Aktuality
Připomínka dvaceti let od vstupu České republiky do Evropské unie je velmi důležitá také pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. I když je oblast vzdělávání, mládeže, tělovýchovy, vědy či výzkumu výsostnou doménou národních států, zapojení resortu do evropských struktur významně zvýšilo dynamiku, efektivitu a také kvalitu práce na těchto důležitých agendách.
Od zaškrtávacích testů k interaktivním úlohám
K příležitosti oslav Mezinárodního dne lesních školek odstartuje dne 3. května kampaň Asociace lesních mateřských škol, která již tradičně otevírá jednu z oblastí přírodní pedagogiky a přibližuje fungování lesních školek veřejnosti. S tématem Sklízíme, co jsme zaseli, bude představena péče lesních školek o zahrady jakožto vzdělávacího prostředí.
V září 2024 odstartuje druhý ročník inovativního kvalifikačního studia.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravuje nový strategický dokument zaměřený na mládež a ke spolupráci přizvalo klíčové organizace a instituce, které se práci s mládeží věnují. Během dubna se proto na MŠMT konaly tři kulaté stoly, kterých se účastnili i ti, kterých se téma nejvíc týká, samotní mladí lidé sdružení např. v parlamentech dětí a mládeže.
Důležité informace od MŠMT k zápisům do mateřských škol a do základních škol pro nadcházející školní rok 2024/2025
Od začátku dubna intenzívně probíhá veřejná konzultace k návrhu revize Rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro předškolní a základní vzdělávání, kterou spustil Národní pedagogický institut (NPI ČR) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Podcastová série ŠIKANA, kterou v době startu podcastu doprovodí i další zpravodajské a publicistické příspěvky na celoplošných stanicích Českého rozhlasu, vznikala půl roku a reaguje na palčivý problém českých škol – šikanu a bezradnost, se kterou se mnohdy vyučující a ředitelky či ředitelé do řešení šikany pouštějí. I proto v r. 2004–2005 tým expertů kolem AISISu vyvinul program Minimalizace šikany.
AI v rukách teenagerů – svými projekty zlepšují život seniorům, autistům i nevidomým
Téma duševního zdraví se v roce 2020 nevynořilo z ničeho nic.
Finalisté roku 2024 - deset učitelských osobností ve finále GTP CZ
Organizace SOFA se s finanční podporou Evropské komise věnovala vývoji kurzu a metodických materiálů zaměřených na zavádění trauma respektujícího přístupu pro pracovníky ve vzdělávání a sociální oblasti.
V éře velmi rychlého technologického pokroku přichází influencer Svatopluk Barek s inovativním vzdělávacím projektem #GeneraceAI, který má ambici změnit způsob, jakým mladí lidé vnímají a chápou oblast umělé inteligence.
Od začátku roku 2024 proběhlo již více než 330 setkání územních metodických kabinetů, do kterých se zatím zapojilo přibližně 700 učitelů z různých škol. Ve 35 vybraných územích po celé ČR díky tomu vznikají učící se komunity. Dosavadní průběh setkání ukazuje nejen zájem učitelů o profesní rozvoj, ale také o vzájemnou spolupráci a sdílení know-how. Učitelé v metodických kabinetech mají zároveň možnost poskytnout hlubší zpětnou vazbu k právě probíhající veřejné konzultaci RVP.
Nejnovější statistiky a analýzy, které mapují situaci ohledně odkladů povinné školní docházky v ČR i v zahraničí.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schválilo začátkem dubna 2024 nová pravidla pro vysokoškolské studijní programy, které vedou ke kvalifikaci pedagogických pracovníků. Tato nová pravidla, tzv. Rámcové požadavky, upravují podobu vzdělávání učitelů a dalších pedagogických pracovníků na všech fakultách připravujících učitele (pedagogických, přírodovědeckých, filozofických, tělovýchovných a dalších) a jsou součástí probíhající Reformy přípravy učitelů. Reforma má za cíl zajistit, aby systém přípravy učitelů v ČR do roku 2030 patřil k nejlepším v Evropě.
Rámcové požadavky na studijní programy - metodický materiál k procesu posuzování vysokoškolských studijních programů,jejichž absolventi získají odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka
Zajistěme budoucnost na dalších osmdesát let
Výzkum postojů středoškoláků v ČR 2023 - JSNS