Aktuality - strana 180
V Kingston areně na festivalu Maker Faire Prague 2019 se o víkendu utkalo 12 nejlepších týmů jarní Robosoutěže ČVUT pro základní školy. Vítězem se stal tým Škvorečáci.
Na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy se uskutečnil kulatý stůl ke „Společnému vzdělávání a ESIF“. Kromě prezentace úspěšných projektů byla diskutována i novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Na závěr setkání byla nastíněna koncepce budoucího programového období.
Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.
Česká republika je podle analýzy OECD zemí s druhým nejvíce decentralizovaným školstvím. Je to dobře, nebo špatně? Jaké to přináší problémy a jaká se nabízejí řešení? A kdo tedy celkově zodpovídá za kvalitu školy?
„Jelikož se výhrůžka vztahovala ke konkrétnímu času a ten již uplynul, byla opatření v okolí pražských škol ukončena. Policisté se budou případu věnovat v rámci běžného výkonu služby.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/strelba-skola-praha-policie.A190624_094514_domaci_cern
Policie zaznamenala na sociální síti výhrůžku střelbou na neurčené škole v Praze. Posiluje proto dohled u škol a informuje jejich vedení. Zároveň pracuje na dopadení autora výhrůžky.
Red Hat, přední světový poskytovatel podnikového open source softwaru, který dlouhodobě podporuje školy a univerzity v České republice, uspořádal studijní den kódování pro 20 žáků z brněnské základní školy Herčíkova. S cílem rozvíjet zájem o informační technologie a technické obory obecně plánuje Red Hat v České republice realizovat dlouhodobé vzdělávací programy určené pro žáky základních škol.
Dotované mléko školáci dostávají už 20 let. Zpočátku jim stát na mléčné výrobky jen připlácel, nyní platí vše. Mléko dostávají zejména žáci na základních školách.
Neúspěšnost v maturitních písemných pracích z češtiny letos opět stoupla. Nezvládlo je 5,3 procenta středoškoláků, kteří zkoušku dělali poprvé.
Mezi TOP 5 témat, kterými by se podle výsledků šetření Delphi měla prioritně zabývat vzdělávací politika, patří oblast systémového řízení na národní úrovni, financování školství, přípravy nových učitelů, administrativy spojené s řízením škol a rozdílné kvality jednotlivých škol. Na těchto tématech panuje poměrně široká shoda mezi respondenty šetření, které zrealizovala Stálá konference asociací ve vzdělávání, z. s., ve spolupráci s Technologickým centrem Akademie věd za podpory Nadace České spořitelny.
Ano, letos v září nás čeká již 7.ročník celostátní konference Klubu personalistů, která však ani zdaleka není určena pouze pro personalisty. Naopak! Očekává se bohatá účast úředníků státních i nestátních, obcí, krajů i ministerstev, soudů i státních zastupitelství všech stupňů, školských zařízení od školek po univerzity, NKÚ, NBÚ, PČR, HZS, OSPOD, obou komor Parlamentu ČR a další a další…
Druhý ročník festivalu Maker Faire Prague 2019 se koná již tento víkend v Průmyslovém paláci Výstaviště Praha. Velká oslava novodobého kutilství, tvoření a vynalézání nabídne v rámci téměř 200 expozic také kreativní workshopy. Významná bude přitom účast světových legend tzv. maker movementu, renesance kutilství a vynalézání, která souvisí i s novými technologiemi.
Česká školní inspekce zveřejňuje výsledky mezinárodního šetření o vyučování a učení TALIS 2018 poskytující komentovaná data ve vztahu k profesnímu rozvoji a sebedůvěře učitelů, k překážkám, které z pohledu učitelů komplikují efektivní vedení vzdělávacího procesu, k vlastním proměnám výuky i k pojetí učitelské profese jako takové.
V rozhovoru se Zdeňkem Slejškou jsme se zaměřili na nový projekt v kontextu jeho celoživotního působení ve vzdělávání: „Co chybí, je dobrá pilotáž progresu, který očekáváme, že by měl ve školách plošně nastat, a nenastává. Chceme podpořit žádoucí změnu v nějakém ORP 1) , vytvořit pro ni celkově dobré podmínky a pak napomoci jejímu šíření,“ říká jako manažer ambiciózního projektu Eduzměna, který právě startuje.
Za posledních 18 let se v Česku výrazně změnily preference zájemců o vysokoškolské vzdělání. V porovnání s lety 2001 a 2010 zaznamenaly letos největší pokles ekonomické a právnické fakulty. Zájem o lékařské a zdravotnické obory naopak raketově roste a lékařské fakulty jsou v roce 2019 podle počtu přihlášek těmi nejžádanějšími. Ukázala to analýza vzdělávací společnosti Tutor vycházející ze zdrojů od MŠMT a jednotlivých fakult.
Školy by rády do výuky zaváděly více digitálních technologií, mnohdy však neví, kde začít. Podle šetření v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) by pomoc v oblasti digitálního vzdělávání uvítalo téměř 80 % škol. Právě pro ně je vybudována síť krajských ICT metodiků. Projekt SYPO realizuje Národní institut pro další vzdělávání (NIDV).
Téměř tři stovky uchazečů o studium na jedné z fakult pražské Vysoké školy ekonomické žily přes dva dny v přesvědčení, že uspěly u přijímacích zkoušek.
Nejčastěji se to týká učitelů po 25ti letech praxe. Na žáky má pak špatný psychický stav učitele velký vliv. K dětem mají často cynický přístup a výuka není kvalitní po obsahové ani didaktické stránce.
Historka spojená s letošní úlohou číslo 11 v maturitním testu z matematiky přesně ilustruje, kde máme problém a proč se bez veřejné kontroly Cermatu nelze obejít.
Otázka leadershipu ve vedení organizací by mohla aspirovat na jedno z největších témat 20. a 21. století. V posledních letech tento pojem stále častěji rezonuje v úvahách o roli ředitele v českém školství. Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) pilotuje v rámci projektu Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP) systém podpory pedagogického leadershipu v několika desítkách tuzemských škol. Kdo je v jeho pojetí pedagogickým lídrem a na čem projekt staví svou podporu?
Pod zkratkou ADHD se skrývají poruchy pozornosti, hyperaktivita a impulzivita. Podle dětského psychiatra je takové dítě často považováno jen za nevychované.