Aktuality - strana 203
Zástupkyně profesních organizací pro předškolní vzdělávání nesouhlasí s plánovanými změnami ve struktuře sekce vzdělávání MŠMT, a to konkrétně se zrušením stávajícího oddělení předškolního a základního uměleckého vzdělávání a vytvoření oddělení předškolního a speciálního vzdělávání. Je zřejmé, že sloučení nebo dokonce podřazení předškolního vzdělávání pod speciální školství neprospěje ani jedné agendě a představuje zásadní ohrožení v systému řízení.
Více v otevřeném dopise adresovaném ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy. Dopis za profesní organizace podepsaly: PhDr. Dana Moravcová, Ph.D. - předsedkyně Českého výboru OMEP, doc. Eva Opravilová, CSc. - místopředsedkyně Asociace pro předškolní výchovu, PaedDr. Věra Jakoubková - pověřená zástupkyně Společnosti pro předškolní výchovu a Eva Soukalová - předsedkyně republikového výboru předškolního vzdělávání ČMOS ČR.
Moji milí kapitáni, nadpis evokující cosi v české minulosti je možná na pověstné hraně použitelnosti, ale v posledních týdnech nabývám sílícího přesvědčení, že je to namístě. Komunikace s představiteli některých ředitelských asociací, návštěva jednání AŘZŠ i ohlasy z vystoupení na ředitelských konferencích mi nasměrovaly pero k napsání dalších řádků.
Důležitým předpokladem pro přijímání efektivních opatření přispívajících ke zvyšování kvality vzdělávání každého dítěte, žáka i studenta (dále jen „žák“) je průběžné a systematické hodnocení kvality vzdělávání na úrovni škol a školských zařízení i na úrovni vzdělávací soustavy. Externí hodnocení kvality a efektivity vzdělávání v České republice zajišťuje Česká školní inspekce.
Výroční zpráva ČŠI
Výsledky žáků ve školách neodpovídají tomu, co by měli umět. Takzvané rámcové vzdělávací programy, které vymezují obsah učiva, jsou totiž příliš obsáhlé a vyvíjejí na učitele i děti velký tlak na výkon.
Zásadní výzvu pro učitele představuje požadavek, aby fakticky zajistil takové prostředí ve třídě, ve kterém se mohou efektivně učit všichni žáci. Každé dítě ve třídě má právo na vzdělání a tohoto práva je není možné svévolně zbavovat žádným způsobem. Každé dítě skutečně znamená každé - jestliže se učitel např. významným způsobem musí zabývat delší dobu jedním problémovým žákem, je pravděpodobné, že u ostatních není naplňováno toto právo na vzdělání (učiteli uváděné ztráty vyučovacího času při hodinách jsou z různých důvodů značné). Na druhé straně nepochybně i učitel má právo na vhodné pracovní podmínky, aby mohl odpovídajícím způsobem plnit své pracovní povinnosti a současně aby bylo chráněno jeho fyzické i psychické zdraví. Neměli bychom zapomínat na to, že rovněž děti mají své povinnosti, jejichž plnění garantují rodiče.
V Národním technickém muzeu v Praze se v pátek 14. prosince ve 14 hodin uskuteční závěrečné setkání 7. ročníku soutěže Brána k druhým. Organizátorem této soutěže je již pět let Národní institut pro další vzdělávání (NIDV). Jejím smyslem je poukazovat na to, že děti a mladí lidé, pokud mají správnou podporu dospělých, jsou schopní účinně pomáhat svému okolí a někdy i daleko mimo něj a zároveň inspirovat další kolektivy, aby se o něco takového také pokusily. V týmech, které na setkání přijedou z různých míst celé republiky, budou zastoupeny věkové kategorie od žáků 1. třídy až po čerstvé absolventy vysokých škol.
Vzdělávací soutěž EkoEDA už není pro žáky mateřských, základních i středních škol v rámci celé České republiky žádnou novinkou. Její další kolo startuje tento týden. Soutěží se ve sběru nepotřebných či vysloužilých elektrozařízení a baterií. Děti se přitom naučí, co do této specifické kategorie odpadů patří a jak s nimi správně ekologicky naložit. V rámci zvláštní výzvy mohou navíc vytřídit staré mobily a tablety, čímž podpoří projekt Zoo Praha na ochranu goril nížinných v Africe. Soutěž skončí 22. května 2019.
Lepší startovací pozici na pracovním trhu chce Jihomoravský kraj vytvořit studentům. Zakládá proto nová strojírenská centra, mezi kterými budou školy pendlovat. A chystá změnu v poskytování stipendií.
Obě vládní strany přišly s návrhem zavést do českých škol obědy zdarma pro žáky do 15 let. K prvenství nápadu se hlásí premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš, do sněmovny ale už dorazil poslanecký návrh sociálně demokratických poslanců v čele s Kateřinou Valachovou.
Studenti z celé republiky dnes na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy převzali z rukou náměstka ministra a státního tajemníka ceny za vítězství v celorepublikové soutěži "Zachyť svoji SVOBODU“. Úkolem studentů středních a vyšších odborných škol bylo natočit video či vyfotit snímek zachycující jejich osobní pohled na svobodu. Výherci 1. míst ve dvou vyhlašovaných kategoriích si odnesli drony s kamerou a fotoaparátem.
Publikujeme otevřený dopis rodičů dětí s postižením adresovaný Asociaci speciálních pedagogů na základě rozhovoru Martina Veselovského s Jiřím Pilařem v DVTV. Text dopisu v pdf si můžete stáhnout ZDE. V DVTV jako oponentka Jiřímu Pilařovi vystoupila 5. 12. Klára Laurenčíková z České společnosti pro inkluzivní vzdělávání.
Bezpečnostní informační služba se pustila do kritiky českého vzdělávání. Nelíbí se jí, že se děti učí moderní dějiny stejně jako jejich prarodiče před padesáti lety.
Dvě významná ocenění akcentující inovativní přínos pro oblast podnikání si v úterý 4. prosince odnesl Národní institut pro další vzdělávání (NIDV). Úspěch slavil Systém podpory nadání, komplexní iniciativa, jejímž prostřednictvím NIDV na základě celostátní koncepce cíleně usiluje o rozvoj potenciálu všech žáků ve všech oblastech vědění. Ceny na dvou slavnostních vyhlášeních převzaly ředitelka NIDV Helena Plitzová a její náměstkyně Irena Hošková.
Některé záměry ministerstva školství změnit vyhlášku o společném vzdělávání dětí ve školách, která řeší mimo jiné inkluzi, jsou v rozporu s mezinárodními úmluvami, k jejichž dodržování se Česká republika zavázala.
Tuny nesnědeného jídla, které zbývají po ostravských školácích, už nebudou končit na skládce odpadů, ale ani v korytech soukromě chovaných vepřů. Radní Ostravy vybrali firmu, která bude od února biologicky rozložitelný gastroodpad ze všech 55 městských základních a mateřských škol svážet a zajistí jeho ekologickou likvidaci.
Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová chce prodloužit povinnou docházku po vzoru okolních zemí. Nápad však podle ministra školství Roberta Plagy s jeho resortem neprobírala. Maláčová přitom iDNES.cz řekla, že jde o dlouhodobá jednání na úrovni náměstků a školství o návrhu ví.
Každé dítě má právo zažít úspěch, nemůžeme je někde zmrazit a čekat na učitele, kteří budou všechno umět, děti jsou na školách teď, míní předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková.