Poslanci mají v pátek projednávat ve třetím čtení novelu školského zákona. Ta navazuje na programové prohlášení vlády a vzdělávací Strategii 2030+. Její přijetí může vyřešit řadu palčivých problémů, se kterými se české školství potýká - a to především z hlediska nerovností ve vzdělávání a duševní pohody ve školách. Nezisková organizace Učitel naživo vyzývá k včasnému schválení novely. Jedná se totiž o poslední možnost schválit před volbami klíčové změny.
„Novela musí být schválena bez průtahů, aby klíčové změny – podpora provázejících učitelů, indexace škol a posílení podpůrných pozic – začaly platit od nového roku,“ říká Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky z organizace Učitele naživo.
Budoucí učitelé se dočkají podpory
Česko se dlouhodobě potýká s nedostatkem zájemců o studium učitelství. S tím souvisí i chybějící učitelé ve školách. V současnosti chybí 6 000 učitelů a za 10 let může podle nejnovější analýzy Pedagogické fakulty UK ve školách chybět až 20 000 kvalifikovaných učitelů.
„Prioritou státu by mělo být zajištění dostatečného množství kvalitních učitelů. Už tři roky proto probíhá reforma přípravy učitelů, která si dává za cíl například zkvalitnění učitelských praxí. Předložená novela na tuto proměnu reaguje systémovou podporou provázejících učitelů, což jsou zkušení mentoři studentů učitelství,” dodává k důležitosti novely Jarmila Čechová z organizace Učitel naživo.
Zkvalitnění přípravy budoucích učitelů řeší i pociťovanou nepřipravenost absolventů na nástup do profese, kterou zmiňují čtyři z deseti učitelů (Talis, 2018). Ta má následně vliv na tzv. drop-out neboli situaci, kdy začínající učitelé opouští učitelskou kariéru během prvních let po nástupu do škol.
Snížení nerovností ve vzdělávání a důraz na wellbeing ve školách
Novela přinese také podporu školním psychologům a speciálním pedagogům na větších základních školách. Ti jsou v důsledku zhoršení duševního zdraví dětí čím dál více potřební. Podle alarmující statistiky Národního ústavu duševního zdraví z roku 2023 vykazuje 40 % dětí známky střední až těžké deprese a 30 % známky úzkosti.
Školy by se také díky novele měly dočkat cíleného financování díky systému indexace škol. Ta má umožnit rozdělení financí dle náročnosti poskytovaného vzdělání. Více financí by tak dostaly například ty školy, které poskytují vzdělání dětem z vyloučených lokalit. Právě na těchto školách totiž podle PAQ Research (2023) nedokončí základní vzdělání až 3x více žáků. Novela by proto mohla zásadním způsobem pomoci řešit nerovnosti ve vzdělávání napříč celou republikou.
Poslanci budou hlasovat o ukotvení sociálních pedagogů i školní inspekci
Novela přinese celkem 25 změn, dále budou poslanci hlasovat o 22 pozměňovacích návrzích včetně převodu financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele. Podle Kateřiny Konrádové by sněmovna měla přijmout především návrh na ukotvení pozice sociálních pedagogů a změny týkající se financování znevýhodněných škol a konkurzů na ředitele škol.
„Podporujeme pozměňovací návrh poslance Berkiho, který zaručí, že sociálního pedagoga budou moci využít všechny školy. Dále vítáme pozměňovací návrh poslance Gazdíka, který zajistí přímé financování ze strany ministerstva znevýhodněným školám a žákům pomocí takzvaných ad hoc normativů. V neposlední řadě apelujeme na to, aby prošel i pozměňovací návrh, který stanoví zřizovateli povinnost vyhlásit konkurz, když mu k tomu bude doručen návrh ze strany ČŠI,” dodává Kateřina Konrádová.
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 6. března 2025, Učitel naživo