Spolupráce s rodinou jako akt podpory rozvoje dítěte, 2. část

Vydáno: 15 minut čtení

Tato část navazuje na text, který se hlouběji zabýval charakteristikou současné rodiny, její funkčností a vlivem na rozvoj dítěte. Poznání rodinného prostředí dítěte je základním východiskem k individualizaci předškolního vzdělávání. Dnešní příspěvek se zaměří na efektivní spolupráci mezi mateřskou školou a rodinou, která přispívá k podpoře rozvoje dítěte a jeho socializaci.

Spolupráce s rodinou jako akt podpory rozvoje dítěte
Mgr.
Zora
Syslová
Ph.D.
garant oboru učitelství pro MŠ na PedF MU v Brně
O CO SE OPŘÍT PŘI ORGANIZACI SPOLUPRÁCE MEZI MATEŘSKOU A RODINOU
Současné podobě
vztahů mateřské školy
(dále „MŠ“)
a rodiny
předcházel dlouhodobý vývoj ovlivněný celkovým postavením rodiny a školy v socialistické společnosti. Jak uvádí Rabušicová (2009) byly dřívější vztahy charakteristické jednosměrným přenosem informací a důrazem na řešení vzniklých problémů týkajících se docházky, chování či vzdělávacích výsledků. K značnému posunu a obratu ve vztazích mezi rodinou a školou dochází až v posledních letech.
Tato změna souvisí s transformačními záměry a snahou posilovat demokratické vztahy a kooperaci mezi hlavními aktéry výchovy a vzdělávání dětské populace. „V současné době jsou
rodiče, alespoň teoreticky, vnímáni jako
nepominutelní aktéři výchovy
a vzdělávání vlastních dětí. Vedle dítěte a učitele tvoří třetí nezbytný vrchol v pomyslném trojúhelníku vztahů v edukačním procesu.“1) V praxi se však setkáváme se širokou škálou vztahů, které ne vždy můžeme označit za demokratické.
Vztahy MŠ s rodiči jsou ovlivněny zkušenostmi rodičů se školou, kterou navštěvovali oni sami, nebo kterou znají od starších dětí. Požadavky na předškolní vzdělávání doznaly značných změn. Ne všichni rodiče tyto změny znají a ne všichni rodiče se s nimi ztotožňují.
Neznalost cílů
předškolního vzdělávání, osobní zkušenosti, postoje rodičů, ale i jejich osobnostní založení, pak přinášejí zcela odlišný přístup jednotlivých rodičů a rodin k MŠ. Někteří jsou otevření, sdílní, ochotni se spolupodílet na výchově a vzdělávání svých dětí. Jiní předpokládají, že je věcí školy, jak bude jejich dítě vzdělávat a plně jim důvěřuje. Existuje však také skupina rodičů, která má zcela jasnou představu o výchově svého dítěte a očekává, že MŠ bude vychovávat jejich dítě podle jejich instrukcí.
Jak jsem uvedla na začátku textu, vyjasnit si vzájemné představy o výchově a vzdělávání dítěte, o smyslu a způsobu spolupráce je dobré ještě před nástupem dítěte do MŠ. Vymezení určitých hranic usnadňuje komunikaci mezi hlavními aktéry vzdělávání dítěte, ale především umožní dítěti cítit se bezpečně a jistě v obou prostředích – jak rodinném, tak školním. Současně mu podpora a společně plánované působení umožní lépe se orientovat v okolním světě, ale také samo v sobě a svých dovednostech.
Vymezení základních vztahů mezi rodinou a mateřskou školou můžeme najít v zákonných dokumentech, kterými jsou např. školský zákon nebo vyhláška č. 14/2005 Sb.o předškolním vzdělávání v aktuálním znění, která říká:
„Mateřská škola spolupracuje se zákonnými zástupci dětí a dalšími fyzickými osobami s cílem vyvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch rozvoje dětí a prohloubení vzdělávacího a výchovného působení mateřské školy, rodiny a společnosti“.
2)
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání vymezuje vztahy mezi zákonnými zástupci a mateřskou školou následovně:
„Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Předškolní vzdělávání má smysluplně obohacovat denní program dítěte v průběhu jeho předškolních let a poskytovat dítěti odbornou péči. Mělo by usilovat, aby první vzdělávací krůčky dítěte byly stavěny na promyšleném, odborně podepřeném a lidsky i společensky hodnotném základě, a aby čas prožitý v mateřské škole byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života i vzdělávání“
.3)
Konkretizaci těchto obecných zákonných formulací by měl obsahovat například školní řád, či přímo školní vzdělávací program.
Jedna z
podmínek
Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání se týká spoluúčasti rodičů. V ní se uvádí, že vzájemné vztahy mezi rodiči a pedagogy mají být otevřené, vstřícné a respektující. Ze strany školy vůči rodičům by mělo jít o snahu porozumět nejen potřebám dětí, ale i rodin a samozřejmě o zachování diskrétnosti svěřených informací. Výrazně je varováno dávat rodičům nevyžádané rady. Pomoc rodičům by měla spočívat v podpoře a pomoci s péčí o děti a v poradenském servisu (v případě zájmu a žádosti rodičů).
To, co by mělo být v partnerském vztahu rodičů a mateřské školy charakteristické, je možnost rodičů podílet se na dění v mateřské škole. Nejde jen o informovanost o dění v MŠ a účast na akcích pořádaných školou, ale především o možnosti aktivně vstupovat do činností a her svých dětí v MŠ. Rodiče mají být vyzýváni ke spolupráci při plánování vzdělávacího programu školy, k řešení vzniklých problémů, k hodnocení školy apod.
Zásadním požadavkem RVP PV je, že „pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o
společném postupu
při jeho výchově a vzdělávání“.4) Právě tento požadavek konkretizuje obecné pojetí a cíle předškolního vzdělávání v České republice doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení.
MŠ tedy rodinnou výchovu doplňuje a kompenzuje případné výchovné nedostatky prostředí, ze kterého dítě přichází. Podporuje a spolupodílí se na zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji dítěte a na jeho osvojování základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů.
Je tudíž nevyhnutelné mít dobré znalosti nejen o dítěti, ale také o jeho rodinném prostředí.
JAK BY MĚLA VYPADAT EFEKTIVNÍ SPOLUPRÁCE
K působení na rodiče, k jejich pozitivnímu ovlivňování ve prospěch výchovy a vzdělávání dítěte může využít MŠ mnoho prostředků, které se budou v jednotlivých školách lišit.
Informace o škole
rodičům lze předávat prostřednictvím tradičně konaných
schůzek
s rodiči či nástěnek v šatnách a prostorách mateřské školy. K novým prostředkům patří např.
webové stránky
školy, informační letáky, školní časopis.
Informace týkající se vývoje dětí
by se měly vyměňovat mezi rodinou a mateřskou školou prostřednictvím tzv.
konzultačních (hovorových) hodin. Využívá se také forma dotazníku apod.
Dotazník
je zpravidla využíván k získání informací na začátku školní docházky. Mnohem efektivnější je osobní kontakt s rodiči, při kterém je možné hned v počátcích navázat velmi neformální a otevřenou spolupráci s rodinou dítěte.
Často praktikovaným způsobem pro předávání informací mezi učitelkou a rodiči je
výměna několika slov při předávání dětí. Při hlubší analýze obsahu takto předávaných informací však dojdeme k závěru, že jde o pouhé povrchní informace týkající se aktuálního dění a chování dítěte, často se vztahující ke zdravotnímu stavu.
Pokud má jít o hlubší vhled do posunů dítěte a spolurozhodování o jeho dalším vývoji, nelze využívat těchto
organizačních momentů.
Mnohé z učitelek si neuvědomují, že tím také snižují svoji profesní prestiž a etiku kladenou na profesi učitele. Ve chvíli předávání dětí je učitelka v přímém pracovním procesu a měla by se tedy věnovat vzdělávání dětí, nikoli konzultaci s rodiči. K tomu je určen čas v nepřímé pracovní době. Profesionalita učitelky také spočívá v tom, že svoje slova o vývoji dítěte má podepřena záznamy o něm. S
etikou
souvisí nevhodnost předávání intimních informací o dítěti v přítomnosti dalších rodičů a dětí.
Prestiž této nelehké práce může učitelka zvyšovat svým
profesním jednáním s rodiči, které by mělo být spojené s následujícími
dovednostmi:
 
empatie,
 
naslouchání,
 
profesní argumentace,
 
respekt bez předsudků.
Nyní ještě několik rad týkajících se jednání s rodiči:
 
Zveřejněte
hodiny, ve kterých vám mohou rodiče volat do školy (příp. domů) a čas, kdy je možné s vámi konzultovat osobně.
 
Je důležité, aby rodiče od prvních setkání s vámi cítili, že jsou ve škole vítáni a že dostanou
užitečné informace.
 
Chovejte se k rodičům svých dětí jako
k sobě rovným. Vědí o svém dítěti více než vy a znají ho déle než vy. Neostýchejte se zeptat rodičů jakou pomoc (ve vztahu k rozvoji dítěte) by od vás potřebovali.
 
Neočekávejte, že všichni rodiče budou mít ke škole
kladný vztah.
 
Rodiče za vámi přišli kvůli svému dítěti.
Neporovnávejte
před nimi děti a nemluvte s nimi o jiných dětech.
 
Na rozhovor s rodiči se dobře připravte. Myslete na to, že jste po celou dobu setkání s rodiči stále v zaměstnání a vystupujte
profesionálně.
 
Na přivítanou rodičům
podejte ruku, usmějte se a očima navažte kontakt.
 
Vyvarujte se
obsáhlých rozmluv o sobě, o svém osobním životě a o svých problémech.
 
Nemluvte jen o nepříjemných věcech. Začněte něčím
pozitivním
a také něčím nadějným skončete. Pamatujte si zásadu, že dřív než řeknete něco negativního, je třeba mluvit o věcech pozitivních.
 
Neslibujte
rodičům pod nátlakem něco, čeho byste mohli později litovat.
 
