Dějiny Československa 1918-1992

  • Článek
Expozice Tichá hrdinství nabízí studentům jedinečnou příležitost poznat klíčové momenty našich moderních dějin – od 2. světové války po 50. léta – a zamyslet se nad odvahou, občanskou odpovědností a morální volbou v době nesvobody. Mnoho škol ji již navštívilo a odnášejí si z ní silný zážitek. O své zkušenosti se podělily pedagožky, které program se svými třídami absolvovaly: Markéta Uhlířová (MU), která učila v ZŠ Janouškova v Brně a předtím v ZŠ Jihomoravské nám., a Irena Schoberová (IS), pedagožka ze ZŠ Benešovo náměstí v Pardubicích. Vypravte se do Institutů Paměti národa v Brně nebo v Pardubicích se svými žáky i vy.
  • Článek
Socialistický režim v Československu se zdál být na věčné časy… socialistická základní škola se mnohým také jevila jako věčná, a navíc ještě neměnná. Po sametové revoluci však došlo ve školách k mnoha rychlým, byť někdy dílčím či improvizovaným (místy i chaotickým) změnám. Současně některé zažité postupy ve výuce zůstaly bez větších změn. Učitelé mají své osvědčené postupy a jejich pojetí výuky nelze změnit ze dne na den vyhláškou nebo zákonem. Jak tedy probíhala transformace základních škol? A co vlastně o životě ve školách v turbulentní době po listopadu 1989 víme? Na tyto otázky se snaží odpovědět nová kniha autorů tohoto textu.
  • Článek
Téměř stovka učitelů z celé České republiky se 18. září 2025 sešla na Slavnosti škol Paměti národa, která se tentokrát konala v nádherných prostorách Kaiserštejnského paláce na Malé Straně. Do projektů a aktivit Vzdělávání Paměti národa se zapojuje více než tisíc učitelů a Slavnost škol je pro ně připravena jako každoroční poděkování a ocenění jejich práce a zájmu o nové trendy ve výuce moderních dějin.
  • Článek
I letos pro širokou veřejnost připravujeme Sametovou Paměť národa v Café Louvre a srdečně vás zveme, abyste za námi 17. listopadu přišli. A také jsme se rozhodli vám přiblížit očima žáků základní školy, jak se díky našemu projektu Příběhy našich sousedů dozvěděli více o sametové revoluci. Přinášíme vám rozhovor, který vede třída 9. A ze ZŠ Škvorec s týmem spolužáků, kteří pod vedením paní učitelky Jany Sigmundové natáčeli a zpracovávali příběh pamětníka Prokopa Tomka.
  • Článek
Co vědí naši žáci o sametové revoluci? O tom, co jí předcházelo a co následovalo po ní? Pro mnohé je Václav Havel už jen jménem ve výčtu našich prezidentů a listopadové události dávnou historií. Možná si příliš nepamatují ani jejich rodiče, zvlášť mladších žáků. A ve škole na moderní dějiny obvykle nezbývá moc času. Přitom pochopení této nedávné minulosti může mít zásadní význam pro to, aby se dospívající generace lépe orientovala v tom, co se děje dnes…
  • Článek
Vydal úspěšnou knihu o odsunu sudetských Němců, dlouhé roky se angažoval ve veřejném dění rodného Prostějova a následně začal své nadšení, znalosti i zkušenosti sdílet se středoškolskými studenty. Ani náročné učitelské povolání však Martinu Hájkovi ze Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno nebrání, aby se ve volném čase dál věnoval historickému bádání, veřejně prospěšným aktivitám a svým koníčkům.
  • Článek
Jednou píše či přednáší o možnostech e-learningu, příště o radostech i strastech učitelů za socialismu. Opírat se přitom Jiří Zounek může o množství dat, která získává a zpracovává spolu s kolegy z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Výsledky jeho práce nejsou jen příspěvkem do pomyslné encyklopedie znalostí o českém školství – vyzývají také k zamyšlení nad vzděláváním v současnosti i v minulosti.
  • Článek
Vzdělávání Paměti národa je organismus, který se neustále vyvíjí už více než 13 let. Za tu dobu jsme vdechli život mnoha nápadům. Zdaleka ne všechny se zrodily v hlavách členů našeho týmu, mnohé vznikly díky inspiraci, kterou nám přinášíte právě vy. Jsme vám za to vděční. A chceme s vámi sdílet, co se nám společně daří vyvíjet.
  • Článek
Vzdělávání Paměti národa je organismus, který se neustále vyvíjí už více než třináct let. Za tuto dobu jsme vdechli život mnoha nápadům. Zdaleka ne všechny se zrodily v hlavách členů našeho týmu, mnohé vznikly díky inspiraci, kterou nám přinášíte právě vy nebo pedagogové škol, které vedete. Jsme vám za to vděční. A chceme s vámi sdílet, co se nám společně daří vyvíjet.
