Vývojové fáze implementace ICT do výuky

Vydáno:

Existují u jednotlivých škol společné znaky a fáze implementace ICT do výuky? Můžeme si určit, v jaké vývojové fázi se naše škola opravdu nachází?

Vývojové fáze implementace ICT do výuky
Mgr.
Miloslav
Hubatka
 
lektorská, poradenská a publikační činnost, bývalý ředitel školy
Implementace moderních technologií do výuky není nijak snadná, levná ani bezvýznamná záležitost v životě školy. Podotýkám, že v tomto případě mluvím implementaci do každodenní výuky všech předmětů, nikoliv o zařízení a využití odborných počítačových učeben a laboratoří. Zapojení a využití moderních technologií ve výuce mění styl výuky, přístup učitelů a žáků k výuce, ale také následně mění image školy, klima ve škole, spolupráci učitelů, ale také další procesy ve výuce a ve škole. Proto nedoporučuji tento proces modernizace školy podceňovat nebo zjednodušovat na pouhé pořízení techniky do školy.
Protože každá škola má své specifické podmínky a zvláštnosti, je i každý způsob realizace jedinečný a osobitý.
Do způsobu implementace se promítají vnitřní i vnější podmínky, které v danou chvíli školy mají.
Vstupují do procesu takové faktory, jako jsou finanční podmínky (např. podpora v projektech), ale také ochota a schopnost učitelských sborů vše realizovat, zda škola má, nebo nemá svého dobrého IT koordinátora a správce, zda má škola jasnou a reálnou vizi, co s technologiemi podnikne a jak je chce opravdu využívat. Je toho mnohem více, a proto nejde o triviální záležitost. Naopak, jde o dlouhodobý, po všech stránkách náročný a nejspíš nikdy nekončící proces.
PĚT VÝVOJOVÝCH FÁZÍ IMPLEMENTACE ICT DO VÝUKY
Ze své vlastní praxe, ale také ze zkušeností nasbíraných na jiných školách jsem vypozoroval, že existují určité shodné znaky, které jsou typické skoro pro každou školu. Z toho jsem si dovolil odvodit pět vývojových fází, kterými školy zpravidla procházejí na své cestě při implementaci ICT do výuky. Ještě než si tyto fáze podrobněji popíšeme, je třeba vysvětlit a upřesnit některá fakta, která systém pěti fází provázejí. Každá fáze vychází z předešlé a plynule přechází do další, nelze je proto exaktně oddělit. Jde o prolínání jedné v druhou. Neexistuje mezi nimi ostrá hranice.
Učitelé dané školy mohou být
každý v jiné fázi
- jsou mezi nimi rozdíly v míře realizace. To jednak znesnadňuje vedení školy řízení procesu a jednak komplikuje i míru spolupráce. Je to však reálný fakt a je třeba s ním počítat, ale má i své určité výhody - např. existence vedoucího progresivního týmu, který udává směr a může pomáhat dalším učitelům. Škola se nachází v té fázi, kde se nachází drtivá většina sboru. (V praxi často škola uvádí, že je ve fázi, kde má progresivní, ale bohužel nevelkou skupinu pionýrů.) Každá fáze se projevuje v oblasti lidských zdrojů, technické vybavenosti, výukového obsahu, ale také využívání metod a hlavně forem výuky v kombinaci s moderními technologiemi. Jsou zde i další aspekty, ale tyto uvedené jsou určující.
