Naši studenti posledního ročníku mají možnost využít volitelný seminář Teorie státu a práva, v němž jsme v minulém školním roce zkoušeli práci s elektronickým právním systémem ASPI. Tento seminář chce rozšiřovat výuku témat souvisejících s právem, ale i dalšími humanitními obory. Vzhledem k tomu, že se jednalo převážně o studenty, kteří svoji budoucnost viděli v těchto oborech, práce se systémem se jevila jako zajímavá příležitost.
ASPI se prezentuje jako pracovní pomůcka pro profesionály, již potřebují mít aktuální a platné právní předpisy po ruce denně, nebo pro studenty právnických vysokých škol, pro které je přístup k základním součástem zdarma. Naši studenti dostali příležitost také získat takovýto přístup. To umožnilo systém běžně používat ve výuce nebo při přípravě na ni. Předpokladem použití systému bylo seznámit se s jeho fungováním a vyhledáváním v něm, což bylo studentům umožněno pomocí krátké instruktáže na počátku školního roku, při které se všichni zúčastnění dozvěděli o uspořádání právního řádu v České republice, jakými způsoby vyhledávat v systému a jak se pohybovat mezi texty jednotlivých předpisů.
Práce s ASPI spočívala hlavně ve společném hledání odpovědí na otázky, které vyvstaly při výuce. Z hlediska didaktiky se jednalo o tzv. problémovou metodu. Zároveň dostávali studenti praktické otázky pro domácí přípravu, za jejichž vyřešení a popis tohoto řešení byli hodnoceni, což vedlo k zapojení heuristické metody. Studenti tak získávali konkrétní představu o složitosti právního řádu a o jednotlivých právních normách. Takovýto způsob práce jednoznačně přenášel odpovědnost a aktivitu na samotné studenty. V moderním vyučování je přitom požadováno, aby množství aktivity studentů ve vyučování bylo větší než množství aktivit učitele. Práce s tímto druhem právního systému zároveň dovolila pohybovat se na vyšších patrech hierarchie cílů hodiny.
Jako motivující problémy se pro výuku ve škole a společnou práci v hodinách ukázaly aktuální události a domácí společenské problémy, o nichž se ve veřejné diskusi hojně mluvilo. Studenty zaujaly zvláště nejrůznější nuance související s přímou volbou prezidenta, o níž se běžně vyučuje pouze v mezích Ústavy. S tou také pracovali sami studenti v semináři, ale jejich úkolem bylo najít konkrétní úpravu jednotlivých aspektů volby prezidenta v dalších právních předpisech. Kromě Ústavy tak pracovali s textem zákona o volbě prezidenta, zákonem o volbách do zastupitelstev obcí, příslušnou vyhláškou Ministerstva vnitra či sdělením Státní volební komise.
Jako zajímavý postup se ukázal rozbor titulků novinových článků pojednávajících o možných trestních kauzách veřejně známých osob. Pomocí hledání definice jednotlivých pojmů v titulku s jejich obsahem v příslušných právních předpisech došlo nejen k práci s trestním zákoníkem a dalšími předpisy, ale také ke kritice působení novinových titulků na veřejnost a seznámení s jejich skutečným obsahem na základě právních norem.
Pro studenty se zdají být nejpřitažlivější taková právní odvětví, jako je trestní a ústavní právo, i když jejich běžnému životu jsou vzdálené. Proto se ukázalo jako vhodné zahrnovat otázky z ostatních právních odvětví do domácí přípravy. Pro tu byly používány zejména příklady právní praxe ve středoškolských učebnicích, které obsahují jednotlivé konkrétní otázky, jež jsou často postaveny jako konfliktní s nutností zdůvodnit svou odpověď. Výhodou je, že elektronický systém právních informací je průběžně aktualizován, a proto je možno používat i učebnice staršího data vydání. Do určité míry lze používat i praktika z práva určená pro vysokoškolské studenty.
Tím se však dostáváme k hlavní obtíži používání prostředku, jako je ASPI, ve výuce. Učitelé většinou nejsou právníci a jejich orientace v právních problémech je spíše obecná. Dokážou předat základy teorie práva, ale nuance, s nimiž mají problémy často i profesionální právníci, jsou pro ně velmi vzdálené. Používání tohoto nástroje ve výuce tak zvyšuje nároky na přípravu samotného učitele a také na přípravu vyučování jako takového. Zapojení systému do výuky je zajímavou výzvou pro učitele a nepochybně obohacením pro studenty. Postupující práce s ním a vyhodnocení konkrétních úkolů a příležitostí pak může vést k tomu, že práce s ním bude mít pevné místo v rozšiřující výuce práva na našem gymnáziu.
-
HULMÁK, M. Praktikum občanského práva hmotného. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-286-8.
-
KALHOUS, Z. a O. OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
NOVOTNÝ, F. Praktikum trestního práva hmotného. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-252-3.
-
RYSKA, R. Příklady z právní praxe pro střední školy. Praha: Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-875-4.