Činnost školní družiny a školního klubu v kontextu reformy financování regionálního školství

Cílem článku je vyčlenění základních pravidel financování školní družiny a školního klubu zřizovaných krajem, obcí a svazkem obcí od 1. 1. 2020.

Činnost školní družiny a školního klubu v kontextu reformy financování regionálního školství1)
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz, e-mail: puskinova@monikapuskinova.cz
Ing.
Petra
Schwarzová
ředitelka gymnázia a lektorka se zaměřením na financování škol
Právní předpisy
Orientace v oblasti reformy financování regionálního školství je založena na znalosti a použití právních předpisů. Pravidla spojená s reformou financování regionálního školství, a to školních družin a školních klubů, jsou zakotvena v následujících právních předpisech2):
-
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen "školský zákon");
-
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění;
-
vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění3);
-
vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění;
-
vyhláška č. 310/2018 Sb., o krajských normativech.
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování práce pedagogických pracovníků školní družiny zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí ze státního rozpočtu je založeno na maximálním počtu hodin přímé pedagogické činnosti financovaném ze státního rozpočtu (PHmax)
.
Podle § 10 odst. 9 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, platí: Maximální počet hodin přímé pedagogické činnosti financovaný ze státního rozpočtu v družině zřizované krajem, obcí, nebo svazkem obcí (PHmax) představuje pro účely této vyhlášky maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti ve družině financovaný ze státního rozpočtu v závislosti na její organizační struktuře.
Lze konstatovat, že hodnota PHmax školní družiny je odvislá od organizační struktury školní družiny, tj. od počtu oddělení školní družiny.
Současně je však při stanovení hodnoty PHmax nutné odpovědět na otázku: Je, nebo není dodrženo pravidlo minimálního počtu účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v průměru na jedno oddělení? Připomeňme uvedené pravidlo:
-
Podle § 10 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, družina má nejméně 20 účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v průměru na 1 oddělení.
-
V případě, že je oddělení školní družiny tvořeno pouze účastníky uvedenými v § 16 odst. 9 školského zákona (tj. žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem), je nejnižší počet účastníků v oddělení shodný s nejnižším počtem žáků ve třídě zřízené pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., v platném znění. To znamená, že nejnižší počet žáků v oddělení je 6 žáků, případně 4 žáci (viz § 25 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., v platném znění).
Hodnotu PHmax je proto možné určit jako výsledek následujících úkonů:
Je nutné vyjít z počtu oddělení školní družiny, tj. údaje, který je uveden ve výkazu Z 2-01 o školní družině - školním klubu, a to v řádku 0101. Jak plyne z textu výkazu, počet oddělení se odvíjí od počtu účastníků, kteří jsou přihlášeni k pravidelné denní docházce.4)
1)
Je možné, že činnost školní družiny probíhá na různých pracovištích. Na stanovení PHmax však tato skutečnost nemá vliv. Počet oddělení školní družiny je výsledkem součtu počtu oddělení školní družiny za všechna pracoviště školní družiny.5)
I----------------------------------------------------------------------------I 
I I. Pravidelná denní docházka do školní družiny k 31. 10. 2019 I
I I
I I------------I-------------I---------------------------I---------------I I
I I I Číslo řádku I Pravidelná denní docházka I z toho dívky I I
I I------------I-------------I---------------------------I---------------I I
I I a I b I 4 I 5 I I
I I------------I-------------I---------------------------I---------------I I
I I Oddělení I 0101 I I I I
I I------------I-------------I---------------------------I---------------I I
I I I I I I I
I I------------I-------------I---------------------------I---------------I I
I----------------------------------------------------------------------------I
2)
K hodnotě celkového počtu oddělení se přiřadí odpovídající hodnota PHmax, která je uvedena v příloze vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
3)
Jestliže má školní družina takový počet účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, že je dodrženo pravidlo nejnižšího průměrného počtu účastníků družiny na jedno oddělení, uvedená hodnota PHmax je konečnou hodnotou. V opačném případě musí být školní družině zřizovatelem povolena výjimka z nejnižšího počtu účastníků a hodnota PHmax snížena v souladu s § 10 odst. 10 ("běžná" oddělení školní družiny) a § 10 odst. 11 ("speciální" oddělení školní družiny) vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
§ 10 odst. 10 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění
Je-li průměrný počet účastníků v oddělení družiny na základě výjimky podle školského zákona nižší než počet stanovený v odstavci 2 nebo 3, snižuje se PHmax družiny stanovený podle přílohy připadající průměrně na každé toto oddělení poměrně podle počtu účastníků, o který je skutečný počet nižší.
§ 10 odst. 11 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění
PHmax stanovený podle přílohy se v případě oddělení uvedeného v odstavci 7, kterému byla povolena výjimka z nejnižšího počtu podle školského zákona, snižuje o
a)
0,05násobek PHmax podle přílohy připadajícího průměrně na každé toto oddělení, je-li průměrný počet účastníků v těchto odděleních nejméně 5 a méně než 6,
b)
0,1násobek PHmax podle přílohy připadajícího průměrně na každé toto oddělení, je-li průměrný počet účastníků v těchto odděleních nejméně 4 a méně než 5, a
c)
0,6násobek PHmax podle přílohy připadajícího průměrně na každé toto oddělení, je-li průměrný počet účastníků v těchto odděleních méně než 4
.
Příklad 1
-
Právnická osoba vykonává činnost školní družiny na dvou pracovištích. Na pracovišti A je umístěno 1 "běžné" oddělení školní družiny, na pracovišti B jsou umístěna 3 "běžná" oddělení školní družiny.
-
Celkem je do školní družiny zařazeno 95 účastníků, z toho 84 žáků prvního stupně základní školy.
-
To znamená, že je dodrženo pravidlo nejvyššího počtu účastníků školní družiny v jednom oddělení a oddělení školní družiny je naplněno nejvýše do počtu 30 účastníků. Současně je dodrženo pravidlo minimálního počtu účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, a školní družina má nejméně 20 účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v průměru na jedno oddělení.
Celkovému počtu oddělení školní družiny se přiřadí hodnota PHmax dle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
I--------------------------I-------------------------------------------------I 
I Celkový počet oddělení I Celkový PHmax za školní družinu I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 1 I 32,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2 I 57,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 3 I 80,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 4 I 97,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I... I ... I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
Celkový PHmax dané školní družiny činí 97,5.
Příklad 2
-
Právnická osoba vykonává činnost školní družiny na dvou pracovištích. Na pracovišti A je umístěno 1 "běžné" oddělení školní družiny, na pracovišti B jsou umístěna 3 "běžná" oddělení školní družiny.
-
Celkem je do školní družiny zařazeno 95 účastníků, z toho 72 žáků prvního stupně základní školy.
-
To znamená, že je dodrženo pravidlo nejvyššího počtu účastníků školní družiny v jednom oddělení a oddělení školní družiny je naplněno nejvýše do počtu 30 účastníků.
-
Současně však není dodrženo pravidlo minimálního počtu účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, a školní družina nemá nejméně 20 účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v průměru na jedno oddělení. Zřizovatel však povolil výjimku z nejnižšího počtu žáků podle § 111a odst. 4 školského zákona.
Celkovému počtu oddělení školní družiny se přiřadí hodnota PHmax dle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
I--------------------------I-------------------------------------------------I 
I Celkový počet oddělení I Celkový PHmax za školní družinu I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 1 I 32,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2 I 57,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 3 I 80,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 4 I 97,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I... I ... I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
Celkový PHmax dané školní družiny činí 97,5.
Uvedená hodnota PHmax se sníží podle počtu účastníků, o který je skutečný počet účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, nižší: 97,5 x (72/80) = 87,75, zaokrouhleně 87,8.6)
Příklad 3
-
Právnická osoba vykonává činnost školní družiny na jednom pracovišti, a to v rámci 2 oddělení pouze pro žáky dle § 16 odst. 9 školského zákona.
-
Celkem je do školní družiny zařazeno 13 účastníků školní družiny.
-
To znamená, že je dodrženo pravidlo nejvyššího počtu účastníků školní družiny v jednom oddělení a oddělení školní družiny je naplněno nejvýše do počtu 14 účastníků.
-
Současně je dodrženo pravidlo minimálního počtu účastníků školní družiny v oddělení.
Celkovému počtu oddělení školní družiny se přiřadí hodnota PHmax dle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
I--------------------------I-------------------------------------------------I 
I Celkový počet oddělení I Celkový PHmax za školní družinu I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 1 I 32,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2 I 57,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I... I ... I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
Celkový PHmax dané školní družiny činí
57,5
.
Příklad 4
-
Právnická osoba vykonává činnost školní družiny na dvou pracovištích, na pracovišti A je jedno "běžné" oddělení, na pracovišti B je jedno oddělení pouze pro žáky dle § 16 odst. 9 školského zákona.
