažení těchto cílů poměřováno.
Dále je nutné v podmínkách konkrétní školy sledovat, aby plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence byl v souladu se školním vzdělávacím programem, informacemi o přijímacím řízení, školním řádem, krizovým plánem, jednotlivými plány pedagogické podpory a individuálními vzdělávacími plány.
ZÁŘÍ
Na začátku školního roku výchovný poradce a školní metodik prevence obvykle začínají realizovat
roční plán
činnosti.
Opakujícími se činnostmi zaznamenanými v ročním plánu činnosti jsou aktivity zaměřené na nové žáky a nové pedagogické pracovníky.
Jak je známo, školy poskytují bezplatně standardní poradenské služby prostřednictvím výchovného poradce nebo školního metodika prevence v rozsahu uvedeném v příloze č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, a to na
žádost
žáků nebo jejich zákonných zástupců (§ 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění)3). Proto na začátku školního roku výchovný poradce a školní metodik prevence společně s třídními učiteli zajišťují
-
informování nových žáků a zákonných zástupců nových nezletilých žáků o standardních službách poskytovaných výchovným poradcem a školním metodikem prevence a
-
podání zletilými žáky nebo zákonnými zástupci nezletilých žáků žádosti o poskytování standardních služeb výchovným poradcem a školním metodikem prevence. Právní předpis nestanoví, jaká doba (po kterou mají být poskytovány poradenské služby výchovného poradce a školního metodika prevence) má být v žádosti uvedena. Je však účelné, aby se jednalo o dobu, po kterou se bude žák vzdělávat v dané škole.
Ve vztahu k
novým žákům
, resp. k jejich zákonným zástupcům, výchovný poradce a školní metodik prevence zahajují poradenské činnosti4), které následně vykonávají systematicky celoročně. Stejně tak ve vztahu k
novým a zejména začínajícím pedagogickým pracovníkům
výchovný poradce a školní metodik prevence zintenzivňují svou metodickou, informační a koordinační činnost5) a tím navazují na uvedenou činnost realizovanou v přípravném týdnu.
Opakující se činností je také vymezení
konzultačních hodin
v daném školním roce jak pro žáky a jejich zákonné zástupce, tak pro zaměstnance školy.
ŘÍJEN
Lze očekávat, že nejpozději od října je možné ve spolupráci s výchovným poradcem vyhodnotit proces vzdělávání nových i stávajících žáků a případně přistoupit ke zpracování
plánu pedagogické podpory
, resp. současně doporučit žákům nebo zákonným zástupcům nezletilých žáků vyšetření ve školském poradenském zařízení.
Jestliže jsou žákům poskytována podpůrná opatření od začátku školní roku, je pravděpodobné, že od října se bude výchovný poradce podílet na
vyhodnocování poskytování podpůrných opatření
(prvního stupně i druhého a vyššího stupně) a na dalším postupu při vzdělávání žáka (např. metodická pomoc adresovaná pedagogickým pracovníkům školy).
Do konce října střední školy zveřejňují kritéria přijetí a další informace související s přijímáním ke vzdělávání do oborů vzdělání s talentovou zkouškou. Proto od října výchovný poradce začne zúročovat dlouhodobou činnost v oblasti kariérového poradenství a bude intenzivně spolupracovat s žáky základní školy při podání
přihlášky ke vzdělávání ve střední škole
. Jedním z důležitých sdělení adresovaných žákům, kteří uvažují o podání přihlášky ke vzdělávání ve střední škole do oboru vzdělání s talentovou zkouškou, je informace o možnosti podat v prvním kole přijímacího řízení jak nejvýše dvě přihlášky do oboru vzdělání s talentovou zkouškou, tak následně nejvýše dvě přihlášky do oboru vzdělání bez talentové zkoušky.
Výchovný poradce působící ve střední škole s největší pravděpodobností od října intenzivně spolupracuje s žáky závěrečných ročníků v oblasti podání
přihlášky k maturitní zkoušce
a výběru vyšší odborné nebo vysoké školy.
