Poradna - strana 23

Jsme příspěvková organizace (střední + základní škola). V rámci evidence pracovní doby musí pedagog vykazovat přestávku na jídlo a oddech (tzn. vykázat celkem 8,5 hodin, pokud celou pracovní dobu stráví na pracovišti)? V jakém případě se může použit ustanovení § 88 odst. 1 druhé věty zákoníku práce (práce nemohou být přerušené, přiměřená doba na jídlo a oddech se započte do pracovní doby)? Může se toto ustanovení použit v případě pracovní doby učitele střední a základní školy (stanovit vnitřním předpisem)?
Vydáno: 06. 10. 2022
Mám dotaz ohledně zrušení pracovního poměru ve zkušební době. Pokud zkušební doba končila k 30. 9. 2022, ale zaměstnankyně je od 23. 9. v dočasné pracovní neschopnosti, nemohl jsem ji zrušit pracovní poměr ve zkušební době, protože konec zkušební doby byl v prvních 14 dnech DPN. Prodlužuje se zkušební doba o počet pracovních dnů pracovní neschopnosti, tzn. můžu ji zrušit pracovní poměr ve zkušební době po jejím návratu do zaměstnání?
Vydáno: 05. 10. 2022
Potřebovali bychom poradit, jak dlouho jsou platné splněné zkoušky z jiných VOŠZ či VŠ zdrav. oborů, pokud student žádá o uznání předmětů, případně o přestup do vyššího ročníku na VOŠ. Je zde vůbec nějaký časový limit?
Vydáno: 08. 09. 2022
Měl bych dotaz vzhledem ke komunálním volbám. Kdyby byl ředitel školy zvolen do uvolněné funkce na městě, jaký je další postup? Z pozice ředitele bude novou RM odvolán? Pověřen vedením školy bude zástupce a bude konkurz na místo ředitele? Má možnost se ředitel vrátit zpět na svou pozici? Jak je to v situaci, když by v době funkčního období na městě měl proběhnout řádný konkurz na ředitele?
Vydáno: 07. 09. 2022
Obracím se na Vás s dotazem, který nás nyní velice zaměstnává. Opakovaně řešíme, jak nakládat s fotkami dětí z MŠ a žáků ZŠ. Rodiče nám dávají při zapsání dítěte do školy souhlas se zveřejňováním fotografií z akcí školy v rámci prezentace školy. Fotky jsme měli nejdříve přístupné pouze pro rodiče, nyní máme facebook školy, kde chceme pravidelně umísťovat fotky týkající se práce školy, a tak se fotky dostávají i na veřejnost. Je to možné, nebo musíme obličeje dětí rozmazávat?? Jak s touto problematikou naložit? Jak to je správně?
Vydáno: 07. 09. 2022
Kolegyně je na rodičovské dovolené, ale od 1. 9. 2022 jsme se domluvili, že ve škole odučí 4 hodiny Aj/týden. Ve smlouvě má ale plný úvazek, změnu smlouvy nechci dělat, proto bych to rád vyřešil dodatkem, kde bude napsáno, že v období 1. 9. 2022 - 31. 8. 2023 bude učit 4 hodiny týdně. Na základě tohoto dodatku jí bude náležet i dovolená atd. Navíc je ještě velká pravděpodobnost, že paní učitelka ani tento rok nedoučí. Z tohoto důvodu bych ještě do dodatku dal odstavec, že dodatek může být zrušen na základě vzájemné dohody. 
Vydáno: 06. 09. 2022
Zaměstnanec pracuje ve školském zařízení na dvě pracovní smlouvy: mzdová účetní, úvazek 0,4 - zařazení do 9. platové třídy; vedoucí školní kuchyně, úvazek 0,5 - zařazení do 8. platové třídy, přiznán příplatek za vedení na I. stupni řízení. Lze tyto dva úvazky sloučit do jednoho úvazku, tzn. do úvazku 0,9? Pokud ano, předpokládám, že zařazení do platové třídy bude dle nejnáročnější práce, kterou zaměstnanec vykonává, tzn. do 9. platové třídy (mzdová účetní)? V náplni práce mzdové účetní by tedy byly zahrnuty i všechny povinnosti, které měl zaměstnanec na pracovní smlouvě "vedoucí školní kuchyně" a zůstal by na pozici vedoucího zaměstnance s příplatkem za vedení na I. stupni řízení, ale již s pracovním zařazením "mzdová účetní"? Snad se mi problém podařilo popsat srozumitelně.
Vydáno: 06. 09. 2022
Prosím o zodpovězení dotazu, jak postupovat v případě, kdy dítě z MŠ vyzvedává zákonný zástupce (nebo pověřená osoba) a je pravděpodobně v podnapilém stavu (nebo pod vlivem návykových látek)? Jak má učitelka MŠ správně postupovat? Musí x může dítě předat? Pokud má obavy o zdraví a bezpečnost dítěte, jak má postupovat? Jak je to legislativně správně? 
