Proč potřebujeme sociální sociální pedagogy na školách a jejich legislativní ukotvení

Vydáno: 2 minuty čtení

Dosažené vzdělání nezávisí jen na píli a předpokladech daného dítěte. 

Míra nedokončení 9. tříd ZŠ velmi silně souvisí s tím, kolik rodičů je v dané obci zasaženo exekucemi a kolik dětí trpí bytovou nouzí. (Zdroj: PAQ Research)

Pozice sociálního pedagoga je čím dál více využívaná, není vymezena v zákoně o pedagogických pracovnících.

Proč je absence legislativního ukotvení problém?

Nejasné ukotvení pozice sociálního pedagoga ztěžuje jejich práci a přináší nepochopení.

  • Nemají jasně definovanou kvalifikaci.
  • Sociální pedagogové musí vyjednávat o svých pravomocech v rámci pedagogického sboru.
  • Často nejsou vnímáni jako rovnocenní partneři mezi kolegy ani rodiči.

MŠMT navrhuje zařazení sociálního pedagoga do zákona mezi pedagogické pracovníky. To umožní:

  • Jasně definovat potřebnou kvalifikaci, aby na této pozici působili odborníci, kteří jsou dobře připraveni na práci na školách.
  • Přesně vymezit jejich činnosti, což zajistí vysokou kvalitu jejich práce a efektivní pomoc žákům.
  • Vytvořit transparentnější systém, který poskytne jasná pravidla ohledně platových podmínek a očekávání pro ředitele i sociální pedagogy.

Jednou z nejúčinějších podpor je pomoc sociálního pedagoga. Díky němu se zvýší šance u dětí na dosažení jejich potenciálu. Zlepšují komunikaci s rodinami, snižují absenci a předčasné odchody ze vzdělávání. 

Přečtěte si z našich časopisů

 

Zdroj: MŠMT; https://www.facebook.com/photo/?fbid=799582795697853&set=pcb.799583742364425