Vysvědčení bez stresu. Moderně, přehledně, podle vás

Vydáno: 6 minut čtení

Závěr školního roku bývá jedním z nejnáročnějších období pro každého ředitele. Vedle každodenního provozu je potřeba zvládnout uzavírání klasifikace, kontrolu formální správnosti hodnocení, tisk vysvědčení a jejich předání žákům. Pokud škola využívá slovní hodnocení, portfolia nebo jiné alternativní formy, administrativa se ještě násobí. V tomto náročném období se proto vyplatí mít k dispozici nástroje, které celý proces zjednoduší a zpřehlední. Jak by se vám líbil klidnější konec roku a hladší start toho nového?

Vysvědčení bez stresu. Moderně, přehledně, podle vás
Ing.
Martin
Kohout
jednatel společnosti Edookit s. r. o.
Známky, slova, nebo jinak?
Tradiční známkování, jak ho známe, je sice rychlé a formálně jednoduché, ale má svá omezení. Pětistupňová škála zakotvená ve školském zákoně (§ 69 zákona č. 561/2004 Sb.) a vyhlášce č. 48/2005 Sb. není schopná zachytit komplexní rozvoj žáka, jeho motivaci, pokrok ani individuální výzvy. Známka často nepostihuje celkový výkon žáka, nezohledňuje schopnost aplikace poznatků v praxi ani individuální posun. Jedna známka skrývá příliš mnoho – a zároveň říká příliš málo. Přesto zůstává nejrozšířenější formou hodnocení pro svou jednoduchost, srozumitelnost pro rodiče i historickou tradici. Zkušený učitel, který má chuť hodnotit komplexněji, tak naráží na limity samotného formátu a často hledá jiné možnosti.
Slovní hodnocení naopak přináší výrazně větší informační hodnotu. Od roku 2005 je možné jej používat jako plnohodnotnou formu hodnocení, přičemž podle vyhlášky č. 48/2005 Sb. musí obsahovat popis výsledků vzdělávání v souladu s výstupy RVP, včetně jejich míry osvojení, postojů žáka a jeho přístupu k povinnostem. Tato forma dokáže postihnout žákův vývoj v čase, styl práce, úroveň kompetencí i úsilí, které do učení vkládá. Výrazně tak podporuje formativní přístup k učení. Na druhou stranu je náročnější na jazykovou přesnost, pedagogickou citlivost a vyžaduje metodické vedení školy.
Pokud škola nepracuje s jednotnou strukturou nebo šablonami, vznikají rozdíly mezi třídami či učiteli, což může být matoucí pro rodiče. Mnoho škol proto hledá cesty, jak celý proces zjednodušit. Ředitelka Jana, která spravuje základní školu s více než třemi stovkami žáků, si tento posun dobře pamatuje: „Učitelé u nás hodnotí slovně už několik let. Měli jsme šablony, ale stále jsme naráželi na chyby, nesrovnalosti nebo pozdní odevzdání. Až s novým informačním systém se nám podařilo mít všechno včas a v pořádku – a bez zbytečného stresu.“
Do popředí se navíc dostávají i alternativní formy hodnocení – kombinace známek a komentářů, vývojové profily, grafické přehledy kompetencí, sebehodnocení žáků nebo portfolia. Tyto přístupy, podporované i revidovaným RVP, které klade důraz na rozvoj klíčových kompetencí, pomáhají žákům lépe pochopit vlastní učení, rozvíjejí jejich odpovědnost a podporují vnitřní motivaci. Na úrovni školy však zvyšují nároky na koordinaci, sdílení dat i metodické vedení pedagogického sboru. Bez kvalitního systému, který umožní tuto komplexitu efektivně spravovat, se snadno stane, že dobrý úmysl přinese spíše zmatek než prospěch.
Co musí ředitel zvládnout?
Forma vysvědčení je v pravomoci ředitele školy, ale musí odpovídat zákonným požadavkům i vnitřním dokumentům školy. V případě slovního hodnocení je potřeba zajistit jeho strukturovanost, srozumitelnost a věcnou správnost. Především je však nutné udržet v chodu celý proces: učitelé musejí hodnotit včas, s jednotnou strukturou, bez chyb a v souladu se vzdělávacím plánem. To vše ředitel koordinuje a zodpovídá za konečný výstup – formálně i odborně.