Dalším důležitým poznatkem je fakt, že nelze jednotlivé fáze přeskakovat. Ano, lze některé fáze poměrně rychle projít (zaznamenal jsem případy, kde školy prošly jednu fázi i za relativně krátkou dobu, třeba v měsících), ale vždy danou fázi v procesu vysledujete. Naopak tam, kde školy experimentovaly a proces uspěchaly, je okolnosti i další vývoj spolehlivě vrátily zpět na určitou fázi vývoje. V každé fázi se totiž učitelé, žáci a v neposlední řadě management školy musí něco naučit, aby to mohl využít a odrazit se od toho dál. Školy se mohou poučit ze zkušeností a rad jiných škol, a tak se přesunout na vyšší vývojový stupeň relativně snadno a rychle.
U této poznámky se zastavím, protože bývá zdrojem častých a mnohdy vášnivých diskuzí. Existují totiž příklady z praxe, kde šel vývoj tak rychle - např. během jednoho jediného školního roku, že se zdálo, že škola skočila rovnou do čtvrté fáze. Byla to například malotřídní škola s velmi progresivní a technicky i didakticky zdatnou paní učitelkou, která záhy díky malému počtu dětí skutečně dosáhla toho, že každé dítě mělo svůj notebook ve výuce a účelně a efektivně ho využívalo.
Na druhou stranu jsou známy i příklady, kde se v experimentu škola z druhé, ba i první fáze vývoje pokusila o model 1 : 1. Výsledkem bylo jednak to, že v daném modelu učila jen malá část učitelů (nikoliv většina, takže nelze mluvit o dosažení fáze, ale jen o testování), a navíc v dané fázi šlo jen o frontální výuku, takže jasné znaky fáze první, byť měl každý žák svoje vlastní zařízení.
Tyto experimenty s přeskakováním vývoje a uspěcháním procesu vedou potom k jedinému - k nespokojenosti a deziluzi učitelů a bohužel často i žáků a jejich rodičů (problémy s nespokojenými rodiči), a současně tyto experimenty nahrávají odpůrcům technologií, kteří tvrdí, že to je nesmysl a využívání technologií ve výuce škodí. Bohužel mají v jednom pravdu - technologie předběhla lidský faktor. A jak to poznáme? Jaksi nám z procesu díky zaměření na techniku vypadl nejdůležitější element - žák.
Realizace a využívání moderních technologií je v každé fázi přirozené, účelné a efektivní. Přináší nesporná pozitiva, jako je vyšší názornost, možnost sdílení výukového obsahu, možnost diferenciace podle schopností žáka a další výhody. Nejde o samoúčelné využití technologie pro technologii. A jaký je indikátor, který nám to spolehlivě odhalí? Zapojení technologie má proces zlepšit, usnadnit a zefektivnit. Jakmile používám technologii tak, že dělám pomocí ní něco ve výuce složitě a přitom by to šlo mnohem snadněji bez ní, tak je to nejspíš asi špatně.
POPIS VÝVOJOVÝCH FÁZÍ
1. První prezentační a interaktivní technika ve vyučovací hodině
V počáteční fázi školy pořizují a začínají využívat první zobrazovací zařízení ve výuce i mimo informatiku. Mohou to být interaktivní tabule, interaktivní dataprojektory, ale i samotné dataprojektory, zkrátka to, co dosud učitel žákům diktoval, psal na tabuli nebo zprostředkovával i jinak v analogové formě, má nyní k dispozici ihned v digitální podobě. Převládá však stále frontální výuka, byť s prvními prvky interaktivity. Výukový obsah je spíše v podobě hotového výukového SW, digitálních učebnic a zdrojů z internetu. Učitelé však již tvoří své první DUMy. Učitelé sbírají první zkušenosti z výuky a osahávají si možnosti, silné stránky i omezení, která s tímto stylem výuky souvisejí. První školení učitelů jsou spíše zaměřená na první a základní dovednosti využití a tvorby obsahu a práci s IT ve výuce.
Některé charakteristické znaky první fáze:
 
