Aktuální situace v začleňování technologií do života školy

Vydáno:

Digitální technologie stále více pronikají do života školy - do školní administrativy, do komunikace, do přípravy na výuku, do výuky, mezi učitele a především mezi žáky samotné. Ředitelé škol zavaleni množstvím jiných povinností a většinou nepovažujíce sebe sama za odborníky na tuto problematiku intuitivně vnímají, že rozvoj digitálního prostředí ve škole je nezbytný. Málokdo je však schopen kvalifikovaně posoudit, kterým směrem se má škola vydat, které ICT prostředky jsou ty nejvhodnější a jaká nabídka je pro jejich školu nejlepší. Významným pomocníkem a pomyslným majákem v dynamicky se proměňujícím světě moderních technologií pro ně může být nástroj strategického řízení rozvoje školy v oblasti ICT: Profil Škola21.

Aktuální situace v začleňování technologií do života školy
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph. D.
lektor a didaktik ICT, katedra informačních technologií a technické výchovy PedF UK v Praze
Jedná se o jednoduchou
online aplikaci
dostupnou z adresy http://skola21.rvp.cz/, kterou si v minulých dvou letech vyzkoušelo již přes tři tisíce českých škol a závazně, tedy pod vlastním uživatelským účtem, ji na konci roku 2012 zdarma používalo
1 098 základních a středních škol.
Nástroj provozovaný
Národním ústavem pro vzdělávání
identifikoval
29 dílčích oblastí, ve kterých mohou technologie být ve škole užitečné.
V každé z nich nabízí čtyři popisy stavů (fází), kterými každá rozvíjející se škola zpravidla postupně prochází. Zatímco první označený jako Začínáme popisuje typický stav na škole, která se dosud na ICT nesoustředila, čtvrtý stupeň charakterizuje nejsofistikovanější způsob využití technologií a zároveň ukazuje směr vývoje, který doporučuje současný pedagogický výzkum ředitelům škol následovat. Tento vrcholný stav je označen Jsme příkladem ostatním a je zřejmé, že jej lze dosáhnout pouze dlouhodobým a promyšleným plánováním a uskutečňováním změn. Při plánování takových změn je zcela zásadní uvědomění, že
nazírat na ICT jako na pomocníka usnadňujícího práci je liché.
Technologie ve školách
mění výukové prostředí a nutí učitele pracovat jinak.
JAK JSOU NA TOM ČESKÉ ŠKOLY
Celkové výsledky používání nástroje Profil Škola21 českými školami mohou být užitečnou zpětnou vazbou o aktuálním stavu našich škol.Tedy jednou, až se stát rozhodne, že chce vytvořením a uplatňováním vlastní strategie v této oblasti v rámci vzdělávací politiky školám cíleně na cestě proměny školy pomáhat. Do té doby mohou tyto výsledky alespoň pomáhat těm ředitelům, kteří se rozhodli na
cestu inovací
vydat i bez zásadnější podpory státu.
Mezi zajímavé výsledky získané tímto nástrojem patří uspořádání všech 29 oblastí podle toho, jak školy deklarují, že se jim je daří rozvíjet. To je zobrazeno na následujícím grafu.
Průměrná česká škola se nachází (pokud zjištění ze všech 29 oblastí zprůměrujeme) na úrovni druhé fáze vývoje označené jako Máme první zkušenosti.
Data získaná prostřednictvím nástroje Profil Škola21potvrzují hypotézu odborníků, že
největší problémy nejsou ve skutečnosti se získáváním finančních a potažmo technických prostředků
(počítačů a hardwaru obecně) pro vybavování škol, ale právě s vhodnými způsoby používání nových technologií. Dobře to ilustruje přehled pěti oblastí, ve kterých samy školy deklarují nejmenší problémy a ve kterých se nejvíce škol přibližuje třetí fázi vývoje, označené
Nabýváme sebejistoty.
 
Při interpretaci dat získaných z tohoto výzkumu je třeba pracovat se zřetelem k jejich charakteru, který reflektuje vnímaný, resp. deklarovaný momentální stav na škole. Nejedná se o objektivní a exaktně měřitelné stavy. Jednoduše řečeno se jedná o pohled, jak vidí svoji aktuální situaci učitelé ve škole. A že jde často o pohled prizmatem role učitele, zkreslený jejich osobními zkušenostmi, subjektivním vnímáním a částečně i výzkumníky stanovenými popisy jednotlivých fází vývoje lze nejlépe charakterizovat na indikátoru č. 23 Pohled žáka. Tento indikátor sleduje to, zda žáci pociťují významný rozdíl mezi využíváním ICT v prostředí ve škole a mimo školu. Ač odborníci na vzdělávací technologie právě na tento rozdíl často poukazují, učitelé ze zúčastněných škol tuto oblast označili za tu vůbec nejméně problémovou.
JAK ZAČÍT ŠKOLU ZLEPŠOVAT
Na výše uvedeném příkladu je možné ilustrovat, že tabulka uspořádaného pořadí oblastí problémů škol se sice možná dobře vyjímá v prezentacích, ale o skutečných problémech ve školách vypovídá pouze zprostředkovaně. Pokud jste dočetli až sem, lze očekávat, že vás tato problematika zajímá. Právě to je první, ovšem často opomíjený předpoklad úspěchu!
Technologie mohou pomoci pouze těm učitelům, kteří se chtějí zlepšovat a hledají způsoby, jak jim v tom ICT může pomoci.
Bližší popis jednotlivých indikátorů je dostupný
na webových stránkách Metodického portálu RVP. CZ
v jeho modulu Profil Škola21. Když se rozhodnete investovat zhruba půl hodiny svého času a seznámíte se blíže s jednotlivými 29 oblastmi a především jejich čtyřmi fázemi, budete o poznání blíže uvědomění, jaký
potenciál pro transformaci vzdělávání moderní technologie školám nabízejí.
V rubrice
Dokumenty ke stažení
naleznete popis, ve kterém tyto všechny informace najdete, a to včetně odkazů na online články Učitelského Spomocníka, které problematiku dopodrobna vysvětlují.
Ať už se rozhodnete vydat se na cestu začleňování technologií do různých zákoutí života školy sami nebo s pomocí konzultantů z podpůrných organizací a komerčních firem, bez
elementárního proniknutí
do výše uvedeného přehledu se neobejdete. Pokud tedy hodláte být na této cestě tím, kdo směr určuje, a nikoli tím, kdo je k tomu dohnán dobou a jejími změnami.