Poradna - strana 28

Nynější ředitelka školy změnila zásady, které byly vytvořeny dříve a bývalé zaměstnance - důchodce úplně vyloučila ze všech možností čerpání FKSP. Což není zajisté správně, protože všechny odešly do důchodu z této příspěvkové organizace. Mohu požádat o radu, jak tuto situaci řešit?
Vydáno: 06. 11. 2021
Jak správně postupovat, pokud bych chtěl posunout začátek vyučování z 8:00 na 8:15 či 8:30? Je jasné, že by proběhla debata s učiteli, žáky i rodiči. Je však nutné schválení školskou či pedagogickou radou? Jak jsem pochopil tak: ped. rada je pouze poradní orgán, nikoli závazný, školská rada schvaluje školní řád, ale ten začátek vyučování neuvádí, ten je zmíněn v provozním řádu a ten je jen v mé kompetenci, je to tak?
Vydáno: 06. 11. 2021
Jakým způsobem máme zadávat ve výkazu práce dny, kdy učitel studuje VŠ - doplňuje si kvalifikaci? Toto studium je v zájmu zaměstnavatele.
Vydáno: 03. 11. 2021
Dle Katalogu prací se do 10. platové třídy zařazují učitelé, kteří mají v náplni práce “tvorbu a koordinaci školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorbu vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”. Je nějakým nařízením blíže specifikováno, co znamená “tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”? Běžně se do této skupiny řadí tvorba IVP. Můžeme zde zařadit i tvorbu plánů pedagogické podpory? Je blíže specifikováno, zda tyto programy musí být v písemné podobě? Lze do 10. platové třídy zařadit pedagoga, který tvoří program pro děti se SVP a individuální vzdělávací program - myšleno činnost, nikoli písemný plán? (Například v rámci skupin pro jazykovou přípravu, individuálních chvilek během dne atp.)
Vydáno: 01. 11. 2021
1. Ředitel školy si vytváří pracovní náplň sám. Jakým způsobem může zřizovatel tuto pracovní náplň ovlivnit nebo jakým způsobem může stanovit řediteli pracovní povinnosti? 2. Jak může zřizovatel postupovat vůči řediteli, který bez projednání se zřizovatelem (vyhl. č. 74/2005) přeruší činnost školní družiny? 3. Může vyhlásit ředitel „ředitelské volno“ na zájezd pedagogických a nepedagogických pracovníků?  Pokud ano, dle našeho názoru by měla být školní družina v provozu. Co by pak měli mít pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci zapsáno v evidenci docházky? 4. Co lze u ředitele škol považovat za mimořádné úkoly pro přiznání odměn?
Vydáno: 26. 10. 2021
Rodiče žáka, kterého jsem přijal od 1.9.2020 do první třídy, mi oznámili, že odjíždí do Německa, kde již pravděpodobně zůstanou. Od 1.9.2020 je žákem naší školy. V Německu nastoupil do mateřské školy, kde se učil německy. Do první třídy nastoupil až 1.9.2021. Jakým způsobem mám evidovat školní docházku? Mám mu nechat v letošním roce dva roky docházky, nebo ho přesunout do první třídy? Rodiče nebudou žádat o přezkoušení.
Vydáno: 22. 10. 2021
1) Jakým způsobem můžeme zvednout cenu za úhradu hodiny ve školním klubu? Máme stanovenou cenu 320 Kč za 16 lekcí (45minut) za pololetí. Ale zdá se nám tato částka neadekvátní. Co vše si máme doložit, abychom cenu mohli legálně zvednout? Kroužky ze školního klubu vedou učitelky základní školy v prostorách základní školy. Nový předpis na placení vydá paní ředitelka jako pokyn k úhradám ŠK (je jako příloha součást našeho ŠVP pro ŠK), od září následujícího školního roku. Je to tak? 2) Druhý dotaz je ohledně formulace, kterou dle mého soudu máme ve školním řádu pro školní klub zcela nadbytečně: Pro žáky školní družiny je jeden kroužek ze školního klubu zdarma. Je pro toto nějaké opodstatnění v zákoně? Nic jsem nenašla a proto si myslím, že tuto větu můžeme smazat. Je tomu tak? Kroužek je po družině a vede ho učitelka ZŠ nikoliv družinářka. Tudíž nedoplňuje činnost školní družiny pro všechny i pro nedružinové děti. Není součástí švp pro šd.