První využití interaktivní moderní techniky.
 
Převládá prezentace, ale postupné zavádění interaktivity.
 
První zapojení digitálního vzdělávacího obsahu ve výuce.
 
První zkušenosti s výukou pomocí moderních technologií.
 
První zapojení žáka - samostatná práce s ICT.
 
Stále převládá frontální výuka + první zkušenosti s prací se skupinami.
 
První náznaky individualizace výuky.
 
Tvorba prvního výukového obsahu.
2. Kromě interaktivních tabulí se zapojují další zařízení a periferie - hlasovací systémy, vizualizéry, digitální mikroskopy aj.
První fáze zejména u učitelů, kteří přišli výuce s moderními technologiemi na chuť, záhy přerůstá do další - druhé fáze. I zde jsou určité charakteristické znaky a nutno říci, že v dnešní době, kdy je již více zkušeností, kvalitní techniky i výukového obsahu, tato fáze nastupuje opravdu velmi rychle. Více interaktivity, první opravdu plánovitá práce se skupinami, smysluplné a hlavně správné a přiměřené nasazení do výuky, resp. do určitých fází hodiny. Učitelé kromě hotového výukového obsahu umí a také tvoří vlastní výukový obsah - DUMy, nebo si je stahují z některých úložišť (DUMY.cza
Veškole.cz
aj.). Právě projekt EU
Peníze školám
(školám znám jako tzv. Šablony) je typický pro rozvoj této fáze. Tvorba DUMů - vlastního, na míru tvořeného výukového obsahu, je mimo jiné také typickým znakem této fáze.
Dalším charakteristickým znakem pro tuto vývojovou fázi je i zapojení dalších periferií ve výuce - vizualizéry, hlasovací systémy, digitální mikroskopy, laboratorní sady a čidla a další. Rovněž roste míra spolupráce mezi učiteli, sdílení výukového obsahu a zkušeností. Učitelé žádají a také využívají školení, semináře a webináře zaměřené na
pokročilé
využití ve výuce, na pokročilé nástroje ve tvorbě DUMů (flash toolkity, widgety...).
Některé charakteristické znaky druhé fáze:
 
Zapojení dalších periferií podle obsahu a charakteru hodiny.
 
Větší individualizace ve výuce.
 
Větší zapojení projektového vyučování.
 
Větší míra samostatné práce žáka.
 
Získání dalších možností pro výuku - další digitální obsah a zdroje.
 
Přidání prvních tabletů, notebooků pro práci žáků.
 
Více se bourá frontální výuka - větší důraz na práci se skupinou.
 
Učitel zvládá pokročilejší technologie i jejich aplikace.
3. Digitální hnízda - zapojení prvních žákovských zařízení do výuky a skupinové vyučování
Klíčová a podle mého názoru zlomová fáze. Již systematicky zapojuje první žákovská zařízení, byť zatím v menším množství. Můžeme mluvit o skutečném prvním kroku k plně digitální třídě, protože učitel má kromě zobrazovací techniky (interaktivní tabule) a řady různých periferií někde v koutku třídy místo i pro skupinu žákovských počítačů - „digitální hnízdo“, které aktivně využívá pro diferencovanou, skupinovou výuku.
Toto „digitální hnízdo“ učiteli do určité míry může suplovat asistenta ve výuce, protože na tyto vyčleněné počítače deleguje výukový obsah pro určitou, specifickou skupinu žáků. Mohou to tak být například žáci nadaní, kteří již dokončili úkol dříve a nudí se, nebo naopak žáci, kteří potřebují individuální tempo a úpravu učiva. V této fázi je přechod k vyšším a náročnějším formám výuky s moderními technologiemi a hlavně v daleko vyšší míře zapojení žáka.
Učitel využívá širokou škálu zdrojů. Od vlastních speciálně a na míru vytvořených příprav přes interaktivní učebnice až po online zdroje na cloudu. Je zřejmé, že takto pojatá výuka už klade daleko větší nároky na učitelovu přípravu, znalosti a hlavně dovednosti nejen v oblasti moderní výuky, ale také v oblasti technických znalostí a dovedností obsluhy všech zařízení.
Ukázka digitálního hnízda a skupinové práce v 1. třídě ve výuce na ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ ve Znojmě. Dvě skupiny pracují samostatně s technologiemi, jedna pracuje s učitelem klasickým způsobem, tyto činnosti se dle plánu učitele střídají a mění.
Zde si neodpustím poznámku, která plyne právě ze zkušeností z praxe - tuto fázi už ne každý učitel uspokojivě zvládne. Je to skutečně poměrně dost náročná fáze, a zejména technické nároky jsou pro mnohé limitující. Zatímco první dvě fáze může při troše dobré vůle zvládnout skutečně každý učitel, zde již narazíme na určité limity. To samo o sobě nemusí být špatně. Jen chci říci, že je třeba odlišit, zda nemůže (je to pro něj moc náročné), nebo nechce.
Školení pro učitele v této fázi jsou už poměrně specifická a vyplácí se i vidět takto pojatou výuku naživo. Také se poprvé začínají aplikovat speciální SW na správu žákovských zařízení.
Některé charakteristické znaky třetí fáze:
 
