Přijímací řízení a přijímací zkouška

V průběhu roku 2012 nabyly účinnosti dvě novely, které změnily průběh přijímacího řízení a přijímací zkoušky do 1. ročníku vzdělávání ve střední škole. Dne 1. 1. 2012 nabyla účinnosti novela školského zákona (zákon č. 472/2011 Sb.). Dne 20. 3. 2012 nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách (vyhláška č. 86/2012 Sb.).

Přijímací řízení a přijímací zkouška
Shrnutí změn po novele školského zákona a novele vyhlášky o organizaci přijímacího řízení, povinností ředitele školy
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Cílem článku je vyčlenit (a tím i připomenout) změny, které byly těmito novelami zavedeny, krátce okomentovat tradiční momenty přijímacího řízení nebo přijímací zkoušky, které vyvolávají potíže, a stručně
shrnout povinnosti ředitele
školy v průběhu přijímacího řízení.
Vyhlášení prvního kola přijímacího řízení
Novely se nedotkly způsobu vyhlášení prvního kola přijímacího řízení. Avšak informace na webových stránkách některých středních škol mě podnítily k tomu, abych zdůraznila, že:
 
vyhlášení prvního kola přijímacího řízení
má být jasné a jednoznačné (např. ředitel střední školy, jejíž činnost vykonává Obchodní akademie Brno, Heršpická 15, vyhlašuje první kolo přijímacího řízení do prvního ročníku oboru vzdělávání 63-41-M/02 Obchodní akademie, denní formy vzdělávání, pro školní rok 2013/2014); formulace typu „ve školním roce 2013/2014 přijímáme ke vzdělávání do oborů 63-41-M/02 Obchodní akademie a 78-42-M/02 Ekonomické lyceum, ve školním roce 2013/2014 bude otevřeno 5 tříd prvního ročníku“, těmto požadavkům nevyhovuje;
 
teprve v rámci vyhlášeného přijímacího řízení lze rozhodnout o konání přijímací zkoušky, o kritériích přijímacího řízení a určit předpokládaný počet přijímaných uchazečů.
Počet přihlášek pro první kolo přijímacího řízení do denní formy vzdělávání
Snížení počtu přihlášek
pro první kolo přijímacího řízení do denní formy vzdělávání (zavedené novelou školského zákona účinnou od 1. 1. 2012) ze tří na
dvě přihlášky
se poprvé ve školním roce 2012/2013 dotklo počtu přihlášek do oborů vzdělávání s talentovou zkouškou (§ 62 odst. 4 školského zákona).
Na každý obor vzdělání se podává jedna speciální přihláška, i když se koná společné přijímací řízení pro více oborů vzdělání podle § 3 odst. 4 vyhlášky č. 671/2004 Sb., v platném znění (uchazeč např. koná přijímací zkoušku jednou, ale výsledek se použije dvakrát, zvlášť v rámci přijímacího řízení na každý ze dvou oborů vzdělání).
Přihláška a odevzdání zápisového lístku uchazečů s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou
Uchazečů o přijetí do 1. ročníku vzdělávání ve střední škole, kteří jsou umístěni v dětských domovech, dětských domovech se školou nebo výchovných ústavech, je ve srovnání s ostatními uchazeči menšina. Právě v jejich případech však může dojít k tomu, že zákonní zástupci neprojevují o své děti dostatečný zájem.
Proto je s účinností od 1. 1. 2012 v § 60 odst. 5 školského zákona obsažena nová pasáž, podle které
„u uchazečů s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou může v nezbytných případech podat přihlášku ředitel příslušného zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy; o této skutečnosti musí ředitel školského zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy neodkladně informovat zákonné zástupce tohoto žáka.“
Ze stejných důvodů je s účinností od 1. 1. 2012 v § 60a odst. 6 školského zákona uvedeno, že v nezbytných případech může
potvrdit úmysl uchazeče vzdělávat se
ředitel školského zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy.
Kritéria přijímacího řízení
Ke stále se opakujícím
obtížím a pochybením
při formulaci kritérií přijímacího řízení patří:
 
Hodnocení uchazeče
pouze podle některých, nikoli podle všech kritérií uvedených ve školském zákoně v § 60 odst. 13. Nejčastěji se chybně vynechávají tzv. další skutečnosti, které osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti a zájmy uchazeče.
 
