Aktuality - strana 176
Téměř 150 nadaných žáků a jejich pedagogů všech oborů základních uměleckých škol z celé České republiky zamíří na přelomu srpna a září do Kroměříže, kde se zúčastní prvního intenzivního pracovního setkání v rámci programu mentoringu uměleckého vzdělávání MenART. Roční stipendijní program Nadačního fondu Magdaleny Kožené má za cíl podpořit vyhledávání, rozvoj a podporu mladých talentů a inspirovat pedagogy. Úvod druhého ročníku nabídne od čtvrtka 29. srpna do neděle 1. září kromě pracovních tvůrčích setkání také koncerty či diskuse. Do programu se opět zapojilo v roli mentorů devět předních českých umělců, kteří se podělí o své zkušenosti a budou i zasvěcenými rádci při dalším uměleckém směřování jak žáků, tak jejich pedagogů.V klasické hudbě tak budou stipendisté pracovat během následujícího školního roku s pěvkyní Kateřinou Kněžíkovou, klavíristou Ivo Kahánkem a houslistou Janem Fišerem. Roli mentorů dále v autorské tvorbě přijali Beata Hlavenková, zpěvačka Radka Fišarová a ve výtvarném oboru Alžběta Skálová a sochař Michal Gabriel. Nově byl do programu MenART zařazen i tanec, jehož mentorem se stal choreograf a tanečník Jan Kodet a také letos poprvé vychází vstříc zájemcům z literárně dramatického oboru, kterým se bude věnovat režisér Viliam Dočolomanský. „Za svá studia jsem potkal mnoho lidí, kteří mi zcela nezištně a s úsměvem pomohli na mé cestě k profesionalismu.“ říká jeden z mentorů klavírista Ivo Kahánek a dodává: “Je mi velkou ctí a radostí, že nyní mohu poslat jejich dar dál mým mladým kolegům”.
Žáci druhého stupně budou mít nový předmět zpravidla jednu hodinu týdně a bude se učit na úkor předmětů pracovních činností. Do pilotního ověřování se zapojí 20 až 30 základních škol, a to hned od nového školního roku.
Odbory pracovníků veřejné správy a služeb vyzvaly vládu, aby s nimi začala co nejdříve jednat o navýšení platů pro příští rok. Předáci se dnes dohodli na dalším společném postupu a sestavili vyjednávací tým. Dál požadují pro učitele přidání o 15 procent, pro neučitelské profese a zdravotníky o deset procent a pro ostatní o osm procent.
Miliardu korun navíc na zajištění nových učitelů chce v rozpočtu na příští rok ministr školství Robert Plaga (ANO). Podle něj je třeba nalákat do škol více pedagogů kvůli tomu, že do škol přichází populačně silnější ročníky dětí.
Personální situaci ve školství může podle ministerstva zhoršit návrh hnutí STAN na studijní volno pro zkušené pedagogy.
Registrace na Festival bezpečného Internetu (FBI) je spuštěna, přihlaste se už teď
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy obdrželo kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu k rozvoji digitálního vzdělávání v České republice. Ač lze říci, že oblast digitálního vzdělávání měla být za minulých vlád podporována výrazněji, s hlavními závěry této kontrolní zprávy důrazně nesouhlasíme.
Nejvyšší kontrolní úřad prověřil opatření a projekty, které měly v letech 2011 až 2018 podpořit rozvoj digitalizace vzdělávání na základních a středních školách. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ani po pěti letech od schválení strategie digitálního vzdělávání nestanovilo a do škol nezavedlo standard klíčových dovedností žáků v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Problém pro rozvoj digitalizace vzdělávání představuje i její financování. To je silně závislé na prostředcích z fondů EU.
,,DZ ČR 2019-2023“ je zpracován v souladu s ustanovením § 9 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Obsahové členění odpovídá požadavkům vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, ve znění pozdějších předpisů.Stejně jako předcházející dlouhodobé záměry byl i tento připraven pro celý systém regionálního školství, určuje rámec dlouhodobých záměrů krajů, sjednocuje přístup státu a jednotlivých krajů zejména v oblasti nastavení parametrů vzdělávací soustavy a cílů vzdělávací politiky ČR.
Školní inspekce zkoumala faktory, které mají vliv na čtenářskou gramotnost desetiletých žáků.
Pro snadnější orientaci v odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací připravuje MŠMT aktualizaci příslušného Metodického výkladu.
Odpověď na otázku v titulku článku je celkem jednoduchá: Protože se v posledních letech snížila proočkovanost populace, nejen u nás, ale i v okolních zemích. Zatímco ještě před 10 lety bylo proti spalničkám naočkováno více než 98 % dětí, dnes proočkovanost klesá. Tento nebezpečný trend znamená, že si na spalničky budeme muset zvyknout. A budeme se muset smířit s rizikem komplikací, jako jsou závažný zápal plic nebo zánět mozkových blan, nemluvě o riziku fatálních komplikací u starších lidí. Přestává totiž účinkovat fenomén kolektivní ochrany, kdy je tolik jedinců chráněno proti onemocnění tím, že se virus nemá možnost v populaci rychle šířit a vyvolávat epidemie. Za posledních pět let se v České republice již tři velké epidemie vyskytly.
Britská společnost Quacquarelli Symonds každý rok zveřejňuje žebříček nejlepších studentských měst.
V České republice je aktuálně znát snaha zavádět kariérové poradenství do škol. Toto téma rezonuje v takzvaných krajských akčních plánech směrem ke středním školám i v místních akčních plánech, cílených na základní školy. Současné nastavení českého školství umožňuje vytvořit takový systém, kdy kariérové poradenství pomáhá formou individuálních konzultací žákům vhodně si vybrat vyšší stupeň vzdělávání a díky tomu lépe zvolit odvětví pracovní činnosti, kam směřují.
Pro dnešní prázdninové tvoření s dětmi jsem vybrala pár hravých a barevných nápadů hodících se právě k tomuto období. Vytvoříme si spolu tři výrobky inspirované letní přírodou.
Kantoři by si mohli od učení odpočinout. Ve Sněmovně leží návrh na takzvaný sabatikl - desetiměsíční tvůrčí volno jako prevence proti vyhoření.
Nestane se každé ráno, aby člověk mohl přijít do Arcibiskupského paláce v Praze k setkání s velice významnou osobou. O rozhovor do letního čísla časopisu Řízení školy jsem požádal pomocného biskupa pražského Mons. Václava Malého a vedoucí Referátu církevního školství pražské arcidiecéze Moniku Vagenknechtovou.
Proč my a proč Atény? Když jsem byl paní šéfredaktorkou požádán o článek pro letošní letní speciál na téma spolupráce škol a zřizovatelů, řekl jsem jí doslova: "Tak z toho letos nic nebude. My děláme v Písku jen obyčejné věci. Opravdu nic zvláštního. Občas se potkáme, popovídáme, poradíme se, navštívíme se..." V jejích očích se však objevily jiskřičky... "To je právě to skvělé, určitě o tom napište." Do nadpisu jsem si troufl použít stále živé pojmenování města Písku jako města s bohatými kulturními tradicemi a s velkou koncentrací vzdělávacích institucí. Působilo zde mnoho slavných osobností, které se zapsaly do dějin české kultury. Jen namátkou uvádím několik z nich: Mikoláš Aleš, Adolf Heyduk, August Sedláček, Otakar Ševčík, Fráňa Šrámek... Písek je i dnes kulturním městem a kromě základních a mateřských škol zde sídlí i množství středních a vyšších odborných škol, a dokonce i filmová akademie.
Jedno ze základních pravidel spojených s bezpečným využíváním internetu hovoří o tom, že v online prostředí bychom měli sdílet pouze takové osobní a citlivé údaje, které nás nemohou v současnosti či budoucnosti ohrozit – např. poškodit naši pověst, vystavit nás veřejnému dehonestování apod. Problém však nastává v situaci, kdy naše osobní údaje sdílí jiná osoba – ať už je to kolega z práce, přítel či přítelkyně, nebo dokonce rodič. Právě rodiče totiž velmi často provozují tzv. sharenting.