Vydáno: 20. 10. 2021
Zaměstnanec nastoupil na studium pro koordinátory ICT (specializační studium). Má nárok na cestovní náhrady pro dojíždění k tomuto studiu? Jde o prohloubení jeho kvalifikace, nebo zvýšení?
Vydáno: 18. 10. 2021
Tři třídy odjely na školu v přírodě. Vyskytl se tam na covid pozitivní žák a celé třídy dostaly po návratu ze školy v přírodě nařízenou karanténu na 14 dní. Má se v tomto případě vracet třídám v karanténě úplata za školní družinu za těch 14 dní? Škola nebyla uzavřena.
Vydáno: 10. 10. 2021
Prosím o radu o radu, zda je možné na pozici školního psychologa přijmout pracovníka s níže uvedeným vzděláním, který zároveň v současné době studuje v 1. ročníku UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI : Filozofická fakulta : N0313A230002 - Psychologie : Navazující Forma : Kombinovaná -  Health and Social Psychology (ukončeno titulem MSc) - Maastricht University, Nizozemsko Faculty of Psychology and Neuroscience  - Psychology (ukončeno tituly Bc. a BA) • Výuka v anglickém jazyce - University of New York in Prague (UNYP), ČR Psychology Department
Vydáno: 04. 10. 2021
Přispívám zaměstnancům z FKSP na důchodové spoření. Od ledna chci výši příspěvků změnit - snížit. Chci se vyhnout diskriminaci, mohu tedy uvést do pravidel roku 2022 toto: Pro rok 2022 je výše příspěvku zaměstnavatele 50% příspěvku zaměstnance nejvýše však 1.500 Kč?
Vydáno: 04. 10. 2021
Je někde řešeno, zda osoba, která cvičí asistenčního psa a musí s ním být 24 hodin, může s tímto psem na pracoviště?
Vydáno: 01. 10. 2021
Čerpání dovolené v hodinách. Ve škole máme stanoveno, že učitelé čerpají 7 týdnů dovolené o hlavních prázdninách a týden o vánočních. Týden dovolené je při celém úvazku 40 hodin. K 1. září se stanovuje rozvržení pracovní doby, které v mnoha případech není vzhledem k organizaci výuky rovnoměrné a v jednotlivých školních rocích se také liší . Stane se tedy, že některému učiteli bude o Vánocích nějaká hodina dovolené chybět (státní svátky o Vánocích letos připadají na pátky a když má učitel v pátek nejkratší rozvržení pracovní doby, tak to ani jinak nemůže vyjít, neboť mu bylo ponecháno 40 hodin dovolené). Lze tedy v těchto případech chybějící počet hodin dovolené doplnit odpovídajícím počtem hodin výkonu práce, tak aby bylo v konkrétní den pokryto celé rozvržení pracovní doby a do konce kalendářního roku byla vyčerpaná celá dovolená? Jedná se především o 0,5 až 2 chybějící hodiny dovolené.
Vydáno: 01. 10. 2021
V červu jsem v řádném termínu přijala dítě do 1. třídy a následně mu udělila odklad ŠD na základě zprávy PPP a pediatra. Nyní v září jsem dostala od rodičů žádost, aby byl odklad zrušen, že jejich syn nastoupil v srpnu do soukromé školy, do 1. třídy. Odklad rušit nechci, nemám k tomu podklady ŠPZ, ale domnívám se, že platí i přijetí do 1. třídy, a že tedy mohou zákonní zástupci prostřednictvím druhé školy zažádat o přestup žáka? 
Vydáno: 29. 09. 2021
Existuje nějaký výklad k odst. 1 § 51 vyhlášky č. 177/2009 Sb. konkrétně, co znamená povolená pomůcka u profilových zkoušek? Narazili jsme na problém, kdy kontrolní orgán považuje za povolenou pomůcku u praktické zkoušky oboru grafický design počítač. Předpokládali jsme, že se nemá jednat o taxativní výčet všech pomůcek, ale pouze o výčet pomůcek, které ředitel povolí nad rámec pomůcek z logiky věci nezbytných pro vykonání dané profilové zkoušky.
