Ochutnávka nedávné historie studenty učí zodpovědnosti a občanské statečnosti

Vydáno:

Zavřete oči a alespoň na malý okamžik si zkuste vybavit pozapomenuté vzpomínky na svět bleděmodrých pionýrů, nedostatkového toaletního papíru, šustivých tuzexových bonů, utajených estébáků, zakázaných demonstrací, angažovaných soudružek a soudruhů, tisícihlavých prvomájových průvodů, všudypřítomných plakátů s Leninem, Marxem a Engelsem, sousedů kontrolujících vyvěšené ruské vlajky, budovatelských nástěnek, odvahy politických vězňů i strachu „vyčuhovat z davu“. A pak si připomeňte, jaké to bylo, když do tohoto světa vstoupilo mlácení studentů příslušníky VB na Národní třídě, plamínky tisíců svíček, české vlajky i zvonění klíčů na přeplněných náměstích českých a slovenských měst…

Ochutnávka nedávné historie studenty učí zodpovědnosti a občanské statečnosti
Mgr.
Věra
Tůmová
Post
Bellum
, rozvoj vzdělávání a projekt Příběhy
Pokud jste „retro“ časy na vlastní kůži zažili, sami dobře víte, co se skrývá za těmito slovy. Předat ale pocity, zážitky a vzpomínky mladým lidem, kteří se narodili v jiném tisíciletí a do svobodné země v době chytrých mobilů a sociálních sítí, není jednoduchá věc. Jak docílit, aby svým učitelům studenti naslouchali, když mluví o nedávné, a přesto pro ně už tak vzdálené době? Jak středoškolským studentům přiblížit, jak jste se jako děti a mladí lidé tehdy cítili a jak vše vnímali vaši i jejich rodiče? Ne, není to jednoduchá věc, ale prostřednictvím zážitkového workshopu „Zítra celá země“ z dílny společnosti Post Bellum máte šanci svým studentům nabídnout „ochutnávku doby“ sametové revoluce, toho, co jí předcházelo, jak probíhala a kdo za ní zprvu stál.
Jak začíná sametový workshop
Po krátkém vysvětlení, jak funguje „hra v roli“, lektoři studentům představí i jednotlivé postavy, do jejichž života na pár hodin vstoupí. „Pro jejich ztvárnění není třeba zvláštního hereckého talentu. Postavy jednají civilně, hovoří vlastními slovy (nemají tedy určený text), a protože přítomné osoby nemají žádné složité citové problémy, není nutné je hrát v nějakém vypjatém stylu,“ přibližuje detaily spoluautorka a vedoucí zážitkových workshopů společnosti Post Bellum Jitka Míčková. Abyste si způsob práce dokázali lépe představit, dá se podle ní ilustrovat například na postavě dvou stejně starých spolužáků ze střední školy: Syn funkcionáře KSČ bude podle profilu postavy režim svými slovy hájit a demonstrace odmítat. Naopak syn disidentů bude mít na komunistický režim názor opačný a podle toho také bude vystupovat.
A co se děje dál…
Studenti na pár hodin vstoupí do rolí a životů konkrétních lidí, kteří žili v době sametové revoluce v roce 1989. Rozhodují se za ně a spolu s ostatními spolužáky řeší jejich problémy. V průběhu čtyřhodinového workshopu se dozvídají od lektorů také detaily historických událostí, poslouchají autentické nahrávky pamětnických vyprávění, dobové televizní reportáže a dostávají různé úkoly, které zpracovávají podle charakteru svých postav a rodin, ve kterých zrovna „žijí“. Pro snazší pochopení vztahů a toho, co se v mladých lidech na přelomu 80. a 90. let minulého století odehrávalo, jsou studenti konfrontováni i s prototypem postav typických pro tehdejší dobu. Prostřednictvím lektorů v roli se kupříkladu setkají s přísnou a angažovanou komunistickou učitelkou nebo s vysokoškolským studentem, který jim přináší informace o průběhu demonstrací. Po celou dobu přitom studenti mají možnost svou roli konzultovat s lektory a doptávat se na detaily událostí či jednání postav.
Co nesmí chybět v dobře vedeném workshopu
Další část workshopu „Zítra celá země“ patří vždy také reflexi, kdy se lektoři v metodicky řízené diskusi společně se všemi účastníky snaží pochopit jednání různých postav a porozumět dobovým událostem. Studenti vyjadřují nahlas vlastní pocity ze hry. Baví se o tom, co je na jejich roli či rodinné situaci „štvalo“ či co jim bylo naopak sympatické a s čím se ztotožňovali. Nakonec si studenti vyslechnou i nahrávky vzpomínek opravdových pamětníků, jejichž osudy inspirovaly profily postav, které během workshopu hráli. Netradiční workshop se uzavírá moderovanou debatou a skupinovou prací na aktuálních tématech současnosti se zamyšlením nad tím, co mohu jako jednotlivec ovlivnit, či dokonce změnit.
Historické události jsou okamžiky neustálého a nenápadného boje nějakého svědomí a potřeby znát souvislosti a pravdu, které se odehrávají v našem mikrokosmu pořád. V listopadu jednotlivé kapky vytvořily povodeň.
