Specifické úkoly České školní inspekce ve školním roce 2017/2018

Vydáno:

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Stanislav Štech schválil dne 18. července 2017 Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2017/2018. Jeho součástí je kromě stálých úkolů určených České školní inspekci příslušnými ustanoveními školského zákona, úkolů navazujících na inspekční činnost v předchozích obdobích nebo rozvojových úkolů také několik úkolů specificky orientovaných, které kromě vnitřních podnětů České školní inspekce reflektují také strategické priority, náměty a dokumenty vlády, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či dalších orgánů veřejné správy. Následující článek tyto specifické úkoly rámcově představuje a uvádí také jejich vazbu na příslušné strategické dokumenty.

 

Specifické úkoly České školní inspekce ve školním roce 2017/2018
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE,
náměstek ústředního školního inspektora
Hodnocení čtenářské, matematické a sociální gramotnosti
V rámci inspekční činnosti se Česká školní inspekce zaměřuje zejména na hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v souladu s požadavky příslušných rámcových vzdělávacích programů, přičemž oblast hodnocení gramotností je nedílnou součástí výpovědí o kvalitě počátečního vzdělávání. Česká školní inspekce hodnotí podporu, dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání v šesti vybraných gramotnostech (čtenářská, matematická, sociální, přírodovědná, jazyková, informační) a každý školní rok je hodnocena skupina tří gramotností.
Zaměření na čtenářskou a matematickou gramotnost je v souladu se Záměrem rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti v základním vzdělávání, orientace na sociální gramotnost je důležitým vzdělávacím cílem, který souvisí jak se vzdělávacími obory, tak s kompetencemi nebo průřezovými tématy.
Realizace tohoto úkolu navazuje na výstupy projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) i na Koncepční záměry inspekční činnosti České školní inspekce na období 2014-2020, schválené ministrem školství, mládeže a tělovýchovy, hodnocení gramotností prostřednictvím výběrových šetření České školní inspekce předpokládá také Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020 i Implementační plán Strategie celoživotního učení. Protože je zároveň podpora čtenářské a matematické gramotnosti jednou z priorit Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, mohou pravidelně získávaná data přinést informace také o dopadech projektových aktivit.
Součástí realizace tohoto úkolu bude také elektronické zjišťování (testování) dosažené úrovně ve zmíněných gramotnostech u žáků 9. ročníků ZŠ a 2. ročníků SŠ.
Společné vzdělávání a práce asistentů pedagoga
Česká školní inspekce bude v rámci tohoto specifického úkolu navazovat na činnosti realizované v minulém školním roce a sledovat, hodnotit a kontrolovat, jakým způsobem jsou zákonné parametry týkající se implementace společného vzdělávání uplatňovány v praxi a jak se daří principy společného vzdělávání definované školským zákonem naplňovat. Inspekční činnost se bude zaměřovat zejména na využívání asistentů pedagoga jako klíčového podpůrného opatření pro poskytování podpory třetího a vyššího stupně.
Realizace úkolu je rovněž součástí monitoringu dopadu legislativních změn v této oblasti a také monitoringu dopadu intervencí Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, realizaci předpokládá i Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016-2018. Realizace úkolu bude také příspěvkem k prioritám Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, které se soustřeďují na snižování nerovností a na práci učitele jako stěžejního předpokladu kvality výuky.
Zápisy do 1. ročníku ZŠ
Korektní průběh zápisů do základního vzdělávání je stěžejním atributem rovného přístupu všech dětí ke vzdělávání. Proto jsou zápisy Českou školní inspekcí každoročně sledovány.
Realizace tohoto úkolu souvisí také s implementací společného vzdělávání v kontextu novely školského zákona a jeho provedení předpokládá také Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016-2018. Systematické sledování zápisů do základních škol je zároveň dlouhodobým požadavkem veřejné ochránkyně práv.
Kontrola tzv. jednotných přijímacích zkoušek
S účinností k 1. září 2016 došlo v důsledku schválené novely školského zákona k zásadní změně v přijímání ke střednímu vzdělávání v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Od školního roku 2016/2017 se vždy koná tzv. jednotná přijímací zkouška z českého jazyka a literatury a z matematiky. Česká školní inspekce bude v rámci realizace tohoto úkolu kontrolovat dodržování souvisejících předpisů a regulérnost průběhu zkoušek.
Kontrola jednotných závěrečných zkoušek a maturit