Vydáno: 06. 09. 2022
Chtěla bych se poradit, zda nově zvoleným zástupcům stačí vytvořit pracovní náplň nebo zda je potřeba písemné jmenování? Názory, které jsem našla, a ty, které jsem slyšela na různých školeních se liší. Popř. je možné najít někde vzor takového jmenování?
Vydáno: 05. 09. 2022
Obracím se na Vás opět s dotazem...ve fondu FKSP máme přebytky, a proto jsme se rozhodli nakoupit do kabinetů atd. vybavení pro zlepšení pracovního prostředí zaměstnanců. Je možné nakoupit toto vybavení? Gauč -– do sborovny, ledničku, mikrovlnnou troubu, kávovar, sodastream – do kabinetů.
Vydáno: 04. 09. 2022
Chtěla bych si u Vás ověřit věc týkající se platového stupně, zda ji rozumím dobře. Přijali jsme novou paní učitelku do 2.třídy, je nekvalifikovaná, má ukončenou střední pedagogickou školu, vysokou školu zatím dokončenou nemá. Zařadili jsme ji do 11.platové třídy, pedagogickou praxi má 5 let a 3 roky rodičovské dovolené. Vzhledem k tomu, že nemá vysokou školu, tak ji dle nařízení vlády 341/2017 odečtu 5 let. Je to tak správně? Takže mi vychází platové zařazení 11pl. třída, 2 pl. stupeň. Je to tak v pořádku?
Vydáno: 03. 09. 2022
Prosím o konzultaci ohledně malotřídní třídy zřízené podle paragrafu 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb. Rádi bychom otevřeli třídu pro žáky se znevýhodněním, ve které by se vzdělávali žáci 1.–5. ročníku se speciálními vzdělávacími potřebami. Podali jsme žádost, přesto zůstává několik nejasností ohledně výuky. Je vůbec možné mít v klasické škole "malotřídní" třídu? Musí žáci, kteří budou navštěvovat tuto třídu, chodit i do "svého" oddělení školní družiny, nebo je můžeme zařadit do normální třídy ŠD? Musí být upraven školní vzdělávací program? V současné době máme deset zájemců do této třídy z 1.–3. ročníku, kteří splňují předpoklady a mají doporučení z PPP či SPC, včetně žádosti a souhlasu rodičů. Je možné, aby paní učitelka vzdělávala tyto žáky podle školního vzdělávací programu pro jednotlivé ročníky nebo musí být organizace pro tuto třídu jiná? Jsou ještě nějaká specifika, na která si máme dát pozor? Moc se omlouvám, zkoušeli jsme volat i na školy, které mají tyto třídy zavedeny, ale formu "malotřídní" třídy žádná námi oslovená škola nemá a nerada bych, abychom měli něco špatně či na něco důležitého zapomněli.
Vydáno: 02. 09. 2022
Do letošního srpna jsme vařili obědy pro děti, žáky a zaměstnance ZŠ a MŠ v naší kuchyni. Cena potravin pro zaměstnance byla 36 Kč, z toho z FKSP jsme přispívali 14 Kč, 22 platil zaměstnanec. Od 1. září bude školní kuchyně vařit pouze pro děti a zaměstnance MŠ, kapacita již nestačí. Těmto zaměstnancům tedy zůstane cena i příspěvek stejná. Pro zaměstnance a žáky ZŠ budeme dovážet obědy z jídelny v jiném městě. Celková cena oběda pro zaměstnance bude 81 Kč. Můžeme těmto zaměstnancům přispívat z FKSP např. 50 Kč?
Vydáno: 02. 09. 2022
Stanovuji rozpis pracovní doby pedagogickým zaměstnancům a potřebovala bych se ujistit, zda součet přímé a nepřímé pedagogické činnosti má být 8 nebo 8,5 h denně? Řadí se pedagogická práce mezi činnosti, které není možné přerušit 30 min povinnou pauzou? A může pedagogický pracovník část nepřímé pedagogické činnosti vykonávat mimo budovu školy, tzn. např. opravovat doma? Setkala jsem se na různých školeních s různými názory.