Hodnocení uchazeče
podle výsledků na vysvědčení z předchozího vzdělávání je omezeno pouze na některé předměty, přitom se může stát, že na některých školách je školní vzdělávací program sestaven tak, že předmět určitého názvu neobsahuje. Tradiční jsou potíže s formulací hodnocení výsledků předmětu „cizí jazyk“. Jestliže je po podání přihlášky nutné volat na základní školu nebo uchazeči a zjišťovat, který cizí jazyk se učí déle, který se považuje za „první cizí jazyk“ atd., kritérium je zformulováno nesprávně.
 
Při formulaci kritérií se zapomíná na
uzpůsobení podmínek konání přijímací zkoušky
v případě uchazeče se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.
Pozvánka k přijímací zkoušce
Novela školského zákona, ale ani novela vyhlášky č. 671/2004 Sb. nezměnily
požadavky na pozvánku
k přijímací zkoušce. Přesto se stále často chybuje v tom, že se v pozvánce k přijímací zkoušce sděluje
registrační číslo uchazeče.
Termíny konání přijímací zkoušky
Novelou vyhlášky č. 671/2004 Sb. účinnou od 20. 3. 2012 bylo zkráceno období, ve kterém probíhá přijímací zkouška v prvním kole přijímacího řízení, a to na pracovní dny v termínech od 22. dubna do 30. dubna. V tomto období se konají přijímací zkoušky pro všechny formy vzdělávání, pro nástavbové i zkrácené studium (§ 3 odst. 1 vyhlášky č. 671/2004 Sb., v platném znění).
Zveřejnění seznamu přijatých uchazečů a odeslání rozhodnutí v případě nepřijatých uchazečům
Novelou školského zákona účinnou od 1. 1. 2012 byl při přijímání do 1. ročníku vzdělávání ve střední škole zaveden
nový způsob oznámení rozhodnutí o přijetí uchazeče
(§ 60 odst. 17, § 60 odst. 16, § 183 odst. 2 školského zákona). Pokud tento způsob oznámení postupně rozebereme, dostaneme následující výsledek:
1)
Rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. V této fázi přijímacího řízení se nejčastěji chybuje. Chyba spočívá v tom, že do seznamu jsou kromě přijatých uchazečů (pod přiděleným registračním číslem) zařazeni i nepřijatí uchazeči (pod přiděleným registračním číslem). Zbývá jen zopakovat, že oznámení rozhodnutí zveřejněním seznamu má právní důsledky pouze v případě přijatých uchazečů.
Do tohoto seznamu se nepřijatí uchazeči psát nemají.
Příčinou chybného postupu může být, že § 4 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 671/2004 Sb. (nikoli školský zákon) předepisuje řediteli zveřejnit na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup pořadí uchazečů podle výsledku přijímacího řízení. I v tomto případě se jedná o seznam uchazečů pod přiděleným registračním číslem, ale všech uchazečů (přijatých i nepřijatých), bez uvedení výsledku přijímacího řízení u každého z nich.
Ředitel střední školy zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup
dva seznamy uchazečů
pod přiděleným registračním číslem. Jeden seznam je vyžadován školským zákonem, druhý vyhláškou č. 671/2004 Sb., v platném znění.
Seznam vyžadovaný školským zákonem
je seznamem pouze přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem a jeho zveřejnění má právní důsledky (zveřejněním se rozhodnutí o přijetí považují za oznámená).
Seznam vyžadovaný vyhláškou
je seznamem všech uchazečů pod přiděleným registračním číslem vyjadřujícím pořadí podle výsledku přijímacího řízení a nemá žádné právní důsledky.
2)
Rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Je vhodné upozornit, že výsledkem řízení může být pouze výsledek „přijat(a)“ a výsledek má být uveden speciálně u každého uchazeče.
I když je v záhlaví seznamu uvedeno, že se jedná o Seznam přijatých uchazečů, jeho podoba odpovídá školskému zákonu jen zčásti.
3)
Seznam přijatých uchazečů
