Aktuality - strana 83
To je název jednoho z vítězných projektů, který získal v letošním ročníku Zvláštní cenu pro školu.
Pražské jaro představí ve svém programu zástupce nejmladší generace umělců. 25. května nabídne online přenos z kostela sv. Šimona a Judy absolventů aktuálního ročníku Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART, kteří pracovali společně se svými pedagogy pod vedením pěvkyně Kateřiny Kněžíkové, klavíristy Iva Kahánka, houslisty Jana Fišera a flétnisty Jana Ostrého. Koncert s názvem Salon ZUŠ uvedou mentoři spolu se třemi desítkami stipendistů společnou intepretací částí z cyklu pěti malých duetů Césara Kjuje. Těžištěm koncertní dramaturgie pak budou úpravy lidových písní a vokální skladby na slova české a moravské lidové poezie od autorů 19. a 20. století v podání mladých pěvců a klavírní skladby českých a světových klasiků, které dají prostor virtuozitě nejmladší klavírní generace. Houslisté představí sólové skladby Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů a Henryka Wienawskiho i komorní duo Josefa Micky. Mladé flétnistky kromě sólových skladeb přednesou společně s Janem Ostrým výběr z Missa brevis Zdeňka Lukáše v úpravě pro flétnový soubor. Koncert, který je zároveň součástí celostátního festivalu základních uměleckých škol ZUŠ Open, který upozorňuje na význam uměleckého vzdělávání a letos mimořádně probíhá od jara do konce roku, bude možné sledovat na webových stránkách Pražského jara www.festival.cz a na facebookových stránkách všech organizátorů.
Online debata se uskuteční dne 8. června (16:00–18:00), přičemž bude přenášena živě ze studia O2 universum.
Evropská síť pro globální vzdělávání (GENE) udělila programu Světová škola certifikát Exemplifying Quality in Global Education. Certifikát za kvalitní přístup v globálním rozvojovém vzdělávání je udělován na základě kritérií, která zohledňují soulad programu s maastrichtskou definicí globálního vzdělávání (2002), které je silně orientováno na spravedlnost, za důraz na propojení mezi globální a lokální rovinou a vzdělávací přístup založený na aktivním a participativním přístupu všech účastníků iniciativy.
MŠMT nabízí k využití školám a rodičům žáků přehled možností plnění povinné školní docházky podle § 38 školského zákona.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informuje, že v návaznosti na jednání vlády ČR dne 17. května 2021 bylo vydáno: Novelizované mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k testování žáků a studentů, s účinností...
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) varuje spotřebitele před nebezpečnou potravinou v tržní síti: Hluboce zmrazený špenátový protlak 450 g, výrobce: EQUUS a.s., závod Vinica, Cesta slobody 771, 991 28 Vinica, vyrobeno pro: EQUUS a.s., Hviezdna 38, 821 06 Bratislava, Slovensko.
Rozpuštění Mezioborové skupiny pro epidemické situace zalitoval v úterý ministr školství Robert Plaga.
Asociace ředitelů základních škol České republiky a Učitelská platforma se znepokojením sledují návrhy na prodloužení letošního školního roku do období letních prázdnin. Oba učitelské spolky s tímto návrhem nesouhlasí. Podle ředitelů i učitelů byla distanční výuka podstatně náročnější pro žáky, jejich rodiče i samotné učitele než škola v běžném režimu.
Jak správně zabezpečit školní e-maily, jak se chránit proti úniku citlivých dat o žácích nebo jak zajistit bezpečnost dětí v kyberprostoru? To jsou jen některá z témat, která v sérii populárních podcastů probírají ICT odborníci Pavel Matějíček a Václav Maněna.
Praktické použití ABA v hlavním vzdělávacím proudu mateřských škol a škol základních, speciálních mateřských škol a základních škol speciálních
Evropská síť pro globální vzdělávání (GENE) udělila programu Světová škola certifikát Exemplifying Quality in Global Education. Certifikát za kvalitní přístup v globálním rozvojovém vzdělávání je udělován na základě kritérií, která zohledňují soulad programu s maastrichtskou definicí globálního vzdělávání (2002), které je silně orientováno na spravedlnost, za důraz na propojení mezi globální a lokální rovinou a vzdělávací přístup založený na aktivním a participativním přístupu všech účastníků iniciativy.
MŠMT chce zlepšit způsob výuky dějin 20. století, proto v rámci projektu Dějepis+ vzniknou komunity učitelů dějepisu vedené lokálními koordinátory, kteří budou pilotovat nové metody výuky. Pokud se tento způsob postupné proměny výuky osvědčí, MŠMT bude v takových inovacích pokračovat i v budoucnu. Organizačně a odborně projekt zaštiťuje Národní pedagogický institut ČR a Ústav pro studium totalitních režimů.
V projektu Podpora krajského akčního plánování (P-KAP) realizovaném Národním pedagogickým institutem ČR vzniknul v roce 2020 dokument „Předčasné odchody ze vzdělávání ve vztahu k oblastem intervence krajského akčního plánování“, který se snaží rozplést příčiny předčasných odchodů v rámci středního a vyššího odborného vzdělávání a nabízí také příklady dobré praxe. Průměr předčasných odchodů je v ČR (6,7 %) sice nižší než v EU (10,6 %), ale v poslední době roste. V některých regionech (Ústecký a Karlovarský kraj) je navíc násobný (15 %).
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informuje, že v návaznosti na jednání vlády ČR dne 10. května 2021 bylo vydáno:
Jakmile se středoškoláci vrátí v pondělí 24. května do škol, bude je čekat uzavírání klasifikací. Podle ředitelů bude třeba známky nasbírat, ale neočekávají dramata.
Jak probíhá návrat vašich dětí do škol? Myslí škola na jejich adaptaci, nebo se dohání učivo, testují se znalosti a zkouší se? Máme pro vás skvělý „bucket list“, který pro své učitele připravil Ondřej Lněnička, ředitel ZŠ profesora Švejcara v Praze 12 (najdete ho také na obálce červnového vydání Učitelského měsíčníku a Řízení školy).
V Česku chodí podle nejnovějšího průzkumu na doučování polovina deváťáků a 41 % maturantů.