Mobilní telefon - hračka, nebo školní pomůcka? aneb Jak jej používat smysluplně nejen v přírodních vědách

Vydáno:

Na mobilní telefony se poslední dobou začíná ve školách nahlížet jako na hrozbu. Otázkou zůstává, kde se stala chyba. V samotném zařízení, nebo v odpovědnosti žáka za jeho chování? V aplikacích a na sociálních sítích, které jej lákají k nadužívání obojího? V rámci své praxe učitele informačních technologií a fyziky se na mobilní telefon dívám jako na příležitost a pomůcku, která přináší do výuky celou řadu námětů. Mobilní telefony využívám ve své pedagogické praxi. Vlastní zkušenosti a konkrétní nápady sdílím s ostatními učiteli v rámci regionálních center a dílen organizace Elixír do škol a projektu Heuréka.

Mobilní telefon - hračka, nebo školní pomůcka? aneb Jak jej používat smysluplně nejen v přírodních vědách
Mgr.
Radim
Kusák,
Dvořákovo gymnázium a SOŠE, Kralupy nad Vltavou
Aby se člověk ve světě orientoval, používá mapu. Podobně je možné načrtnout takovou myšlenkovou mapu na náměty spojené například s využitím kamery mobilního telefonu. Myšlenková mapa na využití samotného mobilního telefonu by byla ještě mnohem rozsáhlejší.
Asi nejzajímavějším námětem, jak zhodnotit funkce mobilu, je jeho použití jako lupy, popřípadě mikroskopu. Jak na to: Lupu vyrobíme z mobilu jednoduše přichycením makročočky s ohniskovou vzdáleností cca 2 cm. Takovou čočku je možné získat například z levných baterek nebo ji lze objednat za přibližně 30 Kč na internetových serverech.
Svět, který vám pohled do mobilu díky této makročočce nabídne, je něco úchvatného. Vydáte-li se např. v rámci biologie do lesa, uvidí děti věci, které běžně přehlédnou a pouhým okem je zaznamenat ani nemohou.
Na co si dát pozor: Děti i vás může potrápit hloubka ostrosti, která je kvůli makročočce omezená. Na druhou stranu dnešní mobily disponují velkým rozlišením a umožňují pořizovat opravdu nádherné fotografie, které můžete následně vyvěsit ve škole a využít je pro další práci studentů v rámci projektové výuky, bádání nebo ve výuce ostatních předmětů.
S čočkou ale můžete zůstat ve škole. I tam lze nalézt nepřeberné množství předmětů ke zkoumání. Děti jsou přirozeně zvídavé a možnost "podívat se kolem" je velmi lákavá. Takové mikroobjevování lze využít ve vyučování od prvního stupně až po střední školu. Tímto způsobem žáci uvidí svět kolem sebe zase trochu jinak. Podívat se mohou na oblečení, křídu na tabuli, vlasy nebo cokoliv, co je napadne. Z vlastní zkušenosti vím, že dokážou objevovat a zkoumat věci, které by ani mne nenapadly.
Rovněž je inspirativní dětem představit a nechat je zkoumat RGB a CMYK barvy. Jak na to? S RGB barvami se setkáme u displejů mobilních telefonů a LCD monitorů. Stačí jen pořídit fotografii makročočkou a následně ji zvětšit. Podle typu barvy a monitoru se pak zobrazí vždy tři barvy - červená, zelená a modrá - s různou intenzitou, které odpovídají jednomu pixelu. Děti pak porovnávají barvy na monitoru a zobrazení makročočkou.
Další tip do výuky matematiky a fyziky: Kameru mobilního telefonu lze použít na měření z fotografie. Z pohledu matematiky budeme používat jednoduchou trojčlenku. Ze známého rozměru - např. z dílků pravítka - můžeme určit velikost ostatních rozměrů na fotografii, jelikož známe jejich rozměry v pixelech na fotografii.
Námětů, jak zapojit mobilní telefon do výuky, je téměř ne-omezené množství, může se jednat třeba i o použití interních sond v zařízení - akcelerometru, teslametru a jiných. Každý, kdo má zájem s mobilem ve škole smysluplně pracovat a ukázat studentům jeho hodnotu nejen jako zařízení pro přístup do online světa, ale jako prostředek pro zkoumání a objevování reálného světa kolem nás, má příležitost. Je na každém učiteli, zda tuto příležitost využije.
Znáte Elixír do škol a jeho regionální centra kolegiálního vzdělávání pro fyzikáře a informatiky? Víte, kde ve vašem regionu centrum najdete? Účast je dobrovolná, zdarma a přijít může každý, kdo má chuť učit poutavě. Doporučte centrum svým učitelům fyziky a digitálních technologií.
Řadu dalších námětů najdete v odkazech níže nebo v rámci pravidelných setkání Elixíru do škol.
ZDROJE
-
KUSÁK, R. Fyzika s tablety. KOUDELKOVÁ, V. a L. DVOŘÁK (eds.). Dílny Heuréky 2013 [online]. Praha: Nakladatelství P3K, 2014, s. 55-74 [cit. 2018-10-01]. Dostupné z: https://kdf.mff.cuni.cz/heureka/sborniky/DilnyHeureky_2013.pdf
-
KUSÁK, R. Jak se dívat do mikrosvěta. KOUDELKOVÁ, V. a L. DVOŘÁK (eds.). Dílny Heuréky 2012 [online]. Praha: Nakladatelství P3K, 2012, s. 89-100 [cit. 2018-10-01]. Dostupné z: https://kdf.mff.cuni.cz/heureka/sborniky/DilnyHeureky_2012.pdf
-
KUSÁK, R. Použití kamery mobilních telefonů a tabletů. KOUDELKOVÁ, V. (ed.). Dílny Heuréky 2016 [online]. Matfyzpress, 2017, s. 93-116 [cit. 2018-10-01]. Dostupné z: https://kdf.mff.cuni.cz/heureka/sborniky/DilnyHeureky_2016.pdf