LISTOPAD
Pokud se od začátku školního roku žák vzdělává podle
plánu pedagogické podpory
, připadá nejpozději na listopad (tj. nejpozději po třech měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogického podpory)
vyhodnocení
, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Na uvedeném vyhodnocení participuje výchovný poradce.6)
Jestliže podpůrná opatření nevedou k naplnění stanovených cílů, výchovný poradce se účastní postupu, kdy se zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka doporučí využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.7)
Dále jak výchovný poradce, tak školní metodik prevence typicky v listopadu
-
projednávají v
pedagogické radě
prospěch žáků (prevence školní neúspěšnosti) a chování žáků (např. prevence záškoláctví) a navrhují další postup školy v této oblasti (např. svolání výchovné komise, podnět k uložení kázeňských opatření),
-
spolupracují s vedením školy a ostatními pedagogickými pracovníky na přípravě
rodičovských schůzek
,
-
projednávají s třídními učiteli přechod žáků z prvního na druhý stupeň základní školy.
PROSINEC
Jestliže bylo žákovi vydáno doporučení školského poradenského zařízení s uvedením určitých podpůrných opatření na začátku školního roku a do prosince (tj. do čtyř měsíců od vydání doporučení) uvedené podpůrné opatření není žákovi poskytnuto, pak škola tuto situaci projedná se školským poradenským zařízením.8) Jednou ze standardních činností výchovného poradce je příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, proto se uvedeného projednání účastní výchovný poradce.
LEDEN-ÚNOR
V
pedagogické radě
v závěru prvního pololetí školního roku výchovný poradce a školní metodik prevence spolu s ostatními pedagogickými pracovníky projednávají prospěch a chování žáků. Ve srovnání s výsledkem projednání v pedagogické radě v prvním čtvrtletí školního roku je nutné výchovného poradce a školního metodika prevence upozornit, že kázeňská opatření (např. důtku třídního učitele) je vhodné uložit bez zbytečného odkladu poté, co žák poruší povinnosti stanovené školským zákonem nebo školním řádem. To znamená, že kázeňská opatření lze uložit i v průběhu pololetí.9) Hodnocení chování je však hodnocení (klasifikace) chování za celé klasifikační období, tj. za celé první pololetí školního roku.10)
V lednu a únoru dále výchovný poradce na základní škole společně s ostatními pedagogickými pracovníky tradičně s předstihem připravuje
zápis k povinné školní docházce
a informace o
odkladu povinné školní docházky
. Výchovný poradce jak na základní škole, tak na střední škole poskytují informace o podání
přihlášky ke vzdělávání
ve střední škole do oborů vzdělání bez talentové zkoušky.
ZÁVĚREM
Nový obsah činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence vyplývá z novely školského zákona. V případě výchovného poradce je spojen s poradenskými službami adresovanými uchazečům o přijetí ke vzdělávání ve střední škole a žákům, kteří konají maturitní zkoušku, a stejně tak s činností cílenou na spolupráci s případnými budoucími zaměstnavateli žáků. Školní metodik prevence nalezne nové činnosti zejména v oblasti zajištění práva pedagogických pracovníků na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany žáků nebo zákonných zástupců žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole.
1 Podle závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace vypracované v souvislosti s novelou se navrhuje účinnost této změny poprvé od jarního zkušebního období 2018.
2 Viz čl. 8 Šikana zaměřená na učitele: jak ji předcházet a jak ji řešit Metodického pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (Věstník MŠMT 12/2016).
3 Pro úplnost je vhodné dodat, že podle § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, je podmínkou poskytnutí
psychologické
nebo
speciálně pedagogické
poradenské služby předání informace podle § 1 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, a písemný souhlas žáka nebo jeho zákonného zástupce. Informovaný souhlas poskytují žáci nebo zákonní zástupci žáků prostřednictvím formuláře uvedeného v příloze č. 5 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění.
4 Výchovný poradce část I. I a školní metodik prevence část II. III přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění.
5 Výchovný poradce část I. II a školní metodik prevence část II. I a část II. II přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění.
6 § 10 odst. 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
7 § 10 odst. 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
8 § 16 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
9 § 31 školského zákona.
10 § 51 a § 52 školského zákona, § 69 školského zákona.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních