Aktuality - strana 43

Patrik Buday zažil v dětství několik forem náhradní rodinné péče. Dnes pracuje s dětmi ve škole i v neziskové organizaci. Pro ty, které se nacházejí v podobné situaci jako byl kdysi on, hledá podporu ještě intenzivněji. Přednáší v dětských domovech, má pro děti z domovů vyhrazená místa v kroužcích, které organizuje, plánuje iniciativu „Hrdinové jako ty“. Rozhovorem s Patrikem pokračujeme v sérii příspěvků od dospělých, kteří kdysi patřili do kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. A mají tak poradenským pracovníkům rozhodně co říct.
Vydáno: 09. 08. 2022
Milé čtenářky, milí čtenáři, naše redakce čítá celkem 6 žen. Co kus, to originál. Jedna je machr na češtinu, druhá je hodně "ukecaná", třetí bydlí v krásném mlýně, čtvrtá dokáže zprovoznit wifi i na poušti, pátá zařídí i to, co se zařídit nedá, a šestá stíhá tisíc věcí, a ještě u toho stihne být krásná. Kromě nadšení z naší práce nás spojuje láska k jídlu. Jsme žravé. Na některých to není vidět, ale při každém našem setkání nechybí "dlabanec". Rozhodně nejsme všechny skvělé kuchařky, jedna dokonce opravdu nerada a dost málo vaří (snad nikoho neurazím), ale každá z nás má něco oblíbeného, recept, který rodina vítá, který není náročný a o který se teď rády podělíme:-) Tyto recepty jsou vyloženě do vaší sbírky:-) Krásné prázdniny plné dobrých věcí přeje redakce Řízení školy.
Vydáno: 08. 08. 2022
Který z následujících faktorů podle vás nejvíce zefektivňuje výuku učitelů a zlepšuje výkony žáků? Aktivity pro zlepšení týmové spolupráce a komunikace mezi učiteli, sdílení dobré praxe mezi učiteli, anebo posilování vztahů s žáky a učiteli? Určitým způsobem všechny. Existuje ovšem jeden výrazně účinnější faktor – kolektivní efficacy.
Vydáno: 05. 08. 2022
Rozhovor s Miroslavou Flemrovou, ředitelka Domu tří přání a Luciou Vaškovou, dětskou psychiatričkou.
Vydáno: 05. 08. 2022
Zatímco ještě v září 2019 chodilo na plavání kolem 46 procent žáků prvního stupně, předloni to bylo 36 procent a loni pak 13 procent. 
Vydáno: 04. 08. 2022
Učitelé sdružení v Učitelské platformě nesouhlasí s návrhem ministra Mariana Jurečky odebírat sociální dávky rodinám, jejichž děti mají neomluvené absence. Podle pedagogů jsou neomluvené hodiny důsledkem rodinné situace, která by se měla řešit v součinnosti školy se sociálními pracovníky a neziskovým sektorem. Problém záškoláctví mohou řešit i sociální pedagogové, ti ale ve školách chybí.
Vydáno: 03. 08. 2022
Podporujete ve vaší instituci kariérové poradenství? Jste výchovný nebo kariérový poradci a věnujete se se svými žáky nebo studenty aktivitám v oblasti kariérového poradenství? Přihlaste se do Národní ceny kariérového poradenství, kterou každou rok vyhlašuje centrum Euroguidance při Národním pedagogickém institutu, a získejte ocenění včetně další propagace vaší aktivity.  
Vydáno: 02. 08. 2022
To, jak dobře dokáží učitelé spolupracovat a využívat spolupráci ve prospěch lepšího učení svých žáků, je ovlivněno mnoha faktory. Záleží na podmínkách (např. úpravě rozvrhu) i způsobu, jak spolupráce probíhá – zda například není pouze sdílením zajímavých tipů do výuky, ale je opravdu hloubkovým zkoumáním vlastní praxe. Do hry však zásadně vstupují i osobní faktory těch, kteří spolupracují.
Vydáno: 29. 07. 2022
V měsících říjnu a listopadu 2022 provede Česká školní inspekce testování tělesné zdatnosti žáků 3. a 7. ročníků základních škol a 2. ročníků středních škol. Testování bude realizováno prostřednictvím sady motorických testů, které pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo VICTORIA Vysokoškolské sportovní centrum ve spolupráci s Fakultou tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, Fakultou tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, Fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně a řadou dalších vysokoškolských pracovišť. 
Vydáno: 26. 07. 2022
Program je určen učitelům, studentům středních škol a žákům 2. stupně základních škol z celé ČR (především 8. a 9.třída) a proběhne ve školním roce 2022/23. 
Vydáno: 22. 07. 2022
Ministerstvo školství má do konce července schválit dokument Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Expertní panel, který směry připravoval, navrhuje jako jednu z možností, které může nové kurikulum obsahovat, rozdělení vzdělávacího obsahu na rozvíjející a jádrový. EDUin přináší shrnutí aspektů pro přizpůsobení výuky každému žákovi, kde dělení obsahu v RVP nehraje nejdůležitější roli.
Vydáno: 22. 07. 2022
Jana a Adéla pracovaly párově po celý školní rok. Jednou týdně vedly společnou hodinu češtiny, která se zaměřovala na rozvoj čtenářské kompetence žáků v šesté třídě, kde je Jana třídní. Adéla vedle toho vyučovala sama v paralelní šestce.
Vydáno: 21. 07. 2022
Série výzkumů Hlas Ukrajinců v Česku, společnost PAQ Research ve spolupráci se Sociologickým ústavem AV ČR
Vydáno: 18. 07. 2022
Národní pedagogický institut České republiky vydal publikaci Přechod absolventů středních škol na trh práce. Publikace přináší výsledky 1. etapy dlouhodobého průzkumu zaměřeného na sledování úspěšnosti absolventů odborných škol na trhu práce, resp. v terciárním vzdělávání. 
Vydáno: 18. 07. 2022
Naši žáci se bez ohledu na to, jaké mají zázemí, potřebují naučit stále komplexnějším dovednostem, aby dobře zvládali život v propojeném a nepřehledném světě. Učitelé jsou pro ně nejdůležitějším faktorem úspěchu ve škole. Dobrý učitel může dokonce kompenzovat nejrůznější hendikepy, které si dítě do školy přináší.
Vydáno: 15. 07. 2022
Po jednání vlády s hejtmany oznámil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, že čísla z přijímacích řízení jsou nižší, než vláda předpokládala.
Vydáno: 15. 07. 2022
„Future jobs“ a „future skills“
Vydáno: 14. 07. 2022
Pokud chceme, aby se naši žáci učili lépe, nezbývá nám než zlepšit naši práci – práci učitelů a pedagogických lídrů. Nikdo jiný než my, pedagogové, nemá větší vliv na to, jak se děti ve škole učí a jak se jejich učení může zlepšovat.
Vydáno: 13. 07. 2022
Součástí této publikace jsou kromě metodické části také metodické listy zaměřené na rozvoj aktivního občanství, mediální gramotnosti, kritického myšlení, pozitivního klimatu třídy u žáků SŠ.
Vydáno: 13. 07. 2022
Dne 8. června proběhla panelová diskuse na téma IT správa na škole, která poskytla expertní pohled na dané téma a přinesla informace zejména pro základní a střední školy. 
Vydáno: 11. 07. 2022