Umělá inteligence představuje v současném školství revoluční nástroj, který otevírá nové možnosti pro žáky, učitele i vedení škol. Jedná se zejména o personalizaci vzdělávání, která vede k zefektivnění celého výukového procesu a přizpůsobení se potřebám jednotlivých žáků. Pro pedagogické pracovníky představují nástroje využívající umělou inteligenci možnost rychlejšího zvládnutí rutinních povinností, ale také tvůrčí činnosti.
Umělá inteligence a její efektivní a bezpečné využívání ve výuce
Mgr.
Martin
Úlovec
zmocněnec
PaedDr.
Anna
Stočesová Martinková
Ph.D.
vrchní
V reakci na rychlý rozvoj a rozšíření technologií využívajících umělou inteligenci (AI) ve vzdělávání iniciovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) na jaře 2023 vznik expertní pracovní skupiny v Národním pedagogickém institutu ČR (NPI), která se zaměřuje na začlenění AI do školního prostředí a na podporu škol při jejím bezpečném a efektivním využívání ve výuce. Tato skupina je tvořena zástupci akademické i veřejné sféry, organizacemi zabývajícími se AI a pedagogy s praktickými zkušenostmi s AI ve výuce.
V rámci činnosti skupiny byla vytvořena diskuzní fóra o efektivním využívání AI nástrojů. Cílem bylo a nadále je nejenom podpořit pedagogické pracovníky ve smysluplné integraci AI do vzdělávacího procesu, ale také jim poskytnout
relevantní
informace a výukové materiály. Byl vytvořen soubor
„Doporučení, jak pracovat s umělou inteligencí pro učitele, ředitele, žáky a rodiče“
.1) V doporučení pro ředitele a učitele je zdůrazněno, že je zapotřebí dbát na posilování gramotnosti v oblasti AI a zodpovědnosti za její výstupy, brát existenci AI v potaz a soustředit se na to, aby AI neprohlubovala nerovnosti – aby byla dostupná pro žáky i učitele a zároveň aby byly využívány možnosti, které AI nabízí v individualizaci ve vzdělávání. Žákům a rodičům je zdůrazněna např. možnost efektivnějšího učení, které AI nabízí, ale zároveň také potřeba ochrany soukromí dětí a nutnost uvědomovat si i potenciální rizika.Revize rámcového vzdělávacího programu a projekt DIGI
Současně probíhala ze strany NPI intenzivnější metodická podpora při realizaci projektové činnosti pro zdárnou implementaci revidovaného kurikula a byla zařazována aktuální témata k podpoře výuky s AI. Na to se soustředili zejména krajští metodici (KIM) a specialisté na informační technologie (IT guru) v rámci projektu NPO 3.1 DIGI (DIGI), který je financován z Národního plánu obnovy (NPO). Primárním úkolem projektu DIGI, který je realizován v období od 1. 1. 2022 do 31. 3. 2026 na základě výzvy MŠMT2), je metodicky podpořit školy ve zdárné implementaci revidovaného kurikula a zavedení školních vzdělávacích programů, které zásadně mění výuku předmětu Informatika a zavádějí novou klíčovou digitální kompetenci do všech vzdělávacích oblastí základního vzdělávání. Pozornost byla samozřejmě věnována i inovacím ve vzdělávání. Veškeré
metodické materiály, dokumenty i nabídka vzdělávání zdarma pro učitele
jsou aktualizovány na portálu mojeedu.npi.cz.Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace
Z Národního plánu obnovy (v rámci komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace3)) byla školám poskytnuta přímá finanční podpora na nákup pokročilých digitálních technologií – pokročilých digitálních učebních pomůcek pro žáky a rozvoj jejich informatického myšlení a digitálních kompetencí. Jednalo se o jednorázovou finanční intervenci v roce 2022 nebo 2023 a podpořeny byly nejen základní a střední školy a konzervatoře, ale také mateřské školy, které si mohly pořizovat i nedigitální učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí dětí předškolního vzdělávání (např. hračky, deskové hry apod.). Základní a střední školy si nejčastěji pořizovaly robotické a programovatelné učební pomůcky, 3D tiskárny a 3D pera, zařízení pro využití rozšířené nebo virtuální reality, snímací zařízení, vizualizéry, kamery, zařízení spadající do kategorie „internet věcí“ (
Internet of Things, IoT
), badatelskou techniku včetně čidel a digitálních mikroskopů, geolokační techniku a softwarové vybavení využitelné pro vzdělávání, často právě s využitím AI. Tyto pokročilé digitální učební pomůcky nejen umožňují inovativní a interaktivní výuku, ale také podporují inkluzivní vzdělávání a přípravu žáků na požadavky digitální doby, kdy je schopnost pracovat s AI stále důležitější.