Pokud se budou rodiče ptát na skutečnosti, které vám nejsou v dané chvíli známy, sdělte jim, že poskytnete požadovanou odpověď později, až budete mít k dispozici potřebné údaje.
 
Nepoučujte
rodiče. Rodičům i vám záleží na tomtéž – aby se dítě dobře vyvíjelo.
 
Uvažte, ve kterých závažných případech může být užitečná (nebo nezbytná) stručná
písemná dokumentace
k tomu, co se stalo, koho se to týká a jak bude záležitost řešena. Kopii zápisu by měli mít k dispozici také rodiče a vedení školy (týká se zpravidla úrazů dětí).
 
Pokud jsou
rodiče rozvedeni, požádejte o rozsudek a dohodněte na jeho základě, jak bude probíhat informování a styk dítěte s rodiči. Pokud soud nerozhodne jinak, mají na informace o dítěti a styk s ním, právo oba rodiče.
 
Vždy když s rodiči hovoříte, nezapomeňte jim říct, co jejich
dítě umí
a jaké má
přednosti.
 
Nezapomínejte také, že jste
vzdělaní specialisté v oboru
a umíte pracovat s dětmi. Předkládejte rodičům konkrétní návrhy, ale vždy připouštějte jiná možná řešení.
K důležitým aktivitám patří
adaptační program
školy. Přibývá MŠ, které si uvědomují potřebu dětí zvyknout si na nové prostředí a nové tváře s jistotou, kterou mají pouze vedle svého rodiče. Bývá již samozřejmostí, že děti vstupují do MŠ na začátku své docházky či před plánovaným nástupem s rodičem. Jde vlastně o první životní zátěžovou situaci, kdy se dítě zpravidla poprvé musí odloučit od rodiny a zvládnout být v novém prostředí bez rodičů.
Nejde však pouze o adaptaci dítěte, ale přispívá k vytvoření vztahu důvěry mezi rodičem a učitelkou. Když rodiče vidí, jak se s dětmi ve škole jedná, jak se učitelky k dětem chovají, jaké činnosti jim nabízejí, jak si děti hrají, vzájemně komunikují, jaká pravidla fungují ve třídě atd., vytváří se také u nich pocit jistoty a bezpečí.
Akcí, které nabízejí MŠ rodičům pro společně strávené chvíle, je celá škála. Jde zpravidla o oslavy Vánoc, Dne matek či dětí. Ale patří sem také různé tvořivé akce, od práce s keramickou hlínou po pletení košíků apod.
Zapojení do života školy
je možné širokou škálou nabídek. Tou prvotní je umožnit rodičům vstup do tříd, a to v průběhu celého dne. Ne jen na požádání rodičů či po předběžné domluvě. Uvědomme si, že pro dítě je velmi těžké zformulovat odpověď na často kladenou otázku rodičů: S čím sis hrál?, Co jsi celý den dělal? Odpovědi „nic“, „hrál“, „nevím“ nejsou projevem lhostejnosti dětí a neschopnosti učitelek, ale často nedostatečné slovní zásoby a paměti. Děti si nepamatují názvy všech her, herních koutů a hraček.
Mladší děti, které v průběhu dne vystřídají velké množství činností, nemluvě o množství zážitků z pobytu venku, jídla, odpočívání atd., mohou zcela zapomenout na průběh dopoledních činností. Je tedy pro děti daleko snazší provést rodiče třídou a ukázat jim herní kouty, příp. výsledky činností umístěné na „výstavkách“ apod.
Stále častěji je rodičům dána možnost
spolupodílet se na plánování
školy, ale i třídy. Jde o různé formy zapojení, jakými jsou ankety, účast na pedagogických radách, písemné plány umístěné v šatnách tříd, do kterých rodiče doplňují návrhy aktivit apod.
Poslední formou zapojení do života školy je účast na
hodnotících aktivitách. Ta bývá zpravidla realizována prostřednictvím dotazníků.
Věřím, že příspěvek pomůže učitelkám mateřských škol lépe pochopit požadavky Rámcového vzdělávacího programu na spolupráci s rodinou, a tak přispěje k většímu respektu nejen dětí, ale také jejich rodin a současně umožní jiný pohled na individualizaci vzdělávání.
Literatura:
 
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3
 
GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V. Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
 
MATĚJČEK, Z.
Co, kdy a jak ve výchově dětí.
Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-325-3
 
RABUŠICOVÁ, M. Rodiče a škola. PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-542-2
 
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.
 
ŠPRACHTOVÁ, L. Rodina a mateřská škola. In SYSLOVÁ, Z. (ed.) Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole [CD ROM]. 3. aktualizace. Praha: Verlag Dashöfer, 2008. ISSN 1802-4130
 
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolní výchově.
1 RABUŠICOVÁ, M. Rodiče a škola. PRŮCHA, J. (ed.)
Pedagogická encyklopedie
. Praha: Portál, 2009, s. 319. ISBN 978-80-7367-542-2
2
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání.
3
Rámcový program pro předškolní vzdělávání
. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005, s. 7.
4
Rámcový program pro předškolní vzdělávání
. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005, s. 35.