  • Článek
Ve Vzdělávání Paměti národa máme výběr programů a aktivit vhodných právě pro středoškoláky. Přinášíme vám jejich stručný přehled a věříme, že vás a vaše studenty zaujmou. Neváhejte se nám ozvat nebo prozkoumat náš web skoly.pametnaroda.cz.
  • Článek
V rámci projektu Příběhy našich sousedů žákovské či studentské týmy pod vedením svých pedagogů natáčejí pamětníky ze svého okolí. Spolu s regionálním koordinátorem se na setkání s ním připravují, naučí se připravit si zajímavé otázky i natočit kvalitní záznam pamětníkova vyprávění. Společně si prohlédnou dobové fotografie, někdy také vyrazí na místa, která jsou s životem jejich pamětníka spojená. Ze všeho posbíraného materiálu poté mohou vytvořit rozhlasovou reportáž, video, komiks či animaci. Po několika měsících výsledky své práce představí na závěrečné prezentaci široké veřejnosti a mají šanci svým pamětníkům veřejně poděkovat za čas, který s nimi strávili.
  • Článek
Projekt Příběhy našich sousedů, který organizuje Vzdělávání Paměti národa už dvanáct let po celé České republice, může příští školní rok probíhat i ve vaší škole. Co všechno na vaše žáky v projektu čeká a jak se do něj můžete zapojit?
  • Článek
Blíží se konec školního roku a s ním i zasloužený čas prázdnin. Co kdyby ale letní dny vašich žáků nebyly jen o lenošení, ale i o objevování vlastního hlasu, kreativity a o hlubokém zamyšlení nad světem kolem nás? Divadlo Paměti národa otevírá v létě své brány a zve mladé lidi ve věku 11–18 let na pětidenní divadelní dílnu s názvem „Hlas svobody – mezi projevem a respektem (80 let od konce druhé světové války)“.
  • Článek
Příběhy našich sousedů jsou zavedený a osvědčený vzdělávací projekt, který navazuje na aktivity archivu vzpomínek Paměť národa. Je určen pro žáky základních a středních škol a MŠMT jej doporučuje k výuce novodobých dějin, kterou propojuje s mediální výchovou a občanským vzděláváním. Tolik stručná definice tohoto projektu.
  • Článek
Příspěvek s dovolením začnu nedávnou osobní vzpomínkou. Ve vzdělávání Paměti národa, kde pracuji jako metodik a koordinátor, nám běží spousta projektů, ale ten s nejdelší dobou trvání a snad největším dopadem i dosahem je dokumentaristický projekt Příběhy našich sousedů.
  • Článek
Snímek Vlny si svým pojetím a zaměřením na silné lidské příběhy ve složité době přímo žádá, aby byl zařazen do výuky. Jako učitelky dějepisu na druhém stupni základní školy jsme však chtěly předejít pouhému zhlédnutí filmu, ze kterého si žáci mnohdy odnesou jen málo. Vytvořily jsme proto soubor materiálů (sestávající z metodiky pro učitele, pracovních listů a doprovodných textů), který by vám a vašim studentům měl pomoci z filmu vytěžit maximum.
  • Článek
Už pošesté otevíráme brány Letní školy Paměti národa a srdečně zveme učitelky a učitele, kteří chtějí rozvíjet své pedagogické dovednosti a hledají inspiraci pro výuku moderních dějin. Letní škola proběhne od 7. do 10. července 2025 v jedinečném prostředí Broumovského kláštera, kde se budeme věnovat tématu poválečného odsunu německého obyvatelstva.
  • Článek
V květnu se po celé České republice opět poběží za všechny, kteří se nevzdali. Nezisková organizace Post Bellum pořádá jubilejní 10. ročník Běhu pro Paměť národa. Tento běh připomíná nejen osudy politických vězňů, válečných veteránů, disidentů a dalších hrdinů, ale i těch, kteří za svobodu bojují dnes. Přidejte se k tisícům běžců a oslavte desítku právě během!
  • Článek
Téma wellbeingu se v posledních letech stává neodmyslitelnou součástí vzdělávání. Pohoda žáků i pedagogů je klíčová nejen pro jejich osobní rozvoj, ale i pro efektivní učení a spolupráci ve školním prostředí. Do Týdne pro wellbeing, který podporuje vytvoření bezpečného a otevřeného prostředí ve školách, se letos zapojuje i Vzdělávání Paměti národa.
  • Článek
Téma wellbeingu na školách velmi rezonuje i ve Vzdělávání Paměti národa. Na základě našich edukačních programů uváděných již řadu let vnímáme, že jedním z nejdůležitějších faktorů je vytvářet bezpečné prostředí podporující pohodu, otevřenost a celkovou spokojenost žáků i pedagogů. Díky našim kvalitně vypracovaným programům a s pomocí motivovaných a zkušených lektorů se nám to daří. Proto vám chceme naše programy nabídnout nejen jako podporu ve výuce moderní historie, ale také jako programy podporující wellbeing.