Plný přechod od frontální výuky ke skupinovému a projektovému vyučování.
 
Velmi důležitá vývojová fáze.
 
Stálá přítomnost skupiny (hnízda) tabletů či notebooků ve třídě pro využití ve výuce.
 
Vyšší důraz na skupinové a kooperativní učení žáků.
 
Vyšší diferenciace dle dispozic žáka.
 
Efektivní zapojení technologií a digitálního obsahu ve vzdělávacím procesu.
 
Učitel i žáci získávají důležité zkušenosti i návyky pro vyšší stupně implementace.
 
Vysoká míra nároku na technické i didaktické schopnosti a dovednosti učitelů.
4. Model Mobilní učebna - učebna, kterou využívá celá škola
Čtvrtá fáze se již úspěšně zavádí na řadě českých škol, každý žák má sice své zařízení, ale ne každou hodinu a v každém předmětu. Jde o model, kde učitel má ve své třídě celou „sadu“ žákovských zařízení. Je lhostejné, zda jde o notebooky nebo jiná zařízení. Jde spíše o fakt, že učitel má dostatečné množství těchto zařízení v nějakém dokovacím (dobíjecím) systému a jsou mu kdykoliv během výuky k dispozici.
Je zde několik zásadních faktů:
 
Jsou to zařízení školy, tedy učitel/škola určuje, co tam bude instalováno, a sám si řídí správu těchto zařízení. Platí tak jednoduché, ale jak ukázala praxe, důležité pravidlo:
Moje zařízení - moje pravidla!
(To se u zařízení, která pořizovaly rodiny, bohužel často nedařilo, takže docházelo k odlišným očekáváním, a hlavně zbytečným komplikacím a problémům.)
 
Je to učitel, který rozhoduje o tom, jak, kolik a na kterou fázi hodiny budou žákovská zařízení využita. (Někdy je to pro skupinu, jindy jeden do lavice a jindy má každý žák svoje vlastní zařízení pro samostatnou práci. Rozhoduje a řídí učitel v souladu se svým plánem, a hlavně cíli výuky.)
Ještě bych rád zmínil, že tento vývojový model jsem mohl vidět v praxi ve dvou variantách. Každý má své výhody i nevýhody. Vždy je to něco za něco.
 
Učitel má v jedné třídě na stálo jednu kompletní sadu včetně uvedené dokovací skříně. Tato třída má i potřebné další vybavení, jako je interaktivní tabule, další periferie, kvalitní wi-fi a další nezbytnosti. Pokud chce využít tuto třídu i jiný učitel, musí sem dojít například ve volné hodině dané třídy.
 
Škola má jednu či více mobilních sad a učitelé ji převážejí dle potřeby do svých tříd.
Její využití je potom na domluvě a koordinaci. Nevýhodou je, že ne vždy a ne všude mají odpovídající robustní zasíťování a další nezbytnosti pro bezproblémový průběh takto pojaté výuky.
Charakteristické znaky čtvrté fáze:
 
Předstupeň na model 1 : 1 a na vzdělání pro 21. století.
 
Model 1 : 1, ale ne každou hodinu - volba je na učiteli.
 
Technologicky, didakticky i lidsky náročnější model - vyžaduje zvládnutí nižších fází vývoje.
 
Plná samostatnost žáka + zodpovědný přístup k výuce.
 