Dějepis se tvoří až z odstupu let. Zvlášť mladý člověk, pokud zrovna prožívá nějaký historický zlom, ani nemusí tušit, jak zásadní věci se vlastně odehrávají, jaké budou mít důsledky, protože informace má zkreslené, nedokáže k věcem rychle zaujmout postoj, možná celou dobu vlastně stál pasivně na špatné straně a až zpětně to dekóduje a dokáže mít nějakou sebereflexi… Ale nejdůležitější je uchovat si otevřenou mysl a nechávat k sobě proudit impulzy.
Vendula Borůvková, autorka zážitkového workshopu Zítra celá země
O čem jsou tedy workshopy Post Bellum?
Cílem zážitkových workshopů z dílny Post Bella je, aby žáci ZŠ i středoškoláci mohli pod citlivým metodickým vedením bezpečně nakouknout pod pokličku „velkých“ dějin 20. století. Aby si na pozadí příběhů reálných pamětníků mohli alespoň částečně uvědomit, co se kdysi u nás stalo a jaké to mělo důsledky i pro životy obyčejných lidí a jejich rodin, a to až do dnešních dnů. „V našich workshopech tedy nejde o získávání akademických znalostí ani o zábavu a hraní divadelních rolí. Jde nám primárně o to, abychom dětem empatickou formou a pomocí pamětnických příběhů přibližovali složité historické události, vedli je ke kritickému myšlení, zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí a k respektování přesvědčení a hodnot druhých lidí. S tím samozřejmě souvisí i odmítání útlaku a hrubého zacházení,“ shrnuje na závěr vedoucí lektorka Post Bella Jitka Míčková.
Co řekli studenti SŠ po workshopu:
„Hodně jsem se vžil do role, debata je důležitá, je důležité se o těchto tématech bavit.“
„Bavilo mě to. Nezajímám se o historii, ale tohle mě chytlo.“
„Snažili jsme se všichni dohromady. To se mi líbilo.“
„Líbilo se mi, že je to netradiční, že to prožíváme. Že jen nesedíme.“
„Skvělý způsob, jak naší generaci přiblížit nějakou část naší historie. Jindy je jen hodně faktů, všichni to odříkají…“
„Tenhle workshop byl fakt dobrej, dobře udělanej.“
„Líbilo se mi vžít se do té doby.“
„Beru to jako motivaci k tomu, něco dělat.“
„Zažil jsem jich (workshopů) už hodně. Tenhle byl ale nejživější, nejzajímavější, odnesu si z toho víc než z výuky.“
Jak mi bylo v roli studenta?
„Bál jsem se ze začátku, protože táta byl chartista, ale pak jsem se do toho vžil.“
„Bylo to jednoduché, protože jsem neměla jinou možnost. Táta byl ve straně…“
„Tak jsem se do toho pustil, když se k tomu nikdo neměl.“
„Šel jsem s davem, nechtěl jsem dostat obuškem do hlavy.“
„Nemohl jsem jít proti tátovi.“
„Teď mě nekontrolovali rodiče, kteří oba byli v KSČ. Šel jsem proti, bylo jasné, že chci svobodu.“
„Ta moje postava se snažila ne úplně podlejzat, ale pomáhat těm lidem, který to táhli.“
Učitelský pohled na workshopy:
„Stačí pár desítek let a pro mladé lidi už to je daleká historie. Jejich rodiče a prarodiče sice ještě tuto dobu pamatují, ale i pro dospělé je mnohdy těžké porozumět všem souvislostem a historickým událostem. Je to o to horší, že nedávná historie zasáhla do každé rodiny a ne vždy se přitom o těchto tématech v rodinách diskutuje. Ani ve výuce nám pak na konec 20. století už nezbývá příliš času. Oceňuji proto, pokud naši studenti mohou nedávnou dobu ‚osobně zažít‘ alespoň prostřednictvím zážitkového workshopu, kdy si uvědomí i daleko více souvislostí než při běžné výuce. Často to v nich zažehne zvědavost, jaké to tehdy bylo v jejich rodině, jak ty události zažívali jejich rodiče a prarodiče a proč se rozhodli tak, jak se rozhodli. Navíc to studenty přivádí i k zamyšlení se nad vlastní zodpovědností a tím, co mohu ovlivnit ‚já sám‘, a to mi přijde jako přidaná hodnota navíc.“
Jaké zážitkové workshopy má nyní Post Bellum v nabídce:
Pro 1. stupeň ZŠ (4. a 5. ročník)
*
Slibuji na svou čest (3,5 hod.)
*
Kdo je vítěz (3 hod.)
Pro žáky 6. a 7. ročníků ZŠ
*
Nesmíš se bát (3,5 hod.)
Pro žáky 7. a 8. ročníků ZŠ
*
Byli to naši sousedé (4 hod.)
Pro žáky 8. a 9. ročníků ZŠ
*
Mám svůj sen (4 hod.)
*
Lidská práva, chraňme je (1,5 hod.)
*
Den, kdy se mlčelo (4 hod.)
*
Doma a jinde (4 hod.)
*
Zítra celá země (4 hod.)
*
Velký dům (3 hod.)
*
Lidi to tak nenechaj – občanská statečnost (2,5 hod.)
*
Tak tohle neprojde – svoboda slova (4 hod.)
*
Zítra celá země (3,5 hod.)
*
Velký dům – romský holocaust (3 hod.)
Pro pedagogy s metodickým rozborem
*
Lidi to tak nenechaj
*
Kdo je vítěz
Připravují se
*
Zelený disent – životní prostředí během normalizace
*
Z této noci nás nezachrání – pohled na kulturní underground
*
V boj – radikalizace během 2. světové války vrcholící odsunem