Klasifikace na vysvědčení (i v průběžném hodnocení) bude nahrazena jinými formami hodnocení v 1. a 2. ročníku základního vzdělávání. Proč? Rozhodnutí o změnách v hodnocení žáků má svůj základ již v textu Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ a je součástí i Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2023–2027.
Podle současného návrhu má být od září 2027 zrušeno hodnocení známkou (klasifikace) v prvních třídách základních škol, od září 2028 pak ve třídách druhých. Toto opatření je předkládáno v jednom balíčku se snížením počtu odkladů školní docházky, ačkoli původně byly obě tyto věci připravovány zcela nezávisle na sobě.
Abychom ze strany MŠMT školám tento krok usnadnili, připravili jsme vedle formulářů pro širší slovní hodnocení i dvě nové varianty formulářů pro hodnocení kriteriální. Tyto formuláře je možné použít už ve školním roce 2025/26. Je však nutno zdůraznit, že možná ještě důležitější než změna na vysvědčení, bude změna hodnocení průběžného – použití známek bude pochopitelně nepřípustné i v průběhu školního roku.
Hlavními důvody pro zrušení známek v nejnižších ročnících je jednak zcela zbytečný akcent na vnější motivaci v době, kdy jsou všechny děti motivované vnitřně, jednak frustrace a demotivace žáků, kteří na jedničky nedosáhnou. Dalším důvodem, který platí i pro starší žáky, je nízká vypovídací hodnota známek. Rozumíme tomu, že známky jsou relativně jednoduché a srozumitelné, naším úkolem, na kterém už teď pracujeme, je metodicky připravit podobně jednoduché a srozumitelné systémy hodnocení bez zmíněných negativních efektů a také přesvědčit učitele (ale i rodiče), že tato změna má velký smysl a že z dlouhodobého hlediska vzdělávání nejmladších žáků usnadní a zkvalitní.
PaedDr. Michal Černý, ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT ČR
Podrobnější informace připravujeme do únorového vydání časopisu Řízení školy. Najdete je také na webu rizeniskoly.cz.
Zdroj: MŠMT, Řízení školy