Nutná spolupráce mezi učiteli, koordinace mobilní učebny.
 
Finančně méně náročné pro školu než model 1 : 1 (menší počet zařízení).
 
Nebezpečí, že bude využívat jen pár učitelů.
 
Vysoká míra diferenciace ve výuce.
 
Náročnost na výukový obsah - co nejvíce do všech předmětů.
 
Nebezpečí sklouznutí zpět k frontální výuce.
5. Vývojová fáze - model 1 : 1
Pátý, a zřejmě asi ne poslední vývojový stupeň. V tuto chvíli s tímto modelem experimentuje již řada škol v ČR. Podotýkám, experimentuje, protože výsledky ukazují, že jde po všech stránkách o náročný model. I úspěchy v tomto modelu jsou proměnlivé, a tak jako u všeho se objevují jisté výhody, ale také úskalí.
Osobně se domnívám, ale jde jen o nepodloženou domněnku, že se vývoj bude ubírat spíše jiným směrem.
Možná určité modely
BYOD
(z anglického Bring Your Own Device), možná úplně něco jiného. Vývoj jde tak rychle, že odhady spíše připomínají trochu věštění z křišťálové koule. Každopádně tento model s určitými obměnami zde funguje.
Nejčastěji se jedná o model, kde si
žáci, resp. rodiny sami zakupují vlastní počítače
a ty jsou zapojovány do výuky. Každý žák ve třídě má tedy vlastní počítač nebo nyní i jiné žákovské zařízení (např. tablet) a dle instrukcí učitele jej ve výuce využívá. Tento model klade nové a současně odlišné nároky na učitele než běžná výuka. Po všech stránkách.
Výukový obsah je rovněž pestřejší než vlastní zdroje školy -přes online zdroje až po profesionálně vytvořené výukové materiály a interaktivní učebnice. Také je zde pro efektivní zapojení a koordinaci ve výuce potřeba SW, který umí menežovat současně všechna žákovská zařízení, sdílet obsah s učitelem a řadu dalších potřeb.
Charakteristické znaky páté fáze:
 
Plný přechod na vzdělání pro 21. století.
 
Model 1 : 1 - každý žák má své zařízení (svoje x školní?).
 
Technologicky, didakticky i lidsky nejnáročnější model - vyžaduje nutné zvládnutí nižších fází vývoje.
 
Plná samostatnost žáka + zodpovědný přístup k výuce.
 
Nutná spolupráce mezi učiteli a jejich koordinace.
 
Finančně dost náročné pro školu.
 
Nutná robustní infrastruktura.
 
Nebezpečí, že nebude ve výuce plně využito (současný častý jev).
 
Vysoká míra diferenciace ve výuce.
 
Nebezpečí, že se zapojí jen malá část učitelů - model se nenaplní ve velkém počtu vyučovacích předmětů.
 
Náročnost na výukový obsah.
 
Nebezpečí technických obtíží - nefunkčnost systému.
 
Nutnost plné konstruktivní podpory, zapojení a spolupráce rodiny.
Závěrečné poznámky
 
Zavádění moderních dotykových technologií do výuky má své vývojové fáze, které je výhodné znát, respektovat a využívat při úspěšném zavádění do školy - výuky.
 
Celý proces má pozitivní vliv na hlavní oblasti školy, jen je třeba si zde ujasnit a sladit očekávání a cíle.
 
Úspěšný proces implementace vyžaduje aktivní, a hlavně systematický přístup, součinnost a kooperaci celé školy.
 
Je nezbytné projít všemi fázemi - s podporou lze projít i relativně rychle.
 
Školy, resp. jejich učitelé mohou být současně i v několika úrovních implementace Z špatně se potom systém řídí + další obtíže.
 
Postup do vyšších etap vývoje je zpravidla limitován lidskými zdroji, ale může být zbrzděn například nedostatkem finančních prostředků stejně jako nekvalitní technikou a v neposlední řadě i absencí techniků a ICT správců ve škole.