-
V "běžném" oddělení školní družiny se vzdělává 25 účastníků, z nich je 24 účastníků žáky prvního stupně základní školy. To znamená, že je dodrženo pravidlo nejvyššího i nejnižšího počtu účastníků školní družiny v jednom "běžném" oddělení.
-
V oddělení školní družiny pouze pro žáky dle § 16 odst. 9 školského zákona je zařazeno 5 účastníků školní družiny. To znamená, že je dodrženo pravidlo nejvyššího počtu účastníků v oddělení. Není však dodrženo pravidlo nejnižšího počtu účastníků oddělení školní družiny. Zřizovatel však povolil výjimku z nejnižšího počtu žáků podle § 111a odst. 4 školského zákona.
Celkovému počtu oddělení školní družiny se přiřadí hodnota PHmax dle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
I--------------------------I-------------------------------------------------I 
I Celkový počet oddělení I Celkový PHmax za školní družinu I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 1 I 32,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2 I 57,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I ... I ... I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
Celkový PHmax dané školní družiny činí 57,5.
Na každé z obou oddělení připadá dle vztahu 57,5: 2 = 28,75, zaokrouhleně 28,8.7)
Protože do "speciálního" oddělení je zařazeno 5 účastníků, je PHmax stanovený podle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, snížen o 0,05násobek PHmax podle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, připadajícího průměrně na každé toto oddělení. PHmax se stanoví dle vztahu 28,8 x 0,95 = 27,36.
Celková hodnota PHmax dané školní družiny činí: 28,8 + 27,36 = 56,16, zaokrouhleně 56,2.
Příklad 5
-
Právnická osoba vykonává činnost školní družiny na dvou pracovištích, na pracovišti A je pět "běžných" oddělení, na pracovišti B je jedno oddělení pouze pro žáky dle § 16 odst. 9 školského zákona.
-
V "běžném" oddělení školní družiny se vzdělává 110 účastníků, z nich je 95 účastníků žáky prvního stupně základní školy. To znamená, že je dodrženo pravidlo nejvyššího počtu účastníků školní družiny v jednom "běžném" oddělení. Není však dodrženo pravidlo nejnižšího počtu účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v průměru na oddělení. Zřizovatel však povolil výjimku z nejnižšího počtu žáků podle § 111a odst. 4 školského zákona.
-
V oddělení školní družiny pouze pro žáky dle § 16 odst. 9 školského zákona je zařazeno 5 účastníků školní družiny. To znamená, že je dodrženo pravidlo nejvyššího počtu účastníků v oddělení. Není však dodrženo pravidlo nejnižšího počtu účastníků oddělení školní družiny. Zřizovatel však povolil výjimku z nejnižšího počtu žáků podle § 111a odst. 4 školského zákona.
Celkovému počtu oddělení školní družiny se přiřadí hodnota PHmax dle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
I--------------------------I-------------------------------------------------I 
I Celkový počet oddělení I Celkový PHmax za školní družinu I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 1 I 32,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2 I 57,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 3 I 80,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 4 I 97,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 5 I 130 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 6 I 155 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I... I ... I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
Na každé z šesti oddělení připadá dle vztahu 155 : 6 = 25,83, zaokrouhleno 25,88). Na pět "běžných" oddělení školní družiny tak připadá PHmax 25,8 x 5 = 129. Na jedno "speciální" oddělení školní družiny připadá PHmax 25,8.
Protože průměrný počet účastníků, žáků prvního stupně základní školy, je nižší než 20 účastníků na oddělení, hodnota PHmax se sníží podle počtu účastníků, o který je skutečný počet účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, nižší: 129 x (95/100) = 122,55.
Protože do "speciálního" oddělení je zařazeno 5 účastníků, je PHmax snížen o 0,05násobek PHmax podle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, připadajícího průměrně na každé toto oddělení, a PHmax se stanoví dle vztahu: 25,8 x 0,95 = 24,51.
122,55 + 24, 51 = 147,06, zaokrouhleně 147,1.
Příklad 6
-
Právnická osoba vykonává činnost školní družiny pouze v rámci 1 "běžného" oddělení. Tatáž právnická osoba vykonává činnosti základní školy s třídami pouze prvního stupně, přičemž základní škola je tvořena 2 třídami.
-
Celkem má školní družina 15 účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy.
