Titulek článku tvoří otázka, nad kterou si láme hlavu nejeden ředitel střední odborné školy. Problematika je všeobecně známá, proto se pokusím podělit se o dobré zkušenosti v naší škole. Střední odborné učiliště gastronomie má více než stotřicetiletou historii existence a připravuje žáky na profese kuchař, cukrář a číšník. Tradičním motivačním nástrojem jsou pro naše žáky odborné soutěže, které každoročně pořádáme již řadu let. V čem konkrétně vidím jejich přínos?
Jak vzbudit zájem a aktivitu žáků v odborném školství?
Mgr.
Kateřina
Mrvová
ředitelka Středního odborného učiliště gastronomie, Praha 10
Školní soutěže organizujeme pro každý obor zvlášť, ale přihlásit se může každý žák, který má chuť "změřit" své dovednosti.
Nejde tedy o soutěž předem připravených a trénovaných jedinců,
ale o snahu zapojit každého, kdo má chuť získat nové zkušenosti.Ačkoliv se jedná o školní akci, má vždy přesah i mimo školu. Prezentace prací našich žáků spojujeme se dny otevřených dveří, zveme např. rodiče žáků, zájemce o studium, zástupce partnerských organizací a zřizovatele. Tím získává celá událost publicitu. Při přípravě soutěží pečlivě promýšlíme témata prací a také složení hodnoticí komise. V ní jsou obvykle zastoupeni přední odborníci z praxe, často mediálně známé osobností, jejichž účast přiláká pozornost a zvyšuje prestiž akce.

Soutěže organizujeme ve spoluráci se sponzory a pod záštitou
např. zřizovatele nebo starosty městské části, v níž sídlíme. Ti nám pomáhají se zajištěním cen a účastní se jejich předávání. V soutěžní den se tak mohou ve škole setkat různí lidé, kteří společně sdílejí celou atmosféru. Při organizování soutěží máme na mysli hlavně motivaci žáků k jakékoli činnosti související s oborem.Témata soutěží
navrhují učitelé odborných předmětů a odborného výcviku tak, aby soutěžící měli prostor pro vlastní kreativitu. Mohu uvést příklady témat z letošního roku: pro obor číšník jsme zvolili téma "Můj nápoj má příběh", pro obor cukrář téma "Vymysli z müsli" a pro obor kuchař bylo vyhlášeno téma "Není burger jako burger". I v minulých ročnících byla vybrána zajímavá témata, která korespondují např. s obdobím, ve kterém se soutěž koná - třeba příprava perníčků s vánoční či velikonoční tematikou, valentýnské nápoje anebo témata vyzývající ke zdravé výživě či použití méně obvyklé suroviny.Omezení jsou tedy poměrně malá a
žáci si sami vymýšlejí receptury a zajišťují suroviny
. Komise pak hodnotí nejen chuť, ale i úpravu a prezentaci pokrmu na stole. Žáci mají možnost své nápady a návrhy projednat s učiteli odborných předmětů ve škole nebo jim je ukázat, případně se poradit na pracovišti odborného výcviku s instruktorem nebo kterýmkoli pracovníkem. Na pracovištích je žákům často poskytnuta všestranná podpora a oni pak své pracoviště náležitě reprezentují. Je běžné, že se do přípravy na soutěž zapojuje celá rodina. Ta poskytuje žákovi podporu a bývá prvním hodnotitelem. Rodiče pak nechybějí ani při soutěži samotné a drží svým dětem palce, aby co nejlépe obstály. V den soutěže je ve škole rušno, počet soutěžících se v jednotlivých oborech pohybuje mezi 20 až 50. Své výtvory prezentují prváci vedle třeťáků, prostě všichni ti, kteří mají zájem. A těm, kteří nejsou aktivně zapojeni, umožňujeme, aby si výrobky soutěžících spolužáků prohlédli. Snažíme se je tak nalákat k aktivní účasti v dalším ročníku.
S přípravou soutěží začínáme vždy dlouho dopředu.
Stanovujeme termíny, vybíráme náměty, hledáme sponzory, oslovujeme komisaře, zajišťujeme ceny apod. Sami tedy víme, co vše stojí za vystavenými poháry, které si vítězové odnášejí spolu s hodnotnými cenami.Pro některé žáky může být motivací posouzení jejich díla uznávaným odborníkem z praxe.
Odbornou porotu sestavuji z odborníků na škole nezávislých,
kteří se nepodílejí na vzdělávání našich žáků a nejsou jejich rádci při přípravě na soutěž. Porota je předem informována o zadání soutěže a významu celé akce. Způsob hodnocení si určí sama. Hodnocení obvykle začíná pohovorem s jednotlivými soutěžícími o jejich výrobku - proč a jak. Jak již bylo řečeno, do hodnocení se zahrnuje také prezentace výrobku. Každý soutěžící připravuje dvě porce, jednu prezentuje a druhou připraví komisi k degustaci, která je druhým krokem hodnocení soutěže.
Pro účast v hodnoticí komisi se snažím oslovit odborníky, kteří by pro žáky mohli být vzorem. Často se jedná o úspěšné absolventy naší školy, mediálně známé osobnosti, osobnosti oceněné profesními asociacemi. Pokud bych měla jmenovat konkrétní osobnosti, které posuzovaly naše soutěže v uplynulých dvou letech, vyzdvihla bych např. kompletní komisi soutěže MasterChef Česko 2016 ve složení Marek Raditsch, Marek Fichtner a Miroslav Kalina, dále se zúčastnili Roman Paulus a Jaroslav Sapík pro kuchaře. Cukrářské soutěže hodnotili např. Jaroslava Stejskalová, Pavlína Berzsiová nebo František Buchal. Výkony číšníků hodnotili František Holík, Zdeněk Javorský nebo Václav Jahn, přední čeští barmani.
Pro motivaci žáků nestojí cena za soutěž na posledním místě.
Cena je důležitá, proto se snažím, aby byla hodnotná, trvalá a pro žáky atraktivní.
Na ceny přispívá spolek rodičů a přátel školy a sponzoři z řad spolupracujících firem. Jedná se o ceny, jako jsou tablety, kuchařské nože, roboty, knihy a reklamní předměty. Všichni soutěžící dostávají malé účastnické ceny a také diplom za účast, podepsaný odbornou porotou. Společně s fotografií se pro mnohé z nich stává trvalou hmotnou vzpomínkou na školu.
V posledních letech zveme k účasti také žáky z našich zahraničních partnerských škol z Německa, Slovenska a Polska. Odměnou za naše úsilí je pohled na žáky, kteří se pyšní svým produktem. Naplňujeme snahu přimět žáky k zájmu o obor, umožnit jim vyzkoušet si vlastní kreativitu a naučit je prezentovat svou práci. V neposlední řadě využíváme soutěží
k prezentaci školy
, a to nejen před odbornou veřejností. Jsme potěšeni, že se o nášich akcích lidé dozvídají i z médií, např. z reportáže, kterou při poslední soutěži natočila Praha TV. Je to úsilí, které se rozhodně vyplácí.