Vydáno: 30. 08. 2022
Chtěl bych se poradit ohledně pořízení benefitní karty pro zaměstnance školy, pomocí níž by zaměstnanci čerpali nepeněžní příspěvek školy z FKSP na aktivity, které se dosud hradily přímo školou. Máte s tím, prosím, nějaké zkušenosti? Jak by to bylo třeba ošetřit, aby to neodporovalo platné legislativě? Např. současná praxe při poskytování příspěvku na dovolenou je taková, že faktura na dovolenou za zaměstnance je celá vystavená na školu a zaměstnanec škole doplatí rozdíl celkové ceny a příspěvku školy.  Nebo při poskytnutí příspěvku na vitaminy by se těžko ohlídalo použití prostředků z karty pouze na vitaminy, a ne na jiné léky…
Vydáno: 29. 08. 2022
Jedná se o situaci, kdy zástupce ředitele je zároveň koordinátorem ICT (absolvoval specializační studium). Snižuje se mu jeho (již snížený) úvazek o další hodiny kvůli funkci koordinátora? U nás – zástupce má úvazek 10 hodin, koordinátor ICT snížený úvazek o 3 hodiny. Bude-li to jedna osoba, měl by mít jen 7 hodin týdně?
Vydáno: 26. 08. 2022
V měsíci květnu 2022 podepsal ředitel školy pracovní smlouvu s novou paní učitelkou s tím, že pracovní smlouva je platná dnem podpisu, avšak pracovní poměr vznikne zaměstnanci 1. 8. 2022 za podmínky, že mj. také doručí výsledek vstupní zdravotní prohlídky. Termín byl dohodnut zaměstnavatelem u zdravotního zařízení na 27. 7. 2022. Ale dne 26. 7. 2022 zdravotnické středisko sdělilo, že závodní lékař má úraz a termín vstupní prohlídky posouvá na 18. 8. 2022. Je možno zaměstnanci, i když nemá k danému dni, tzn. 1. 8. 2022 (ne ze své viny), přidělit čerpání dovolené od 1. 8. 2022 do 18. 8. 2022 nebo se vše bude odvíjet až od 18. 8. 2022. To by pak znamenalo, že zaměstnanec nebude mít nárok na "finance" od 1. 8. do 18. 8. 2022.Osobně si myslím, že pracovat bez prohlídky nesmí, ale dovolená není práce???
Vydáno: 22. 08. 2022
V pracovním poměru na dobu neurčitou máme paní kuchařku, která následkem úrazu (nebyl pracovní, způsobila si ho ve svém volném čase), byla v pracovní neschopnosti téměř rok. Závodní lékař její zdravotní stav posoudil tak, že nedoporučuje vykonávat práci kuchařky. Jinou práci pro ni nemám, takže ona souhlasí s rozvázáním pracovního poměru dohodou. Ale trvá na tom, že chce mít napsané zdravotní důvody. Tomu já se bráním, protože nejde ani o nemoc způsobenou povoláním, ani o pracovní úraz. Jak bych měla v tomto případě postupovat?
Vydáno: 10. 08. 2022
Ráda bych se zeptala, zda výchovný poradce na škole s 1. stupněm do 150 žáků (ZŠ a MŠ) má mít sníženou přímou pedagogickou povinnost z 22 hodin na 21 hodin – o 1 hodinu i v případě, že nemá vystudováno specializační studium pro výchovné poradce 250 hodin? Předpokládám, že zařazení v platové třídě 12 je v tomto případě v pořádku, pokud není vystudovaný ani doposud nezahájil studium.
Vydáno: 03. 08. 2022
Dobrý den, prošla jsem na webu informace ohledně přímé a tzv. "nepřímé" pracovní doby a její evidence. Chápu, že je nutné, aby byla písemně evidována pracovní doba určená zaměstnavatelem i pracovní doba, kterou si pedagog rozvrhuje sám (dle § 22a, odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících). Tzn. musí existovat písemný rozpis celé pracovní doby, včetně vymezení přímé ped. činnosti, nepřímé ped. činnosti, kterou bude pedagog dělat na pracovišti (dle § 22a, odst. 2) a vymezení nepřímé ped. činnosti, kterou si sám rozvrhuje pedagog (a určuje místo). Také chápu definici pracovního úrazu, což je (jednoduše řečeno) pracovní úraz, který vznikne při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Jak ale správně postupovat v případě, kdy úraz vznikne v pracovní době, kterou si pedagog sám rozvrhuje a v místě, které si sám určí (např. doma)? Pokud vznikne při plnění pracovních úkolů, "není co řešit". Jak ale postupovat, pokud se stane úraz v této pracovní době, ale nikoli v souvislosti s plněním pracovních úkolů (např. si pedagog jde v této době nakoupit a srazí ho auto). A druhá věc – jak postupovat, pokud se pedagogovi stane úraz při plnění pracovních úkolů, ale mimo vymezenou pracovní dobu. Např. učitelka MŠ jde mimo vymezenou pracovní dobu koupit nové knihy a srazí ji auto. Je to "její problém", že nešla přesně během vymezené nepřímé ped. činnosti?
Vydáno: 02. 08. 2022