Aktuality - strana 196
V úterý 29. ledna 2019 představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal členům Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR hlavní zjištění, závěry a doporučení obsažené ve Výroční zprávě České školní inspekce za školní rok 2017/2018, která komplexně popisuje a hodnotí kvalitu a efektivitu vzdělávání v České republice v uvedeném období.
Dne 15. března uplyne 80 let od okupace českých zemí nacistickým Německem, likvidace samostatného československého státu a vytvoření protektorátu. K tomuto tématu pořádá Národní institut pro další vzdělávání celostátní konferenci Protektorát Čechy a Morava, která je určena učitelům dějepisu a společenskovědních předmětů základních a středních škol. Uskuteční se 14. února 2019 v sále C081 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v Praze.
Rozvoj vzdělávací politiky vyžaduje stabilitu nejen během čtyřletého mandátu, nýbrž takovou, která překlenuje jednotlivé vlády. Je-li navíc ministrem školství objektivně schopný člověk, jeho nahrazení politicky „ohebnějším“ kandidátem neprospěje vzdělávací politice. Zejména v době, kdy se připravuje Strategie vzdělávací politiky ČR 2030, kdy se jedná o revizi obsahu vzdělávání, o nutné podpoře učitelů a dalších zásadních krocích, je nezbytné, aby toto proběhlo kompaktně a s porozuměním. EDUin proto ve svém výročním Auditu vzdělávacího systému mezi prvními tématy roku 2019 upozorňuje, že odvolání současného ministra by bylo kontraproduktivní a stvrdilo by nechvalný trend krátké životnosti šéfů resortu a potažmo politiky úřadu. Jednotlivá témata auditu pro rok 2019 budeme přinášet v detailu tiskových zpráv.
Publikujeme rozhovor s Ondřejem Andrysem, náměstkem ústředního školního inspektora ČŠI o dopadech zavedení povinné docházky v předškolním ročníku mateřských škol. Povinný předškolní ročník v mateřských školách situaci dětí ohrožených sociálním vyloučením neřeší, říká v následujícím rozhovoru Ondřej Andrys. Text byl publikován v časopise Zvoní organizace Člověk v tísni. Nadace OSF pořádá k hodnocení povinného předškolního roku 14. 2. diskusi, kde budou zároveň představeny výstupy šetření, které provedl Člověk v tísni v sociálně vyloučených lokalitách, kde provozuje předškolní kluby.
Koalice ANO a ČSSD má po více než dvouměsíčních hádkách první shodu nad obědy zdarma. Nebudou pro všechny, nýbrž jen pro děti ze sociálně slabších rodin, a pro rok 2020 na ně chce dát vláda až 100 milionů korun.
Více než 90 ředitelů se jede učit, jak být ve své škole a komunitě výjimečným lídrem. V projektu Cesta k výjimečnosti ověřujeme první modul. 6.února začíná Akademie leadershipu pro ředitele českých škol a dvoudenní seminář se zopakuje pro velký zájem hned čtyřikrát po celý měsíc.
Svaz chemického průmyslu ČR vyhlašuje soutěž pro pedagogy vyučující chemii na základních školách, jejímž cílem je podpořit zájem o výuku chemie uplatněním moderních přístupů a atraktivních prvků výuky a sdílení dobré praxe.
Jak se žáky ve výuce otevírat témata spojená s klimatickými změnami?
„SUK – Čteme všichni“ je v plném proudu. Děti, učitelé a knihovníci mohou až do 25. března 2019 hodnotit knižní produkci uplynulého roku a v celorepublikové anketě hlasovat o nejoblíbenější dětskou knihu. Anketa rozvíjí a motivuje dětské čtenáře a posiluje vztah dětí ke knihám a ke vzdělanosti vůbec. Právě probíhá její už 26. ročník. V České republice jde o nejstarší anketu svého druhu, její tradice sahá až do roku 1993.
Publikujeme pokračování textu Oldřicha Botlíka o stavu výuky matematiky ve školách, tentokrát se zaměřením na problematiku sestavování a řešení rovnic. Hlavní myšlenky textu byly obsahem příspěvku předneseného autorem na pracovním setkání Maturita z matematiky, které dne 30. 1. 2019 uspořádala v Praze Jednota českých matematiků a fyziků.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes vyhlašuje audiovizuální soutěž pro žáky druhých stupňů základních škol a žáky středních škol na téma „Jak se vypořádat se šikanou“. Cílem je zachytit tento negativní společenský jev přímo očima žáků, a také podpořit mediální gramotnost na školách. Vyhlášení vítězných snímků bude na konci školního roku.
Počet žáků základních škol, kteří učí rusky, se za deset let zvýšil zhruba pětkrát. Loni mělo na základních školách ruštinu zhruba 52 tisíc dětí z celkového množství přibližně 791 tisíc školáků, kteří se učí cizí jazyk.
Kateřina Vrtišková ze ZŠ Jílové u Prahy je loňskou vítězkou soutěže Global Teacher Prize o nejlepšího učitele. Součástí výhry byla stáž ve Finsku, které je známé svým skvěle fungujícím školstvím.
V posledním březnovém týdnu proběhne v České republice třetí ročník mezinárodní kampaně Global Money Week 2019 (GMW). Celosvětově se do ní letos zapojí 169 zemí.
Smyslem je upozornit na nutnost výuky a osvojování si zdravých finančních návyků od útlého věku až do dospělosti. Národními organizátory této prestižní iniciativy v ČR jsou yourchance, o.p.s. a česká kancelář Evropské asociace finančního plánování (EFPA ČR). Hlavním partnerem GMW v ČR je Komerční banka. Kampaň má již tradičně podporu MŠMT, MF ČR a ČNB.
Zajímá-li vás téma dětského čtenářství, rádi vás přivítáme na některé z akcí našich CKP. Stačí si jen vybrat z naší únorové nabídky a pro jistotu se zaregistrovat na e-mailové adrese daného centra, kterou najdete na našem webu www.ctenarskekluby.cz. Účast je pro všechny zdarma a v případě zájmu proplatíme i cestovní náklady.
Vysokoškoláci hlasovali v anketě, který z českých zaměstnavatelů je nejžádanější.
Ceny pro inspirující pedagogy a průvodce vzděláváním
Jak se žije malotřídkám 2019 - 11. dubna 2019 v Praze
V minulém textu jsme se snažili upozornit na důležitost a možnosti předprostorů škol. Nyní pokročíme dále, již do samotné školní budovy, a podíváme se na její vstupy a navazující prostory chodeb či šaten.
K zápisu do prvních tříd už za pár měsíců zamíří necelých 108 tisíc předškoláků.