Umělá inteligence představuje v současném školství revoluční nástroj, který otevírá nové možnosti pro žáky, učitele i vedení škol. Jedná se zejména o personalizaci vzdělávání, která vede k zefektivnění celého výukového procesu a přizpůsobení se potřebám jednotlivých žáků. Pro pedagogické pracovníky představují nástroje využívající umělou inteligenci možnost rychlejšího zvládnutí rutinních povinností, ale také tvůrčí činnosti.
Umělá inteligence a její efektivní a bezpečné využívání ve výuce
Mgr.
Martin
Úlovec
zmocněnec
PaedDr.
Anna
Stočesová Martinková
Ph.D.
vrchní
V reakci na rychlý rozvoj a rozšíření technologií využívajících umělou inteligenci (AI) ve vzdělávání iniciovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) na jaře 2023 vznik expertní pracovní skupiny v Národním pedagogickém institutu ČR (NPI), která se zaměřuje na začlenění AI do školního prostředí a na podporu škol při jejím bezpečném a efektivním využívání ve výuce. Tato skupina je tvořena zástupci akademické i veřejné sféry, organizacemi zabývajícími se AI a pedagogy s praktickými zkušenostmi s AI ve výuce.
V rámci činnosti skupiny byla vytvořena diskuzní fóra o efektivním využívání AI nástrojů. Cílem bylo a nadále je nejenom podpořit pedagogické pracovníky ve smysluplné integraci AI do vzdělávacího procesu, ale také jim poskytnout
relevantní
informace a výukové materiály. Byl vytvořen soubor
„Doporučení, jak pracovat s umělou inteligencí pro učitele, ředitele, žáky a rodiče“
.1) V doporučení pro ředitele a učitele je zdůrazněno, že je zapotřebí dbát na posilování gramotnosti v oblasti AI a zodpovědnosti za její výstupy, brát existenci AI v potaz a soustředit se na to, aby AI neprohlubovala nerovnosti – aby b