Příklady dobré praxe
jsme publikovali
v inspirativních videích
.4)V rámci přímé finanční podpory z NPO (komponenta 3.1) byly podpořeny základní a střední školy a konzervatoře také na prevenci digitální propasti, a to prostřednictvím opakované finanční intervence v průběhu let 2022–2024. To velmi pomohlo znevýhodněným žákům, kteří neměli pro vzdělávací účely k dispozici mobilní digitální zařízení, např. notebook, tablet, chromebook či chytrý telefon, a nemohli je využívat jako ostatní žáci (AI chatboty, AI aplikace a nástroje apod.). Jak na realizaci zápůjček mobilních digitálních zařízení znevýhodněným žákům v rámci
prevence digitální propasti
5), to jsme zveřejnili nejen v inspirativních videích, ale také v Infoservisu ve spolupráci se Středním článkem nebo v metodické příručce na edu.gov.cz/digitalizujeme.Projekt AIDIG
Téma AI využitelné ve vzdělávání bylo nutné intenzivněji podpořit
s důrazem na související témata, jako jsou např. dezinformace a
mediální
gramotnost, kyberbezpečnost a kyberprevence,
mediální
výchova a digitální wellbeing, který se zaměřuje na duševní pohodu při používání digitálních technologií z pohledu závislostí či negativních jevů.Na základě výzvy MŠMT6) realizuje NPI projektNPO 3.1 – AIDIG (AIDIG) financovaný z NPO v období od 1. 1. 2024 do 31. 1. 2026. Projekt je zaměřený na rozvoj digitálních kompetencí učitelů podle evropského rámce DigCompEdu7).
V projektu AIDIG
jsou
NPI
vybízí školy k zavádění AI do výuky výzvou „Nejste v tom sami“ a
poskytuje metodickou podporu Napříč předměty
8)
s rozcestníkem
rozsáhlé metodické podpory
Inspirujeme ředitele a učitele k zavádění umělé inteligence do škol
9). Kromě dříve vydaných doporučení pro školy, jak pracovat s AI, vznikla
sada odpovědí na nejčastější otázky
na portále https://digitalizace.rvp.cz/faq-umela-inteligence. Zde jsou zodpovězeny také otázky na téma
umělá inteligence a právo
10) (Je legální používat AI v rámci výuky?, Má používání nástrojů AI věkový limit?, Potřebují žáci souhlas rodičů k používání AI?, Kdo je zodpovědný za vygenerovaný obsah?, Jak citovat dílo vytvořené s AI?, Lze používat AI pro hodnocení žáků? apod.). Odpovědi jsou určeny nejen učitelům, ale i rodičům (např. Jak mohou rodiče efektivně podpořit využití AI?). Dalšími tématy jsou umělá inteligence jako asistent učitele (např. Může AI usnadnit přípravu na hodinu?) a
umělá inteligence ve výuce
11) (Jak smysluplně začlenit AI do výuky?, Jak může AI pomoci ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami? apod.).Kurzy a webináře
12) pro učitele jsou často přizpůsobovány potřebám jednotlivých škol podle úrovně digitálních kompetencí jejich učitelů a jsou přesně na míru připravovány v rámci tzv. AI-sboroven, Kyber-sboroven apod., pokud se jedná o obecné znalosti napříč vzdělávacími oblastmi. Nebo jsou zaměřeny na využívání AI v konkrétních vzdělávacích předmětech (např. AI v přípravách na hodiny cizích jazyků pro základní školy, gymnázia nebo pro střední odborné vzdělávání; AI ve výuce dějepisu a společenských věd na všech stupních škol) – využití AI se tak nabízí pro celou řadu vzdělávacích oblastí (mj. matematiku, český jazyk), ve výuce finanční gramotnosti, ale i pro práci učitele (AI asistent aj.).Školám je poskytována
kompletní nabídka podpory
,13) a to nejen v podobě nabídky kurzů a webinářů pro učitele, ředitele či koordinátory změn, ale také konzultace s metodiky a specialisty na informační technologie – propojuje se tak podpora nabízená v projektu DIGI.Projekt AIDIG má několik aktivit. Těmi nejdůležitějšími je
rozvoj digitálních kompetencí učitelů
tak, aby zvládli přizpůsobit své vyučovací metody a formy rozvoji a rozmachu digitálních technologií. Do programu rozvoje digitálních kompetencí jsou zařazeni nejen učitelé základních a středních škol, ale i učitelé mateřských škol, které mají své specifické potřeby s ohledem na věk dětí.Důležité je však také pokračování aktivit ve vzdělávání učitelů a rozvoji jejich digitálních kompetencí. Proto je jednou z aktivit i
příprava lektorů/školitelů krajských vzdělávacích institucí
(příspěvkových organizací), kteří jsou v rámci projektu AIDIG zaškoleni, aby mohli následně podpořit vzdělávání učitelů ve svém regionu. Ze strany NPI jsou těmto lektorům v rámci projektu předávány materiály (např.
