Tablet ano, či ne?

Vydáno:

Jedním z aktuálně nejčastějších témat diskuse široké veřejnosti jsou tablety a jejich využití pro vzdělávací účely. Zaznívají hlasy velmi kritické i velmi pozitivní, slýcháme varovné příběhy demonstrující nevhodné použití mobilních technologií, ale objevuje se i celá řada příkladů dobré praxe.

Tablet ano, či ne?
PhDr.
Lucie
Rohlíková,
Ph. D.,
katedra výpočetní a didaktické techniky, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni
Tablet má nesporné výhody, které souvisejí především s velmi snadným ovládáním a rychlým uvedením do provozu ihned po zapnutí. Hodně intuitivní a jednoduchá práce s multimédii umožňuje realizovat pokročilé kreativní aktivity i s opravdu málo zkušenými uživateli tabletu. Tyto základní výhody v sobě ale zároveň nesou rizika. Rychlé uvedení tabletu do provozu může svádět k tomu, že tablet využíváme každou chvíli, hodí se nám téměř v každé situaci a stáváme se na jeho použití závislými. Snadné pořízení fotografií a videí s možností jejich okamžitého sdílení na internetu v sobě zase nese například potenciální nebezpečí kyberšikany. Všechna rizika související s využitím informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání je třeba předjímat a věnovat jim pozornost. V praxi se ukazuje, že pokud vědomí rizik vede k úplnému zákazu využití technologií, nedosáhneme jejich celkové eliminace, ale spíše efektu zakázaného ovoce.
V dnešní době lze proto doporučit střízlivé využívání technologií s důrazem na aktivity, kde je technologie skutečnou přidanou hodnotou. Učitelé nebo rodiče, kteří dětem umožňují využití tabletů při učení, se shodují na tom, že při aktivitách s tabletem je patrná zvýšená motivace žáků a škála činností, které je možné s tabletem realizovat, je velice široká. Na tabletu pracujeme s webovými aplikacemi přes internetový prohlížeč nebo využíváme některých z tisíců aplikací, které se pro tablety vyvíjejí po celém světě. K dispozici jsou speciálně vytvořené vzdělávací aplikace, ale do výuky lze zařadit i další, jejichž původní účel není vzdělávací a které byly původně určeny pro použití v každodenním životě (jízdní řády, počasí, turistické informace a podobně). Důležité je, že tablet by neměl sloužit jen jako automat na procvičování.
V rámci výuky českého jazyka můžeme vedle procvičování ve specifických procvičovacích aplikacích realizovat například tyto další činnosti:
-
tvorba elektronických knih, komiksů, příběhů s využitím multimédií (digitální vyprávění),
-
tvorba dokumentů a prezentací,
-
psaní dopisů, e-mailů,
-
psaní deníků,
-
příprava a realizace reportáží,
-
práce s textem (cvičným nebo autentickým),
-
práce s audiem (poslech profesionálního přednesu, záznam vlastního mluvního projevu, poslech s porozuměním),
-
práce s videem (například zhlédnutí modelového nebo specifického mluvního projevu, záznam vlastního mluvního projevu, zhlédnutí pracovního postupu a jeho následný popis a podobně),
-
práce s materiály dostupnými na internetu (texty, pohádky, citáty, interaktivní cvičení),
-
čtení elektronických knih, novin, časopisů,
-
práce s Internetovou jazykovou příručkou,
-
práce se slovníky (například slovníkem cizích slov),
-
testování žáků (testy připraví učitel pomocí speciální aplikace),
-
využití tabletu jako hlasovacího zařízení.
Obrovský potenciál mají tablety pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami - mohou nahradit či doplnit celou řadu kompenzačních pomůcek. Technické nastavení tabletů je možné personalizovat tak, aby tablet mohli úspěšně používat uživatelé s poruchami zraku, sluchu a motoriky.
Náměty činností s tabletem a spoustu důležitých metodických a technických doporučení k úspěšné práci s ním najdete v nově vydané knize nakladatelství Wolters Kluwer Učíme se s tabletem - Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Autoři Ondřej Neumajer, Lucie Rohlíková a Jiří Zounek se dlouhodobě zabývají využitím technologií ve vzdělávání. Své zkušenosti z teoretického studia, praktického ověření práce s tablety ve školách i z mnoha realizovaných školení pro různé cílové skupiny (učitelé, senioři, osoby se specifickými vzdělávacími potřebami) shrnuli do publikace, která je první svého druhu v České republice. Pro knihu je zpracována rozsáhlá on-line podpora na webových stránkách http://www.ucimesestabletem. cz/, kde si můžete prohlédnout přes sto inspirativních videoukázek práce s tabletem a získat odkazy ke konkrétním osvědčeným aplikacím.
ZDROJE
-
NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. a J. ZOUNEK. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 192 s.
-
NEUMAJER, O. Diskuze o tabletech je potřebná, musí ale vycházet z objektivních dat. Řízení školy. 2015, roč. 12, č. 7.