-
Je dodrženo speciální pravidlo minimálního počtu účastníků školní družiny dle § 10 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
Pro úplnost uvádíme znění § 10 odst. 3 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
Družina, jejíž činnost vykonává stejná právnická osoba jako činnost základní školy s třídami pouze prvního stupně, a má pouze 1 oddělení, má nejméně
a)
5 účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v případě, že je základní škola tvořena 1 třídou,
b)
15 účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v případě, že je základní škola tvořena 2 třídami,
c)
18 účastníků, kteří jsou žáky prvního stupně základní školy, v případě, že je základní škola tvořena 3 třídami.
Celkovému počtu oddělení školní družiny se přiřadí hodnota PHmax dle přílohy vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
I--------------------------I-------------------------------------------------I 
I Celkový počet oddělení I Celkový PHmax za školní družinu I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 1 I 32,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I 2 I 57,5 I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
I... I ... I
I--------------------------I-------------------------------------------------I
Celkový PHmax dané školní družiny činí 32,5.
PHmax a počet pedagogických pracovníků školní družiny
Jak již bylo uvedeno, PHmax je limitem ve vztahu k počtu pedagogických pracovníků školní družiny s určitým týdenním rozsahem přímé pedagogické činnosti, který může být maximálně financován ze státního rozpočtu. Jinak řečeno, PHmax vypovídá o tom, jaký počet pedagogických pracovníků školní družiny s určitým týdenním rozsahem přímé pedagogické činnosti (obvykle označovaným jako "úvazek") může být maximálně financován ze státního rozpočtu.
Je možné jednoduše shrnout varianty personálního zabezpečení školní družiny pedagogickými pracovníky a jejich vztahu k PHmax:
I--------------I------------------------------I------------------------------I         
I I počet hodin přímé I počet hodin přímé I
I I pedagogické činnosti I pedagogické činnosti I
I I vykonaný ve školní družině I vykonaný ve školní družině I
I I za týden (PH školní družiny) I za týden (PH školní družiny) I
I I je nižší než PHmax, nebo je I je vyšší než PHmax I
I I shodný s PHmax I I
I--------------I------------------------------I------------------------------I
I finanční I Školní družině jsou I Školní družině jsou I
I důsledky I poskytnuty ze státního I poskytnuty ze státního I
I I rozpočtu finanční prostředky I rozpočtu finanční prostředky I
I I na pokrytí skutečných I do výše PHmax. I
I I nákladů na platy I I
I I pedagogických pracovníků I I
I I 9) , tj. podle skutečně I I
I I vykázaných úvazků (podle I I
I I školní družinou definovaného I I
I I nároku). I I
I--------------I------------------------------I------------------------------I
I souvislosti, I Podle § 15 odst. 2 vyhlášky I Závisí na školní družině, I
I důsledky I č. 74/2005 Sb., v platném I jak se vypořádá se I
I I znění, ředitel stanoví I "schodkem" odpovídajícím I
I I nejvyšší počet účastníků na I rozdílu mezi PH školní I
I I 1 pedagogického pracovníka s I družiny a PHmax. Školní I
I I ohledem na druh vykonávané I družina může upravit I
I I činnosti účastníků a jejich I podmínky provozu nebo I
I I případné speciální I zajistit financování školní I
I I vzdělávací potřeby, zejména I družiny z jiných zdrojů, tj. I
I I s ohledem na jejich I zdrojů odlišných od státního I
I I bezpečnost. I rozpočtu. I
I--------------I------------------------------I------------------------------I
Pro stanovení výše finančních prostředků ze státního rozpočtu pro pedagogické pracovníky ve školní družině jsou pak rozhodné údaje vykázané ve výkazu P1c-01, a to
-
v oddíle IVa velikosti úvazků vychovatelů školní družiny,
-
v oddíle IVb přímá pedagogická činnost stanovená ředitelem jednotlivým vychovatelům v souladu s nařízením vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění,
-
v oddíle IVc hodiny přímé pedagogické činnosti vychovatelů pevně stanovené nad rámec jejich týdenního rozsahu (pokud existují).
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Lze jednoduše konstatovat, že nepedagogická práce ve školní družině zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí bude i od 1. 1. 2020 financována prostřednictvím republikových a krajských normativů, tzn. v současném režimu.
Konkrétně to znamená, že od 1. 1. 2020 řídí vyhláškou č. 310/2018 Sb., o krajských normativech. Krajský úřad stanoví v souladu s uvedenou vyhláškou krajské normativy na jednotku výkonu. Podle § 1 písm. d) vyhlášky č. 310/2018 Sb. je jednotkou výkonu 1 dítě, 1 žák ve školní družině, kteří jsou přijati k pravidelné denní docházce.