DigCompEdu kuchařka
14)), z nichž mohou čerpat nejen oni, ale zejména učitelé, protože obsahují mimo jiné další vzdělávací digitální zdroje15). Ty poskytují učitelům odpovědi například na otázky Vím, jaký materiál chci a budu používat ve výuce?, Dokážu si zdroje uspořádat a upravit na míru do svých hodin? či Dokážu si vytvořit vlastní zdroje?. Speciální prostor je věnován otázce Jak využít AI. 16) Učitelé mohou sledovat pokrok v AI, tvořit materiály s AI, využívat AI k úpravě vlastních materiálů atd.Další vzdělávání pedagogů proškolenými lektoryDigCompEdu probíhá v tomto roce prostřednictvím příspěvkových organizací v jednotlivých regionech k tomu určených na základě další výzvy MŠMT17).
Projekt AIDIG reaguje na dynamický vývoj v oblasti generativní umělé inteligence a je koncipován v propojení se souvisejícími tématy tak, aby připravil pedagogy na nové výzvy spojené s bezpečným a etickým začleňováním AI do výuky v souladu s revidovanými vzdělávacími programy.
Národní strategie umělé inteligence
Je zcela zřejmé, že se s ohledem na dopady a vzrůstající roli AI ve vzdělávání nemůžeme omezit pouze na reakci na aktuální témata prostřednictvím projektové činnosti. Pozornost musí být soustředěna i na strategické plánování a zajištění podpory v oblasti využívání AI pro další období. Toto téma je pokryto v aktualizované Národní strategii umělé inteligence ČR 203018) (NAIS; MŠMT zastává roli hlavního gestora klíčové oblasti „Vzdělávání a expertíza v AI“). Hlavním cílem je proměna vzdělávání a
efektivní využívání nástrojů AI ve výuce
. Mezi zásadní opatření nadále patří např. zajištění stabilní metodické podpory školám v souvislosti s bezpečným a smysluplným využívání nástrojů AI ve výuce v návaznosti na revize vzdělávacího kurikula (revize RVP); podpora a sdílení dobré praxe mezi školami v oblasti využívání AI ve výuce; podpora rovného přístupu ke vzdělávání a prevence digitálního vyloučení žáků v kontextu využívání nástrojů AI; zvyšování dostupnosti potřebných technologií s ohledem na personalizované vzdělávání a současně také
zvyšování kybernetické bezpečnosti ve školách
. S tím souvisí
profesní příprava a rozvoj pedagogů v oblasti AI
, což je další významný cíl NAIS – modernizace a revize vzdělávacích programů pro přípravu budoucích učitelů a rozšiřování nabídky vzdělávacích programů, které se zaměřují na rozvoj digitálních dovedností a využívání nástrojů AI, a to i v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Mezi významné cíle NAIS patří např. příprava odborníků v oblasti AI a osvětová činnost nebo spolupráce s relevantními partnery, kteří se zabývají vzděláváním v kontextu AI.Oblast podpory využívání AI nástrojů je taktéž zahrnuta do strategického rámce pro rozvoj digitálního vzdělávání v programu Digitální Česko, konkrétně v koncepci Digitální vzdělávání. Tato koncepce se prioritně zaměřuje na rozvoj digitálních dovedností v celoživotní perspektivě, připravenost na měnící se potřeby trhu práce a na snižování rizik digitálního vyloučení. Součástí strategického rámce jsou i opatření pro další rozvoj podpory školám v oblasti AI v návaznosti na aktuálně realizované aktivity. Tématu AI se věnuje také Dlouhodobý záměr ČR 2023–202719) v části Digitální vzdělávání a AI ve vzdělávání – kromě doporučení pro školy jsou zde uvedeny strategické kroky MŠMT a jedním z velmi významných je podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti digitálního vzdělávání v kontextu DigCompEdu a nadále metodicky podporovat školy v inovacích ve vzdělávání.