Vydáno: 24. 09. 2021
Od 1.9.2021 bylo třídnictví vyčleněno do samostatné kategorie příplatků. V našem školském zařízení pro výkon ústavní výchovy mají všichni pedagogičtí pracovníci příplatek podle §8, odst. 2, skupiny II. Třídní učitelé mají tento příplatek vyšší, než ostatní zaměstnanci školského zařízení. Nyní si nejsem jistý, zda třídním učitelům dle nařízení vlády od 1.9.2021 náleží zvl. příplatek podle §8, odst. 2. skupiny II., plus další příplatek podle odst. 3. (to znamená, že budou mít v platovém výměru příplatky dva, podle odst. 2 u nás 1500,- KČ, plus přidáme nový podle odst. 3.)? Nebo bude u třídních učitelů ve školách zřízených při výchovných ústavech zvolen je jeden druh příplatku?
Vydáno: 24. 09. 2021
Prosím o ujasnění úvazku asistenta pedagoga v běžné třídě. Doporučení z poradny zní na 25,5 hodiny (23 PPČ a 2,5 NPČ). Ráda bych ale dala paní asistentce úvazek celkem 30 hodin, aby ve zbylých 4,5 hodinách vedla pedagogické intervence některých žáků. Může to takto být s tím, že financování těch 25,5 by bylo z prostředků na asistenty pedagoga, zbytek si hradí z prostředků na platy škola? Nebo lze financovat z Národního programu doučování, který se teď rozbíhá?
Vydáno: 23. 09. 2021
Mohu vyhlásit stop stav na přihlášky do 6. ročníku od září 22? Mohu teď vzít pouze 22 žáků (47 míst si necháváme pro prvňáky) do kapacity školy. Mohu těm, co teď nepovolím, vydat na jaře kladné rozhodnutí, dle pořadí registrace žádosti? Nebo budou muset dát přihlášku znovu? Nebo je lepší určitému počtu (který předpokládáme, že budeme moci přijmout po přijímacím řízení na gymnázia) vydat přerušení dle správního řádu a ostatní odmítnout? Odpověď ze dne   23. 09. 2021 Přestup žáka do jiné základní školy Z kontextu dotazu dovozuji, že se jedná o přestup žáka z jedné základní školy do jiné základní školy dle § 49 odst. 1 školského zákona, a to do 6. ročníku základní školy od 1. 9. 2022. „Vyhlášení stop stavu“ V praxi může nastat situace, kdy správní orgán (resp. ředitel školy jako vykonavatel správního orgánu) stanovil počet žáků, kterým lze povolit přestup do základní školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022, počet rozhodnutí, kterými vyhověl žádostem o přestup do jiné základní školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022, tento počet žáků vyčerpal, ředitel školy následně rozhoduje o žádostech o přestup do jiné základní školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022 zamítavě, tj. nepovoluje přestup do jiné základní školy. Obecně je však nutné konstatovat následující: Pro podání žádosti o přestup žáka z jedné základní školy do jiné základní školy neexistuje zákonem stanovená doba (termín). Škola může např. na webových stránkách informovat o tom, že teprve k určitému datu bude moci bezpečně určit počet žáků, kterým povolí přestup do základní školy od 1. 9. 2022, a v návaznosti na tuto skutečnost probíhá případné správní řízení o žádosti o přestup žáka do jiné základní školy. Správní orgán však nemůže „vyhlásit stop stav“ v tom smyslu, že by zákonným zástupcům žáků „zakázal“ od určitého data podávat žádosti o přestup žáka na jinou školu, resp. od určitého data by žádosti o přestup žáka na jinou školu „odmítal přijmout“. Správní řízení a vydání rozhodnutí Správní řízení o přestupu žáka do jiné základní školy je zahájeno dnem, kdy žádost o přestup žáka dojde správnímu orgánu, tj. škole (§ 44 odst. 1 správního řádu). Správní orgán vydá rozhodnutí bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení (§ 71 odst. 1, § 71 odst. 3 správního řádu). V případě, že vydané rozhodnutí nabyde právní moci, je správní řízení „ukončeno“, „uzavřeno“. Pokud ředitel školy tímto způsobem vydá v září 2021 rozhodnutí, kterým nepovolí žákovi přestup do jiné školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022, a rozhodnutí nabude právní moci, nelze na základě žádosti (na kterou správní orgán reagoval