Financování pedagogické a nepedagogické práce ve školním klubu
Ve vztahu ke školnímu klubu lze také uvést, že pedagogická i nepedagogická práce ve školním klubu zřizovaném krajem, obcí a svazkem obcí bude financována prostřednictvím republikových a krajských normativů, tzn. v současném režimu.
Od 1. 1. 2020 se školní kluby zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí řídí vyhláškou č. 310/2018 Sb., o krajských normativech. Krajský úřad stanoví v souladu s uvedenou vyhláškou krajské normativy na jednotku výkonu. Podle § 1 písm. c) vyhlášky č. 310/2018 Sb. je jednotkou výkonu 1 žák, který se vzdělává v základní škole, v základní škole speciální, v nižším stupni šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo v odpovídajících ročnících v osmiletém vzdělávacím programu konzervatoře a kterému školní klub zajišťuje naplnění volného času zájmovou činností se zaměřením na různé oblasti.
Vyhláška je doplněna přílohou Minimální personální zabezpečení k zajištění vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními zřizovanými krajem, obcí nebo svazkem obcí. Pomocí této přílohy má být zajištěno, že hodnoty krajských normativů pro školní klub (ale i pro jiná školská zařízení) neklesnou pod určitou hranici.
Podle bodu 3 přílohy Minimální personální zabezpečení k zajištění vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními zřizovanými krajem, obcí nebo svazkem obcí platí následující:
Pro určení výše krajských normativů činí minimální personální zabezpečení k zajištění vzdělávání a školských služeb ve školním klubu 1 pedagogický pracovník s minimálním rozsahem 0,5 přepočteného úvazku pedagogického pracovníka.
Závěrem
Od 1. 1. 2020 se bude financování pedagogické práce ve školních družinách a školních klubech zřizovaných krajem, obcí a svazkem obcí zakládat na různých principech: ve školních družinách bude odvislé od PHmax, ve školních klubech - od normativu stanoveného vyhláškou č. 310/2018 Sb. Financování nepedagogické práce ve školních družinách i ve školních klubech zřizovaných krajem, obcí a svazkem obcí bude založeno i nadále na normativním systému, přičemž normativ bude stanoven dle vyhlášky č. 310/2018 Sb.
1 Právní závěry jsou vyjádřením právního názoru autorek. V případě sporu, včetně soudního řízení týkajícího se konkrétní věci, mohou být stanoviska a závěry třetích stran, včetně soudu odlišná od těch, které jsou autorkami v tomto článku prezentovány.
2 Autorky vycházejí z právního stavu ke dni 1. 8. 2019. Změnám právních předpisů, které nastanou k pozdějšímu datu, bude věnován speciální článek.
3 V článku nejsou zohledněny změny vyhlášky č. 74/2005 Sb. zavedené vyhláškou č. 196/2019 Sb. Uvedené novele bude věnován speciální článek.
4 Podle § 2 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, se pro účely této vyhlášky rozumí pravidelnou denní docházkou přihlášení k zájmovému vzdělávání nejméně 4 dny v týdnu po dobu nejméně 5 po sobě jdoucích měsíců.
5 Viz vzor formuláře Z 2-01 Výkaz o školní družině - školním klubu podle stavu k 31. 10. 2019. [online]. [cit. 2019-07-31]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vzory-formularu-vykazu-pro-rok-2019
6 Při výpočtu kráceného PHmax se nezaokrouhlují mezihodnoty výpočtu. Na jedno desetinné místo je zaokrouhlena výsledná hodnota kráceného PHmax.
7 Autorky používají zaokrouhlení uvedené v metodickém materiálu MŠMT Metodika stanovení PHmax pro školní družiny. [online]. [cit. 2019-08-09]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/metodiky-k-reforme-financovani-regionalniho-skolstvi. s. 12.
8 Autorky používají zaokrouhlení analogicky s případem uvedeným v metodickém materiálu MŠMT Metodika stanovení PHmax pro školní družiny. [online]. [cit. 2019-08-09]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/metodiky-k-reforme-financovani-regionalniho-skolstvi. s. 12.
9 V materiálu MŠMT FAQ - Často kladené otázky se uvádí, že mateřským, základním a středním školám, konzervatořím a školním družinám bude k finančním prostředkům na tarifní platy učitelů napočítán i určitý objem finančních prostředků na nárokové a nenárokové složky platu v závislosti na počtu úvazků učitelů ve škole. FAQ - Často kladené otázky. [online]. [cit. 2019-07-31]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/faq-casto-kladene-otazky-1