Připravenost škol na rozvoj digitálních kompetencí žáků
Pro strategické plánování je klíčová datová opora, na jejímž základě je možné formulovat další cílená opatření a rozvíjet podporu směrem ke školám podle jejich reálných potřeb. I z těchto důvodů bylo téma AI začleněno do plánového
šetření k implementaci revidovaného RVP v oblasti ICT
, které realizovalo NPI na počátku školního roku 2024/2025. Ve vzorku zhruba 2 400 učitelů bylo necelou třetinou zastoupeno vedení škol. Podrobně byly výsledky popsány v článku „Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu i AI“20). Ze závěrů šetření vyplývá, že 92 % učitelů základních škol začalo vyučovat podle revidovaného kurikula a školy své školní vzdělávací programy zavedly nejpozději v roce 2023. Učitelé využívají digitální technologie; pokud jde o AI a využívání generativní AI, přímo ve výuce ji prozatím využívá necelá pětina (17 %) učitelů, ale většinou spíše k přípravě na hodiny. Jako nejčastější důvod, proč není AI zařazována přímo do výuky větší měrou, učitelé zmiňují svou nejistotu, nepřipravenost a nedostatečné digitální
kompetence
. Pozitivní však je, že si učitelé uvědomují, že rozvoj AI není pouze krátkodobým trendem, a proto vnímají, že schopnost pracovat s AI se stane jednou z důležitých dovedností pro budoucnost. Dvě třetiny (65 %) respondentů uvedly, že se s nástroji AI již setkali nebo prošli minimálně jedním školením. Zhruba polovina učitelů základních škol a gymnázií povoluje žákům využívat během výuky nástroje AI. Učitelé (49 %) se snaží korigovat využívání AI, aby bylo co nejefektivnější, a diskutují s žáky o možných etických dopadech používání těchto nástrojů a digitálních technologií s AI.
Souhrn výsledků
NPI zveřejnil
v infografice
,21) která se soustřeďuje na AI jako na velmi důležité téma.Na trhu práce patří mezi nejžádanější
kompetence
schopnost efektivně a smysluplně využívat AI. Věříme, že se setká s úspěchem dosavadní úsilí metodicky i finančně podporovat školy tak, aby ve vzdělávání byly využívány moderní digitální technologie a byly inovovány vzdělávací metody a formy výuky v kontextu AI.1) https://www.npi.cz/aktuality/74837-doporuceni-jak-pracovat-s-umelou-inteligenci
2) https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/vyzva-k-predkladani-zadosti-o-poskytnuti-dotace-v-ramci
3) https://edu.gov.cz/digitalizujeme/
4) https://edu.gov.cz/digitalizujeme/digitalni-ucebni-pomucky/
5) https://edu.gov.cz/digitalizujeme/prevence-digitalni-propasti/
6) https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/narodni-plan-obnovy-vyzva-implementace-komponenty-3-1-1
7) https://digitalizace.rvp.cz/files/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.pdf
8) https://digitalizace.rvp.cz/napric-predmety
9) https://digitalizace.rvp.cz/napric-predmety/ai#webinar-a-kurzy
10) https://digitalizace.rvp.cz/files/7194-faq-ai-umela-inteligence-a-pravo-ve-skole-web.pdf
11) https://digitalizace.rvp.cz/files/7200-faq-ai-umela-inteligence-ve-vyuce-web.pdf
12) https://digitalizace.rvp.cz/nabidka-podpory/kurzy-a-webinare
13) https://digitalizace.rvp.cz/nabidka-podpory/kurzy-a-webinare
14) https://digcompedu.npi.cz/
15) https://digcompedu.npi.cz/digitalni-zdroje
16) https://digcompedu.npi.cz/digitalni-zdroje#ai
17) https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/narodni-plan-obnovy-vyzva-implementace-komponenty-3-1-1
18) https://mpo.gov.cz/assets/cz/podnikani/2024/9/Narodni-strategie-umele-intelience-CR-2030.pdf
19) https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-cr-2023-2027
20) https://digitalizace.rvp.cz/clanky/vetsina-ucitelu-je-na-rozvoj-digikompetenci-zaku-pripravena
21) https://digitalizace.rvp.cz/files/infografika-pripravenost-skol-na-ict-revize.pdf