Podcastová série ŠIKANA, kterou v době startu podcastu doprovodí i další zpravodajské a publicistické příspěvky na celoplošných stanicích Českého rozhlasu, vznikala půl roku a reaguje na palčivý problém českých škol – šikanu a bezradnost, se kterou se mnohdy vyučující a ředitelky či ředitelé do řešení šikany pouštějí. I proto v r. 2004–2005 tým expertů kolem AISISu vyvinul program Minimalizace šikany.
To, co velké řadě škol chybí na prvním místě, je ucelená a koncepční práce se vztahy mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a vyučujícími, mezi personálem. Práce na demokratických principech, úcta k hodnotám, jako je respekt, dodržování pravidel. Tyto věci se jen málo vyučují na pedagogických fakultách, a nejen tedy starší, ale ani mladší vyučující si s konfliktními situacemi často nevědí rady. A v případech šikany dochází často ke zlehčování, zametání pod koberec nebo až k nekompetentnímu řešení situací, ze kterých si účastníci odnášejí následky do dalšího života.
Než na dospělé se ovšem podcast Šikana zaměřuje víc na samotné děti ve školních kolektivech. Podcast chce prostřednictvím jednotlivých dílů (které jsou inspirovány skutečnými událostmi z našich škol) ukázat dětem, jaké možnosti mají v případě, že jim někdo ubližuje (anebo je ubližováno někomu jinému). Komu se mohou svěřit, kam zavolat. Jak důležité je to udělat. A také co je, a co už není v mezilidské komunikaci přípustné. Podcast je hraný, provázený vypravěčem, který posluchačům postupně objasňuje, co vlastně šikana je, jak se projevuje, jak s ní zacházet a také to, jak optimálně v případech dlouhodobého ubližování postupovat. Dětských rolí v podcastu se ujali chlapci a děvčata z Dismanova dětského rozhlasového souboru.
Vyučujícím a široké veřejnosti se podcast snaží nabídnout postup, jak by se měli k šikaně postavit dospělí – rodiče, školní psychologové či preventisté. Odhalit mýty, které se šikanou souvisejí, zároveň zdůraznit, že ne s každou situací si vyučující poradí a že někdy je lepší přizvat si odborníka. V rolích „dospěláků“ se objeví třeba Andrea Gabrišová, Zdeněk Piškula, David Kraus, Lukáš Hejlík nebo Jana Stryková.
Podcast chce být inspirací, může se stát součástí třídnických hodin, ve kterých mohou jednotlivé případy děti rozebírat anebo o nich debatovat. Může být ale tématem diskusí výchovných poradců s učiteli. Může ukázat dobrý směr k tomu, jak se dál v oblasti mezilidských situací a konfliktů (ke kterým nevyhnutelně dochází v každé škole) vzdělávat. Děti by měl především bavit, ale také je vzdělávat.
Start: 18. května 2024 na Českém rozhlase a ve všech podcastových aplikacích; jednotlivé díly budou přístupné na Českém rozhlase Junior
Autor: Český rozhlas za odborné spolupráce AISIS, z. ú., a expertů z programu Minimalizace šikany
Kontakt:
Milan Kotík, ředitel AISIS, z. ú., milan.kotik@aisis.cz, tel. 731 191 977
Iva Kvašňáková, manažerka programu Minimalizace šikany, iva.kvasnakova@aisis.cz, tel. 775 234 227
AISIS, z. ú.
Našimi programy prošlo za pětadvacet let naší činnosti víc než 20 tisíc vyučujících z různých krajů ČR. Pracujeme s vyučujícími, s vedením škol i celými sborovnami. Vyvinuli jsme rozsáhlou metodiku k výuce finanční gramotnosti. Spoluvytváříme účinný systém prevence proti šikaně ve školách. Do České republiky jsme přinesli program aART pro trénink sociálních dovedností, zvládání vzteku a morálního usuzování. Ve značné míře jsme přispěli k prosazení Osobnostní a sociální výchovy. Našimi klienty jsou i neziskové organizace nebo volnočasové instituce. V rámci konceptu společenské odpovědnosti firem spolupracujeme i s komerčními subjekty. Více informací na www.aisis.cz.