Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz, e-mail: monikapuskinova@monikapuskinova.cz
Informace MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
Mateřským školám je určen dokument Stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve věci zápisu dítěte k předškolnímu vzdělávání.
V materiálu se uvádí postup spádové mateřské školy v případě, kdy zákonný zástupce nepřihlásí dítě k zápisu k povinnému předškolnímu vzdělávání. Ředitel spádové mateřské školy v takovém případě učiní oznámení o podezření ze spáchání přestupku obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází sídlo spádové mateřské školy dítěte. V oznámení nemusí uvádět konkrétní odbor nebo oddělení obecního úřadu obce s rozšířenou působností, když postačí uvedení názvu a adresy sídla příslušného městského nebo obecního úřadu.
Dále se v materiálu uvádí situace, kdy je spádová mateřská škola povinna kontaktovat OSPOD. Jestliže se spádová mateřská škola dozví v souvislosti s nesplněním povinnosti přihlásit dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání o dalších skutečnostech, které nasvědčují závažnému porušování nebo zanedbávání povinností zákonného zástupce při péči o dítě nebo jeho výchově (např. vážné zanedbávání, týrání nebo zneužívání dítěte), má povinnost tyto skutečnosti bez zbytečného odkladu oznámit místně příslušnému OSPOD (tj. věcně příslušnému odboru nebo oddělení obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu je dítě hlášeno k trvalému pobytu).
Materiál MŠMT Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů shrnuje postup oznámení, průběhu, ukončení individuálního vzdělávání dítěte a ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech. Z oblasti právní úpravy individuálního vzdělávání dítěte MŠMT mimo jiné zdůrazňuje:
*
I v případě udělení odkladu povinné školní docházky mohou zákonní zástupci pro své dítě zvolit kterýkoli ze způsobů plnění povinného předškolního vzdělávání uvedených v § 34a školského zákona (tj. i individuální vzdělávání dítěte).
*
Oznámení o individuálním vzdělávání dítěte na dobu kratší než je převážná část školního roku může zákonný zástupce dítěte učinit opakovaně.
*
Odpovědnost za kvalitu vzdělávání dítěte, které plní povinné předškolní vzdělávání formou individuálního vzdělávání, má výhradně zákonný zástupce dítěte. Mateřská škola individuálně vzdělávané dítě průběžně nijak nesleduje ani nevede, pouze jedenkrát ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech.
V části věnované metodickému postupu vlastního ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech MŠMT mimo jiné doporučuje, aby pozorování dítěte při zadané činnosti, které je využito kromě rozhovoru, nepřesáhlo 20 minut. Příloha metodického doporučení obsahuje příklady otázek v jednotlivých vzdělávacích oblastech.
Veřejný ochránce práv
Zdroj: www.ochrance.cz
Doporučení veřejné ochránkyně práv k povinnému předškolnímu vzdělávání je určeno především obcím. Může však být i inspirací pro mateřské školy.
Doporučení obsahuje příklady dobré praxe (např. srozumitelný informační leták a jeho šíření, komunikace s rodiči dětí).
Dále ombudsmanka formuluje výzvu adresovanou obcím a mateřským školám zasazenou do kontextu současné právní úpravy přijímání k předškolnímu vzdělávání. Připomíná, že nelze přijmout nespádové dítě na úkor spádového, a to ani za předpokladu, že nespádové dítě má povinnost předškolního vzdělávání. Současně apeluje na obce a mateřské školy, aby se v odůvodněných případech snažily zajistit řádné předškolní vzdělávání i pro nespádové pětileté děti ze sociálně znevýhodněného prostředí (např. zvýšení kapacity školy ve školském rejstříku nebo povolení výjimky z nejvyššího počtu dětí ve třídě, poskytování informací o nejbližší mateřské škole s volnou kapacitou).