Segment středního vzdělávání Česká školní inspekce hodnotí a kontroluje standardně a pravidelně a stejně tak pravidelně provádí i kontrolu organizace a průběhu maturitních zkoušek i jednotné závěrečné zkoušky. Cílem realizace tohoto úkolu je tedy dohlédnout na korektní průběh těchto zkoušek a provést kontrolu toho, zda jsou jejich organizace a průběh v souladu s příslušnými právními předpisy. Realizace úkolu je součástí monitoringu dopadu legislativních změn v této oblasti a vychází z Koncepčních záměrů inspekční činnosti České školní inspekce na období 2014-2020.
Dopady posledního povinného ročníku mateřské školy
V důsledku účinnosti zákona č. 178/2016 Sb., kterým se mění školský zákon, vyvstala mateřským školám a zákonným zástupcům dětí povinnost předškolního vzdělávání pro ty děti, které v příslušném školním roce dosáhnou pátého roku věku. Tato změna může vyžadovat řadu organizačních a dalších opatření ze strany mateřských škol. Úkolem České školní inspekce tedy bude identifikovat hlavní dopady uvedeného zákonného opatření, zejména na fungování mateřské školy, její organizační a personální zajištění a výchovně-vzdělávací činnosti.
Vzdělávání ve školách s vysokou mírou neúspěšnosti ve společné části maturitní zkoušky
Cílem realizace tohoto úkolu je důsledně posoudit kvalitu a efektivitu vzdělávání v těch středních školách, jejichž žáci jsou při maturitních zkouškách dlouhodobě neúspěšní. Realizace tohoto úkolu započala již ve školním roce 2016/2017, je součástí monitoringu dopadu legislativních změn v této oblasti a vychází z Koncepčních záměrů inspekční činnosti České školní inspekce na období 2014-2020.
Vliv využívání technologií na efektivitu výuky
V současné informační společnosti stále narůstá potřeba využívání moderních technologií ve všech oblastech života a tento proces se samozřejmě nevyhýbá ani oblasti vzdělávání. Řada analýz došla k závěru, že vyšší intenzita využívání ICT nástrojů ve vzdělávání sama o sobě automaticky neznamená zlepšení výsledků žáků. Proto budou v rámci tohoto specifického úkolu podrobněji analyzovány dostupné údaje o využívání ICT nástrojů ve vzdělávání s cílem zmapovat pedagogické postupy, které mají potenciál přispět ke kvalitnější výuce s ohledem na motivaci žáků, spolupráci žáků, výsledky žáků apod. Analyzovány budou mimo jiné také otázky na využívání ICT, které jsou obsaženy v dotaznících mezinárodních šetření TIMSS a PISA. Analýza bude volně navazovat na zjištění ze sekundární analýzy, kterou Česká školní inspekce zpracovala v roce 2016 na datech z šetření ICILS 2013 a PISA 2012.
Mediální výchova
Mediální výchova je koncipována jako jedno z průřezových témat řady rámcových vzdělávacích programů. Tam, kde výchova není jako průřezové téma explicitně uváděna, jsou výstupy součástí vzdělávacích oblastí, kompetencí či výchov. Pro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa. Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života.
Zaměření inspekční činnosti bude orientováno na tuto problematiku komplexně a bude postihovat všechny významné aspekty, jako je organizace vzdělávání v mediální výchově, začlenění do školních vzdělávacích programů a vazby na jiné předměty, jako jsou formy a metody mediální výchovy realizované ve výuce, kvalifikovanost učitelů, kteří se na mediální výchově podílejí, aprobovanost výuky a další podmínky škol pro výuku či aktivity žáků související s mediální výchovou (školní časopisy, webové žákovské stránky, audiovizuální tvorba apod.). I v tomto případě bude realizace úkolu doplněna o výběrové zjišťování výsledků žáků 9. ročníků ZŠ a 2. ročníků SŠ.
Závěr
Jádro realizace jednotlivých specifických úkolů bude spočívat zejména v získávání a analýze informací z prezenční inspekční činnosti ve školách, z dotazníků zadávaných ředitelům, učitelům, asistentům pedagoga a žákům, v rámci specifických úkolů zaměřených na hodnocení gramotností a vzdělávání v tématech mediální výchovy budou analyzovány také výsledky výběrových testování žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ. Prováděny budou také hospitace, řízené rozhovory s vedením škol, pedagogickými pracovníky i žáky, analyzována bude relevantní školní dokumentace. V případě testů použitých pro výběrové zjišťování výsledků žáků bude součástí příprav vedle oponentního posuzování také pretestace, poskytující potřebné základní psychometrické parametry použitých testových položek. Výstupem na úrovni školy budou inspekční zprávy, případně protokoly o kontrole, na úrovni systému pak samostatné tematické zprávy či příslušné kapitoly ve výroční zprávě České školní inspekce.
POZNÁMKA
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2017/2018 je ke stažení na www.csicr.cz

Související dokumenty

Pracovní situace

Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Tematická zpráva ČŠI 2017
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zprávy České školní inspekce
Legislativní vymezení činnosti České školní inspekce
Česká školní inspekce – užitečné informace