V praxi navíc často koexistují různé formy hodnocení: někde se hodnotí známkami, jinde slovně, u žáků s IVP individuálně. V tomto systému je snadné udělat chybu nebo něco přehlédnout – zvlášť pokud škola používá zastaralé řešení, nebo dokonce více nástrojů současně.
Potrápili jste se letos s přípravou vysvědčení?
Známky v jedné tabulce, komentáře v jiné, kopírování textů, ruční opravy, hledání chyb, zmatky při tisku a stres na poslední chvíli. Tak to vypadá v řadě škol, které i dnes spoléhají na staré systémy. Ať už je to excelová tabulka, kombinace Wordu a e-mailu, nebo nepřehledný informační systém, výsledek je vždy stejný. Mnoho škol se potýká s tím, že jim jejich stávající nástroje práci spíše komplikují, než usnadňují. Příprava vysvědčení tak místo závěrečné reflexe roční práce připomíná boj s formátem, textem i termínem.
Přitom to jde jinak. V novém školním roce to může být přehledné, bez chyb a s jistotou, že všechno stihnete včas. Edookit vám s tím pomůže.
Edookit: vysvědčení podle vašich pravidel
Edookit nabízí plnou podporu pro všechny typy vysvědčení – ať už škola známkuje, hodnotí slovně, nebo kombinuje obojí. Učitelé mohou vybírat z připravených vzorů, používat školní šablony, nebo tvořit vlastní komentáře. Celý proces probíhá přímo v systému: zadávání, schvalování, kontrola i tisk. Ředitel má v každém okamžiku přehled o tom, kdo má hodnocení hotové, kde něco chybí nebo kde došlo k chybě. Celé vedení školy tak má proces pod kontrolou – a učitelé přitom pracují jednoduše a efektivně.
Petra, která učí na druhém stupni základní školy, popisuje změnu stručně: „Dřív jsme psali hodnocení do Wordu, přepisovali do tabulek, ručně kontrolovali a nakonec tiskli. Zabralo nám to dny. Dnes máme všechno v systému, ušetříme čas i nervy.“
Přínos digitálního systému oceňují i rodiče. Lenka, maminka žákyně šesté třídy, říká: „Na konci roku už nemusím čekat na papírové vysvědčení. V Edookitu ho mám hned. A hlavně – konečně vím, jak si dcera vede doopravdy. Učitelka přesně popsala, co jí jde a kde má rezervy. To mi známka nikdy neřekla.“
Vysvědčení jako vizitka školy
Forma a kvalita hodnocení není jen formální výstup, ale i odraz hodnot, které škola reprezentuje. Jakým způsobem hodnotíme žáky, jak komunikujeme s rodiči, jaké informace jim dáváme – to vše utváří důvěru i pověst školy. Edookit školám umožňuje mít tuto vizitku pod kontrolou, profesionálně a bez zbytečné zátěže.
Pokud hledáte způsob, jak zjednodušit přípravu vysvědčení a současně zvýšit jejich kvalitu, Edookit vám v tom může být spolehlivým partnerem.

Související dokumenty

Pracovní situace

Strategické řízení a plánování v digitální škole
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Jak zadat školní web
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Údržba a plánování
Volba operačního systému
Zálohování dat
Počítačová pracovna
Školní bezdrátová síť (Wi-Fi)
Elektronická třídní kniha
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Autorská díla a multimodální AI - střípky ze světa postupujícího vývoje AI
Splnění zákonné povinnosti posoudit, zda některé systémy školy jsou významnými informačními systémy dle zákona o kybernetické bezpečnosti
Výběr informační technologie
Evidence softwaru
Nastavení strategie výuky na dálku
Videokonference pro komunikaci školy na dálku

Poradna

IT technika do výuky a nákup z dotace
Smlouva
Nehodnocení
Podpis vysvědčení
Třídní kniha, katalogový list žáka
Přestup na jinou školu
Podpisy na výpisu z vysvědčení v 1. pololetí
Lex Ukrajina - vysvědčení
Vnitřní informační systém školy – povinnosti při označování tříd
Elektronická spisová služba

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky