Zavádění ICT do škol MČ Praha 7 pohledem dodavatele projektu

Vydáno:

Na jaře roku 2012 odstartovala na základních školách městské části Praha 7 první etapa pilotního projektu s názvem Výuka pro 21. století na základních školách městské části Praha 7.

Zavádění ICT do škol MČ Praha 7 pohledem dodavatele projektu
 
Petr
Borovička
 
konzultant AV MEDIA, a. s.
Díky mnohaletým zkušenostem v zavádění ICT do výuky na českých školách stála AV MEDIA již u prvních myšlenek na projekt. Snažili jsme se do projektu vtisknout souhrn znalostí, a tak přenést úspěch dobré praxe do života všech škol MČ Praha 7. Vznikl tak unikátní realizační tým, kde za podpory vedení městské části, aktivní činnosti vedoucího školského odboru, všech ředitelů a klíčových učitelů škol jsme v krátké době dokázali dosáhnout nevídaných výsledků. Tento tým byl schopen rázem táhnout za jeden provaz. Důkazem nám mohou být i jedinečná výjezdní zasedání do jiných škol v ČR (např. ZŠ JUDr. Mareše ve Znojmě), kde je možné získat inspiraci a motivaci do dalších etap zavádění ICT do výuky.
AV MEDIA ví, že na počátku musí být projekt či plán. Ani domek nezačnete stavět bez projektové dokumentace a znalostí. A pokud ano, dost dobře se vám může stát, že dům nezkolaudují, a přestože třeba zvenku bude krásný, nebude se v něm dát díky chatrným základům bydlet. Rozvaha musí zahrnovat nejen návrh technického zázemí, ale musí brát ohled na spoustu dalších aspektů, ať už z hlediska ekonomických, vzdělávacích nebo výchovných. Musíme
individuálně zhodnotit každou ze škol
a brát na zřetel její vybavení, zaměření, vzdělání vyučujících v dané problematice atd.
Jednotlivé stupně či
fáze zavádění ICT
do života školy musí mít jasný řád. To bylo týmem ředitelů a zřizovatele na Praze 7 od začátku plně podporováno. Znamená to, že pokud chceme smysluplně zavádět ICT, není možné nic uspěchat, žádnou fázi přeskočit. Tomuto jsme se chtěli od začátku vyvarovat. Rozdělení do třech fází tak bylo jasnou volbou. Každá z fází musí taktéž stát na pevných pilířích. Představme si je například jako pevný stůl, kde každá jeho noha je pilířem, který podpírá desku. Pokud jednu nohu ubereme, stůl se nám zhroutí. A stejně tak se nám nebude u stolu dobře sedět, jestliže jednotlivé pilíře nebudou v rovnováze. Naštěstí celý projekt
Výuka pro 21. století na základních školách Městské části Praha 7
byl od začátku stavěn na čtyřech pevných a vyvážených pilířích.
Jsou jimi:
 
snadno a intuitivně ovládané interaktivní produkty SMART Technologies, především pak celorepublikově uznávané autorské prostředí pro výuku SMART Notebook, interaktivní tabule SMART Board, hlasovací zařízení a vizualizéry taktéž na platformě SMART,
 
profesionální digitální obsah nakladatelství Fraus a ohodnocené výukové materiály na portále
 
několikafázové školení profesionálními lektory a nezávislé hodnocení posunu škol po každé fázi projektu formou koučingu vedeného kapacitou českého školství Mgr. Miloslavem Hubatkou, ředitelem ZŠ JUDr. Mareše ve Znojmě,
 
technické zázemí a zkušenosti s udržením bezvadného provozu, technická podpora, programy prevence pro pravidelnou kontrolu, čištění a nastavení techniky bez nutnosti zásahu uživatele.
V neposlední řadě jsou ti, kteří kolem pomyslného stolu sedí. Mám na mysli ty, kterých se to nejvíce týká. Je to již tolikrát v tomto článku zmíněný tým ředitelů a zástupců zřizovatele, ale také učitelé, rodiče, žáci a přátelé školy.