Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativ
Sbírka zákonů
Zdroj: www.mvcr.cz
Nařízení vlády č. 195/2019 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí
Částka 84/2019 Sbírky zákonů
Datum účinnosti 1. září 2019
Novelizované nařízení vlády č. 75/2005 Sb. vymezuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga ve škole/třídě zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona (36 hodin) a ve školách běžného proudu (32–36 hodin). Podle přechodného ustanovení se do 31. srpna 2021 na asistenta pedagoga, jde-li o činnost vykonávanou ve třídě školy nebo třídě, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, použijí ustanovení nařízení vlády č. 75/2005 Sb. ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.
Novelou nařízení vlády č. 123/2018 Sb. se mimo jiné stanoví maximální počet hodin výuky s asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu (PHAmax) na jednu třídu střední školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona, třídu střední školy zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo třídu střední školy při školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy v oboru vzdělání 78-62-C/02 Praktická škola dvouletá a v oboru vzdělání 78-62-C/01 Praktická škola jednoletá.
Vyhláška č. 196/2019 Sb., kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství
Částka 84/2019 Sbírky zákonů
Datum účinnosti 1. září 2019 (s výjimkami)
Vyhláška zavádí změny v návaznosti na reformu financování regionálního školství a mimo jiné novelizuje vyhlášku č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Novelou se s účinností od 1. 1. 2020 ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. vyčleňují podpůrná opatření, která není možné poskytovat ve školách, třídách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona.
Vyhláška č. 217/2019 Sb., kterou se mění vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů
Částka 92/2019 Sbírky zákonů
Datum účinnosti pro stanovení termínů jarních prázdnin s účinností od 1. 9. 2022, pro stanovení dne velikonočních prázdnin s účinností od 14. 9. 2019
Novelou se mění vymezení dne, na který připadají velikonoční prázdniny, a stanoví se termíny jarních prázdnin od školního roku 2022/2023 do školního roku 2027/2028.
Vyhláška č. 248/2019 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
Částka 106/2019 Sbírky zákonů
Datum účinnosti 1. 1. 2020
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb. stanoví nová pravidla upravují činnost „běžných“ škol, škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a školských poradenských zařízení.
V oblasti poskytování podpůrných opatření prvního stupně představují změnu nové podmínky zpracování plánu pedagogické podpory a zrušení přílohy 3, Plán pedagogické podpory (PLPP).
Poskytování podpůrných opatření vyššího stupně středními školami, činnost školských poradenských zařízení a spolupráci středních škol a školských poradenských zařízení ovlivní nová právní úprava zejména v těchto oblastech:
*
doporučování individuálního vzdělávacího plánu,
*
podmínky činnosti asistenta pedagoga,
*
vymezení podmíněné normované finanční náročnosti některých podpůrných opatření,
*
podmínky vydávání nových doporučení školským poradenským zařízením a stanovení termínů „rediagnostik“.
Při organizaci vzdělávání žáků budou brát střední školy v potaz zejména
*
nově stanovený nejvyšší počet pedagogických pracovníků vykonávajících souběžně přímou pedagogickou činnost v „běžné“ třídě,
*
podmínky zřizování víceoborových tříd středních škol zřízených podle § 16 odst. 9 nebo tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona,
*
změnu nevyššího počtu žáků ve skupině při odborném výcviku ve střední škole zřízené podle § 16 odst. 9 zákona a ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 zákona.
Vzdělávání žáků, spolupráci střední školy a školského poradenského zařízení ovlivní novela vyhlášky č. 72/2005 Sb. zakotvující pravidlo, podle kterého školské poradenské zařízení (až na výjimky) poradenskou službu směřující k zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka neposkytne, je-li platné dříve vydané doporučení, které bylo žadateli vydáno stejným nebo jiným školským poradenským zařízením.
Informace MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
Věstník 3/2019
obsahuje Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2019/2020 a tituly schválené MŠMT k zařazení do seznamu učebnic a učebních textů.
MŠMT určilo konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2020, a to na středu 8. dubna 2020 a čtvrtek 30. dubna 2020 a na pracovní dny v období od 4. května 2020 do 6. května 2020.
MŠMT stanovilo termíny konání jednotné přijímací zkoušky ve školním roce 2019/2020, a to
*
v řádném termínu pro čtyřleté obory vzdělání, včetně nástavbového studia: 1. termín: úterý 14. dubna 2020, 2. termín: středa 15. dubna 2020; pro obory šestiletých a osmiletých gymnázií: 1. termín: čtvrtek 16. dubna 2020, 2. termín: pátek 17. dubna 2020,
*
v náhradním termínu pro všechny uvedené obory vzdělání: 1. termín: středa 13. května 2020, 2. termín: čtvrtek 14. května 2020.
MŠMT stanovilo nové tiskopisy přihlášek ke střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, a to tiskopisy ve školním roce 2019/2020.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, Národní ústav pro vzdělávání
Zdroj: www.cermat.cz, www.nuv.cz
Od 1. října 2019 byla převedena agenda zajišťování závěrečné zkoušky v oborech s výučním listem z Národního ústavu pro vzdělávání na Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Informace ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
Inspirací pro střední školy může být tematická zpráva Rozvoj jazykové gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2018/2019. ČŠI v ní vyčleňuje čtyři oblasti s příležitostmi pro další zvyšování kvality výuky a konstatuje, že vyšší příležitosti v uvedených oblastech lze identifikovat v pozdějších stadiích průchodu žáků vzdělávací soustavou, především v hodinách nematuritních oborů středních škol.
Úřad pro ochranu osobních údajů
Zdroj: www.uoou.cz
V tiskové zprávě Praxe s nadbytečným vyžadováním souhlasů ve školství přetrvává Úřad upozorňuje na špatnou praxi vyžadování nadbytečných souhlasů a uvádí některé případy zpracování osobních údajů, které nejsou založeny na souhlasu se zpracováním osobních údajů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Hospodaření s FKSP od roku 2024