vydáním „záporného“ rozhodnutí) vydávat na jaře 2022 další rozhodnutí. Zákonný zástupce žáka musí znovu podat žádost o přestup žáka do jiné základní školy. Touto novou žádostí je zahájeno nové správní řízení a správní orgán bude o této žádosti znovu rozhodovat. Přerušení řízení Správní orgán přerušuje řízení z důvodů uvedených v § 64 správního řádu. § 64 správního řádu (1) Správní orgán může řízení usnesením přerušit a)     současně s výzvou k odstranění nedostatků žádosti podle § 45 odst. 2, b)    současně s výzvou k zaplacení správního poplatku, který je spojen s určitým úkonem v řízení, a s určením lhůty k jeho zaplacení; v řízení pokračuje, jakmile mu byl předložen doklad o zaplacení správního poplatku, c)     probíhá-li řízení o předběžné otázce nebo správní orgán 1. dal k takovému řízení podnět podle § 57 odst. 1 písm. a), 2. učinil výzvu podle § 57 odst. 1 písm. b), anebo 3. učinil úkon podle § 57 odst. 4; za úkon správního orgánu se považuje i předání písemnosti k doručení podle § 19 a vyvěšení písemnosti na úřední desce, d)   do doby ustanovení opatrovníka procesně nezpůsobilému účastníkovi, e)    z dalších důvodů stanovených zákonem. (2) V řízení o žádosti přeruší správní orgán řízení na požádání žadatele; jestliže je žadatelů více, může tak učinit jen za podmínky, že s přerušením souhlasí všichni.  V dotazu se neuvádějí důvody přerušení řízení dle § 64 odst. 1 správního řádu (např. nepředpokládá se situace, kdy žádost o přestup do jiné základní školy má vady nebo jeden ze zákonných zástupců nesouhlasí s přestupem žáka do jiné základní školy). Lze proto dovodit, že z uvedených důvodů nemůže správní orgán řízení přerušit. V úvahu proto může přicházet pouze přerušení řízení podle § 64 odst. 2 správního řádu, tj. přerušení řízení na požádání žadatele (tj. bez požádání žadatele řízení nelze přerušit). Podle závěru č. 104 poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu ze dne 10. 6. 2011 však nemusí správní orgán požádání žadatele vyhovět, jestliže není dán reálný důvod pro přerušení řízení, zejména pokud je z postupu žadatele patrné, že se snaží o průtahy v řízení, a jde tedy o zřejmé zneužití práva. Ve vztahu k situaci popsané v dotazu by proto správní orgán musel posoudit, zda existuje reálný důvod pro přerušení řízení dle § 64 odst. 2 správního řádu. Podle názoru autorky takovým reálným důvodem nemůže být prodlužování lhůty pro vydání rozhodnutí do doby, kdy se potvrdí předpoklad správního orgánu o počtu žáků, kterým se povoluje přestup do jiné školy, jehož cílem je získání „výhody“ pro vydání „kladného“ rozhodnutí o přestupu do jiné základní školy. Doplňující dotaz Za spádového žáka se bere pouze žák s trvalým pobytem? Nebo i žák, který fyzicky ve spádu bydlí, např. na základě nájemní smlouvy? Lze časově zúžit zápisové období pro přijetí k PŠD? Ze zákona je 1.–30. 4. Lze vyhlásit např. zápis 1.–10. 4., nebo se musí čekat až do 30. 4. a následně dle kritérií seřadit uchazeče a vydat rozhodnutí?
Vydáno: 23. 09. 2021
Přijde-li z PPP zpráva z vyšetření, kde má žák zaškrtnuto „s IVP“ – zákonný zástupce již nemusí žádat ředitele školy o udělení povolení ke vzdělávání podle IVP? Stačí jen informovaný souhlas, který nám zák. zástupce podepíše? Podpis zák. zástupce – informovaný souhlas – stačí jen jeden po dobu platnosti podpůrného opatření? Tzn., pokud je podpůrné opatření po dobu dvou let, stačí tento jeden podpis informovaného souhlasu?
Vydáno: 23. 09. 2021
Pokud nemá dítě žádné dietní omezení, musí se v době podávání stravy stravovat s ostatními? Tedy pokud je v mateřské škole přítomno. Aktuálně se mi jedná o různá stravovací specifika (vegetariáni, záležitosti náboženské, apod.). Právní předpisy připouštění pouze donášení vlastních pokrmů u dietních omezení? Otázkou je také financování. Je možné uvést dítě s dietním omezením, vlastní stravou do „výdejny“ – v rámci zahajovacího výkazu?
Vydáno: 21. 09. 2021