Dosažené vzdělání nezávisí jen na píli a předpokladech daného dítěte.
Míra nedokončení 9. tříd ZŠ velmi silně souvisí s tím, kolik rodičů je v dané obci zasaženo exekucemi a kolik dětí trpí bytovou nouzí. (Zdroj: PAQ Research) |
Pozice sociálního pedagoga je čím dál více využívaná, není vymezena v zákoně o pedagogických pracovnících.
Proč je absence legislativního ukotvení problém?
Nejasné ukotvení pozice sociálního pedagoga ztěžuje jejich práci a přináší nepochopení.
- Nemají jasně definovanou kvalifikaci.
- Sociální pedagogové musí vyjednávat o svých pravomocech v rámci pedagogického sboru.
- Často nejsou vnímáni jako rovnocenní partneři mezi kolegy ani rodiči.
MŠMT navrhuje zařazení sociálního pedagoga do zákona mezi pedagogické pracovníky. To umožní:
- Jasně definovat potřebnou kvalifikaci, aby na této pozici působili odborníci, kteří jsou dobře připraveni na práci na školách.
- Přesně vymezit jejich činnosti, což zajistí vysokou kvalitu jejich práce a efektivní pomoc žákům.
- Vytvořit transparentnější systém, který poskytne jasná pravidla ohledně platových podmínek a očekávání pro ředitele i sociální pedagogy.
Jednou z nejúčinějších podpor je pomoc sociálního pedagoga. Díky němu se zvýší šance u dětí na dosažení jejich potenciálu. Zlepšují komunikaci s rodinami, snižují absenci a předčasné odchody ze vzdělávání.
Přečtěte si z našich časopisů
- Cílem je, aby se dítě mohlo začít učit
- Sociální pedagog - pilotní zavádění pozice do škol MČ Praha 7 (1. část)
- Sociální pedagog - pilotní zavádění pozice do škol městské části Praha 7 (2. část)
- Sociální pedagog - pilotní zavádění pozice do škol městské části Praha 7 (3. část)
- Sociální pedagog - příběh pokračuje
Zdroj: MŠMT; https://www.facebook.com/photo/?fbid=799582795697853&set=pcb.799583742364425