Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku 2019/2020

Cílem článku je zdůraznit základní činnosti školní družiny a školního klubu v 1. pololetí 2019/2020. Obsah článku vychází z právní úpravy účinné ke dni jeho publikování. V případě pozdějších změn právních předpisů je nutné, aby školní družiny a školní kluby použily aktuální právní úpravu.

Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku 2019/2020
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz, e-mail: monikapuskinova@monikapuskinova.cz
ZÁŘÍ
Ve školním roce 2019/2020, který začne 1. září 2019, školní družiny a školní kluby zúročí zkušenosti, které získaly při aplikaci novelizovaného školského zákona1) a novelizované vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání2).
Připomeňme, že některá ustanovení novelizované vyhlášky č. 74/2015 Sb. se začala používat již od 1. 9. 2018 a některá ustanovení se začnou používat od 1. 1. 2020. Tato skutečnost byla zdůrazněna v dopisu náměstka pro řízení sekce sportu a mládeže MŠMT Karla Kováře adresovaném ředitelům a ředitelkám školních družin, ve kterém se uvádí: „... tato novela je účinná od 1. září 2018, avšak body, které se týkají nového způsobu financování, budou aplikovatelné od 1. ledna 2020, a to konkrétně ustanovení § 10 odst. 9 až 11 a přílohy, která stanovují maximální počty hodin přímé pedagogické činnosti pro školní družiny zřizované územními samosprávnými celky nebo svazky obcí financované ze státního rozpočtu. Toto odložení aplikace vyplývá ze zákona č. 167/2018 Sb., kterým došlo k novelizaci ustanovení čl. II odst. 1 zákona č. 101/2017 Sb. v tom směru, že školy a školská zařízení zřizované územními samosprávnými celky nebo svazky obcí budou do 31. prosince 2019 financovány ze státního rozpočtu podle dosavadních ustanovení školského zákona. Naopak ostatní novelizovaná ustanovení, zejména pak § 10, jenž se vztahuje k doprovodným otázkám nastavení nových pravidel organizace, zejména tvorby oddělení a počtů účastníků školních družin, nabývají účinnosti a budou aplikována od 1. září 2018.“3)
Lze předpokládat, že uvedené změny se promítly zejména do aktualizace školního vzdělávacího programu školní družiny a školního klubu a vnitřního řádu školní družiny a školního klubu.
Při vymezení konkrétních aktivit, kterými budou vychovatelé školních družin nebo školních klubů dosahovat cílů vytyčených na školní rok 2019/2020, se mohou nechat inspirovat závěry a doporučeními pro zájmové vzdělávání uvedenými ve výroční zprávě České školní inspekce. Ve výroční zprávě Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 (Praha, prosinec 2018)4) se např. pozitivně hodnotí, že se účastníci zájmového vzdělávání aktivně zapojují do kulturního a společenského života obce (regionu), a doporučuje se systematicky propojovat vzdělávání ve škole s promyšlenými činnostmi v zájmovém vzdělávání.
Stejně tak mohou využít informací uvedených v materiálu České školní inspekce vymezujícím kritéria hodnocení, průběhu a výsledků vzdělávání, který obsahuje část Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro školní družiny a školní kluby.5) Lze očekávat, že kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2019/2020 Česká školní inspekce zveřejní v červenci 2019.
Vychovatelé školní družiny a školního klubu by měli mít povědomí o tom, jak se vyvíjí výklad GDPR a jeho aplikace v prostředí školní družiny a školního klubu. V praxi to znamená, že by měli mít základní představu o tom, zda na základě zkušeností získaných v minulém školním roce ve škole došlo, nebo nedošlo ke změně pravidel, podle kterých se zpracovávají osobní údaje účastníků školní družiny a školního klubu.
K obvyklým činnostem realizovaným v září, do kterých se v určité míře mohou zapojovat vychovatelé školních družin a školních klubů, patří
-
úhrada úplaty za zájmové vzdělávání zákonnými zástupci účastníků školní družiny a školního klubu;
-
předávání údajů o zahájení poskytování každého nového podpůrného opatření ve druhém až pátém stupni s normovanou finanční náročností a údajů o ukončení poskytování personálního podpůrného opatření ve druhém až pátém stupni s normovanou finanční náročností, a to prostřednictvím výkazu R 44-99; údaje se předávají průběžně.
ŘÍJEN-LISTOPAD
Ve školním roce 2019/2020 podzimní prázdniny připadnou na úterý 29. října a středu 30. října 2019. Oprávnění a povinnosti ředitele spojené s případným přerušením činnosti (provozu) školní družiny jsou stanoveny v § 8 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění.
§ 8 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění
Družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování a o školních prázdninách. Po projednání se zřizovatelem může ředitel přerušit činnost družiny v době školních prázdnin. Ředitel po projednání se zřizovatelem může po dohodě s řediteli jiných družin zprostředkovat možnost poskytování zájmového vzdělávání účastníků v jiné školní družině po dobu přerušení provozu, především v době školních prázdnin. Ředitel zveřejní na vhodném veřejně přístupném místě informaci o přerušení provozu družiny a popřípadě také informaci o možnosti a podmínkách zajištění vzdělávání v jiné družině.
Jak je známo, činnost školního klubu se na dobu prázdnin nepřerušuje, neboť podle § 6 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., v platném znění, klub vykonává činnost ve dnech školního vyučování.
V rámci statistického zjišťování do 11. 11. 2019 proběhne odevzdání výkonového výkazu Z 2-01 Výkaz o školní družině - školním klubu podle stavu k 31. 10. 2019.
PROSINEC-LEDEN
Na prosinec a leden připadají vánoční prázdniny (od pondělí 23. prosince 2019 do pátku 3. ledna 2020). Také v tomto případě je nutné zajistit případné přerušení činnosti (provozu) školní družiny.
Jak již bylo uvedeno výše, reforma financování regionálního školství bude zahájena 1. 1. 2020. Od uvedeného data se začnou používat pravidla vymezující PHmax ve školních družinách zřizovaných krajem, obcí nebo svazkem obcí.
Shrnutí
V období 1. pololetí školního roku 2019/2020 se školní družiny a školní kluby mohou zaměřit na vlastní obsah své činnosti v podmínkách právní úpravy, která je jim známa z předchozího školního roku. Zvýšenou pozornost v tomto období bude nutné věnovat použití nových pravidel financování školských zařízení zřizovaných krajem, obcí nebo svazkem obcí.
1 Viz zákon č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2 Viz vyhláška č. 163/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
3 Viz Dopis MŠMT určený ředitelkám a ředitelům školních družin k 1. 9. 2018. [online]. [cit. 2019-05-31]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/dulezite-dokumenty
4 Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 - výroční zpráva ČŠI. [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1)
5 Viz např. Česká školní inspekce. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. (Praha, červenec 2018) [online]. [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Kriteria-hodnoceni/2018-2019-Kriteria-hodnoceni-podminek,-prubehu