Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a podpůrná opatření

Cílem článku je vyčlenit problematiku poskytování podpůrných opatření, která mají podobu úpravy podmínek přijímání ke vzdělávání uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami v souvislosti s novelou vyhlášky o organizaci přijímacího řízení.

Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a podpůrná opatření
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
Novela vyhlášky o organizaci přijímacího řízení
Nejprve nahlédněme do vyhlášky č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách. Souvislost přijímacího řízení a poskytování podpůrných opatření nalezneme v ustanovení upravujícím náležitosti přihlášky ke vzdělávání [§ 1 odst. 1 písm. i)] a v ustanovení upravujícím průběh přijímacího řízení (nový § 3b).
Podle § 1 odst. 1 písm. i) vyhlášky č. 671/2004 Sb., ve znění účinném do 31. 8. 2016, je součástí přihlášky ke vzdělávání posudek školského poradenského zařízení o zdravotním postižení nebo zdravotním znevýhodnění uchazeče, který je zdravotně znevýhodněn, obsahující vyjádření o doporučení vhodného postupu při konání přijímací nebo talentové zkoušky.
Střední školy se uvedeným pravidlem řídily nebo se jím budou nadále řídit, pokud již v roce 2016 talentové nebo přijímací zkoušky organizovaly nebo budou organizovat přijímací zkoušky pro přijímání do 1. ročníku ve školním roce 2016/2017. Zajištění vhodného postupu vyplývá z vlastního obsahu posudku školského poradenského zařízení a může spočívat například v prodloužení doby konání přijímací zkoušky nebo ve zvětšení písma zadání přijímací zkoušky.
Novela uvedené vyhlášky, která se týká podpůrných opatření a upravuje znění vyhlášky v § 1 odst. 1 písm. i), nabude účinnosti 1. 9. 2016:1)
Součástí přihlášky ke vzdělávání (dále jen „přihláška“) jsou tyto doklady nebo jejich ověřené kopie, pokud dále není stanoveno jinak:
...
i)
doporučení školského poradenského zařízení obsahující podpůrná opatření pro nezbytné úpravy přijímacího řízení v případě, že jde o uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami.
S účinností od 1. 9. 2016 vyhláška č. 671/2004 Sb. v § 3b výslovně stanoví povinnost školy navazující na obsah doporučení školského poradenského zařízení:
Ředitel školy zajistí uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami odpovídající podmínky v přijímacím řízení podle doporučení školského poradenského zařízení v souladu se školským zákonem a vyhláškou upravující vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
V textu vyhlášky č. 671/2004 Sb., ve znění účinném od 1. 9. 2016, se hovoří o „přijímacím řízení“. V praxi však lze očekávat, že se zajištění odpovídajících podmínek opět promítne zejména do organizace talentové nebo přijímací zkoušky a vlastního průběhu talentové nebo přijímací zkoušky. Přitom se bude jednat o zkoušky, které se uskuteční v roce 2017 nebo v následujících letech.
Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání
Logickým a právním základem uvedené novely vyhlášky č. 671/2004 Sb. je školský zákon. Podle § 16 odst. 2 písm. c) školského zákona (ve znění účinném od 1.9.2016) spočívají podpůrná opatření v úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání.
Novelu vyhlášky č. 671/2004 Sb. dále doplňuje nedávno vydaná vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Jedním z podpůrných opatření v ní vymezených je „úprava podmínek přijímání ke vzdělávání“. V Příloze 1 vyhlášky (Přehled podpůrných opatření) je podpůrné opatření „úprava podmínek přijímání ke vzdělávání“ uvedeno ve druhém až pátém stupni podpory a představuje následující uzpůsobení:
Podpůrná opatření druhého stupně II.7  A. Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou podpůrných opatření druhého stupně, respektuje funkční důsledky speciálních vzdělávacích potřeb žáka, jeho onemocnění nebo zdravotního postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. Škola postupuje na základě doporučení školského poradenského zařízení.
Podpůrná opatření třetího stupně III.8 A. Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou podpůrných opatření třetího stupně, respektuje funkční důsledky speciálních vzdělávacích potřeb žáka, jeho onemocnění nebo zdravotního postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. Škola upraví zkušební dokumentaci přijímacího řízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s dopadem na čtení nebo psaní; upravuje zejména velikost písma nebo umožní zkoušku v Braillově písmu. Pokud je to potřebné, umožní ředitel školy přítomnost asistenta pedagoga, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící, použití dalších komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob nebo využití prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace. Škola postupuje na základě doporučení školského poradenského zařízení, které žák předkládá společně s přihláškou ke vzdělávání.
Podpůrná opatření čtvrtého stupně IV.8 A. Platí základní podmínky pro přijímání ke vzdělávání uvedené ve třetím stupni.Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou podpůrných opatření čtvrtého stupně, respektuje funkční důsledky speciálních vzdělávacích potřeb žáka, jeho onemocnění nebo zdravotního postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. Škola upraví zkušební dokumentaci přijímacího řízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve čtení i psaní; upravuje zejména velikost písma nebo umožní zkoušku v Braillově písmu. Pokud je to potřebné, umožní škola přítomnost asistenta pedagoga, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící, využití komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob nebo využití prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace. Škola postupuje na základě doporučení školského poradenského zařízení, které žák předkládá společně s přihláškou ke vzdělávání.
Podpůrná opatření pátého stupně V. 8 A. Platí základní podmínky pro přijímání ke vzdělávání uvedené ve čtvrtém stupni.Přijímání žáků ke vzdělávání ve střední škole se řídí ustanovením školského zákona a dále jsou při přijímání žáků respektovány funkční důsledky onemocnění nebo postižení žáka, které byly respektovány již v průběhu jeho vzdělávání na základní škole a které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou podpůrných opatření pátého stupně, respektuje funkční důsledky obtíží žáka, jeho onemocnění nebo zdravotního postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení obdobně jako ve čtvrtém stupni podpůrného opatření.

Pro ucelenou představu souvislosti přijímacího řízení a poskytování podpůrných opatření je účelné seznámit se se vzorem doporučení vydávaného školským poradenským zařízením, které je obsaženo v Příloze 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Na základě uvedeného vzoru (část A - Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole) školské poradenské zařízení vyplňuje část označenou Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání.
Shrnutí
-
Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání bude od 1.9.2016 jednoznačněji upravena na základě vyhlášky č. 671/2004 Sb., v platném znění, a vyhlášky č. 27/2016 Sb.
-
Předpokladem úpravy podmínek přijímání ke vzdělávání je doporučení školského poradenského zařízení obsahující podpůrná opatření pro nezbytné úpravy podmínek přijímacího řízení, které je připojeno k přihlášce.
-
Při přijímacím řízení je škola povinna postupovat v souladu s doporučením školského poradenského zařízení.
1 Jedná se o vyhlášku č. 245/2015 Sb., kterou se mění vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve znění pozdějších předpisů.