pod přiděleným registračním číslem se zveřejňuje na veřejně přístupném místě a způsobem umožňujícím dálkový přístup alespoň na dobu 15 dní.
Doba 15 dní
začíná běžet následující den po zveřejnění. Dále tento seznam obsahuje
datum zveřejnění a poučení o právních následcích neodevzdání zápisového lístku.
4)
Protože se rozhodnutí o přijetí považují za oznámená zveřejněním seznamu přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem,
neposílají se rozhodnutí o přijetí
zletilému uchazeči nebo zákonnému zástupci uchazeče
poštou do vlastních rukou.
K dnešnímu dni obsahují § 62 odst. 2 školského zákona a § 88odst. 2 školského zákona ustanovení, podle kterého
ředitel odešle
rozhodnutí o přijetí do oborů s talentovou zkouškou a
ředitel konzervatoře zašle
rozhodnutí o přijetí. I v těchto případech se však má za to, že se tato rozhodnutí poštou neposílají a oznamují se vyvěšením seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem.
Po novele školského zákona účinné od 1. 1. 2012
se rozhodnutí odesílá pouze v případě rozhodnutí o nepřijetí
(nepřijatým zletilým uchazečům nebo zákonným zástupcům nezletilých nepřijatých uchazečů ředitel školy odešle rozhodnutí o nepřijetí). Samozřejmě se jedná o odesílání „do vlastních rukou“.
Odevzdání zápisového lístku
Od 1. 1. 2012 byla prodloužena lhůta, ve které má přijatý zletilý uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče odevzdat zápisový lístek řediteli určité střední školy a tím potvrdit svůj úmysl vzdělávat se v dané střední škole. Lhůta byla prodloužena z 5 pracovních dní na
10 pracovních dní ode dne oznámení rozhodnutí
(§ 60a odst. 6 školského zákona). Rozhodnutí o přijetí jsou oznámena všem přijatým uchazečům současně, proto i uvedených 10 pracovních dní uplyne jednotně pro všechny přijaté uchazeče.
Je jasné, že každá střední škola chce co nejdříve obdržet maximum zápisových lístků. Přesto přijatým uchazečům
nelze lhůtu na odevzdání zápisových lístků zkracovat
a omezovat předání zápisového lístku na osobní předání v určitý den a určitou hodinu v budově školy.
Nelze například v pokynech pro přijaté uchazeče striktně uvádět, že mohou zápisový lístek odevzdat pouze v pátek 26. dubna od 9 do 14 hodin. Samozřejmě také nelze hned v pondělí 29. dubna spočítat, kolik přijatých uchazečů neodevzdalo zápisový lístek a v rámci autoremedury rozhodnout o přijetí „uchazečů pod čarou“.
V této souvislosti je vhodné připomenout, že
„právní účinky rozhodnutí o přijetí zanikají
posledním dnem
lhůty určené k odevzdání zápisového lístku“
(§ 60a odst. 7 školského zákona) a
„zápisový lístek se považuje za včas odevzdaný, pokud byl ve lhůtě 10 pracovních dnů ode dne oznámení rozhodnutí předán k přepravě provozovateli poštovních služeb“
(§ 60a odst. 6 školského zákona).
V některých případech jsou střední školy aktivní a obvolávají přijaté uchazeče. Snaží se získat informaci o tom, zda přijatý uchazeč zápisový lístek odevzdá, či nikoli. Není třeba zdůrazňovat, že při telefonickém rozhovoru sdělená informace není pro uchazeče nebo zákonného zástupce nezletilého uchazeče závazná.
Od 1. 1. 2012 je účinná
výjimka z pravidla, podle kterého může uchazeč odevzdat zápisový lístek jen jednou.
Výjimka se vztahuje na případ, kdy chce uchazeč uplatnit zápisový lístek na škole, kde byl přijat na základě odvolání (§ 60a odst. 7 školského zákona).
Novelou školského zákona účinnou od 1. 1. 2012 bylo stanoveno, že potvrzení úmyslu stát se žákem příslušného oboru vzdělání pomocí zápisového lístku
se nevztahuje
na uchazeče o večerní, dálkovou, distanční a kombinovanou formu vzdělávání a dále na uchazeče o nástavbové a zkrácené studium (§ 60a odst. 1 školského zákona).

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost