K příležitosti oslav Mezinárodního dne lesních školek odstartuje dne 3. května kampaň Asociace lesních mateřských škol, která již tradičně otevírá jednu z oblastí přírodní pedagogiky a přibližuje fungování lesních školek veřejnosti. S tématem Sklízíme, co jsme zaseli, bude představena péče lesních školek o zahrady jakožto vzdělávacího prostředí.
V lesních školkách se děti vzdělávají ve venkovním prostředí celý školní rok. Děti tráví většinu času (70–90 %) venku, a to nejčastěji v lese, či lesoparku. Významnou částí programu je ale také péče o zahradu. Poslední mapování situace lesních školek ukázalo, že 85 % lesních školek má zahradu, kde s dětmi zahradničí. Zahrady mají školky ve svém zázemí, odkud obvykle ráno vycházejí do lesa a kam se vrací na oběd. Primárním cílem péče o zahradu není produkce zeleniny, ale především podpora učení a rozvoje klíčových kompetencí dětí. S tématem Sklízíme, co jsme zaseli, přibližují lesní školky po celé republice skrytý význam této aktivity.
„Děti díky péči o zahradu v opakujících se přírodních cyklech poznávají, že péče přináší radost z viditelné práce i plody dlouhodobé činnosti. Z hlediska vzdělávání je v péči o zahradu obsaženo široké spektrum klíčových kompetencí podle Rámcového vzdělávacího programu. Děti poznávají, co vše je potřeba k tomu, aby vznikly běžně známé potraviny, jako např. chléb z obilí, nebo oblíbená zelenina a ovoce, učí se zacházet s pracovními nástroji, plánovat prostor i postupy a trpělivě se starat o rostliny, než dozrají ke sklizni. Proto je také péče o zahradu součástí Školního vzdělávacího programu mnoha lesních školek,” říká předsedkyně Asociace lesních mateřských škol Tereza Valkounová.
Oslavy připadají na den 3. května, kdy se v roce 1993 otevřela první oficiálně uznaná lesní mateřská škola v německém Flensburgu. Lesní školky proto v tento den přibližují veřejnosti aktivity, které lze s dětmi na zahradě vykonávat a jejich přínos pro vzdělávání a rozvoj.
„Pobyt na zahradě má pozitivní vliv na fyzické i duševní zdraví. Poskytuje prostor pro pohyb a fyzickou aktivitu a tím přirozeně rozvíjí motorické dovednosti, které mají přímou souvislost s rozvojem nervové soustavy, tedy i učení. Pobyt na zahradě díky zeleni, prostoru a čerstvému vzduchu podporuje psychickou pohodu, emoční rozvoj, sebepojetí a rozvoj kognitivních schopností. Společné aktivity v zahradě navíc podporují rozvoj sociálních dovedností jako je ohleduplnost, komunikace a spolupráce mezi dětmi i dospělými,” dodává Tereza Valkounová.
Zahrada nabízí bohaté možnosti pro objevování a učení na základě přímé zkušenosti, kdy pozorování života rostlin a zvířat dává dětem možnost poznat koloběh látek a života v přírodě. Péče o zahradu zároveň podporuje odpovědné chování k životnímu prostředí a dává prostor pro environmentální výchovu, která je neustále přítomná (například v podobě hospodaření s vodou, půdou a s dalšími pro život nezbytnými zdroji).
Asociace lesních MŠ
Asociace lesních MŠ funguje již od roku 2010 a aktuálně má 180 členů. Prosadila zakotvení lesní mateřské školy do školského zákona a nadále kontinuálně pracuje na zlepšování legislativních podmínek lesních školek a vzdělávání v přírodě. Zajišťuje podporu pro členy, ale také rodiče, pedagogy, zakladatele, provozovatele a státní správu. Více na lesnims.cz