Komunikace mezi školkou a rodiči

Vydáno:

Rodiče svěřují každý den personálu školek to nejdůležitější, co mají, své děti. Každý rodič je jiný, má odlišné požadavky na výchovu a přístup k jeho dítěti. To se týká především požadavků na stravování, pobyt venku, kroužky, ale také přístup k výuce cizích jazyků.

Komunikace mezi školkou a rodiči
 
Andrea
Vřešťálová
 
ředitelka anglické mateřské školy FlowerGarten
Každá školka by měla informovat rodiče naprosto o všem, co se okolo jejich dítěte děje a zodpovědět jim jakoukoli otázku související s jejich potomkem. Pokud se tomu tak neděje, je zřejmě něco špatně. Ve velké míře však záleží na rodičích, co si přejí vědět a jakou měrou se o dění ve školce zajímají. Někdo chce znát podrobně vzdělávací program, jiný se zajímá o chování svého dítěte v kolektivu. Ve školce FlowerGarten se učitelé snaží informovat skutečně o všem. A to nejen o vzdělávacím programu, aktivitách, jež ve školce probíhají, o progresu v angličtině, ale také o tom, s kým jejich dítě kamarádí, v čem vyniká či naopak.
Učitel by se neměl bát rodičům sdělit, v čem dítě pokulhává, kde je potřeba něco vylepšit. Na druhou stranu by měl rodič umět tuto informaci přijmout, protože žádné dítě nemůže být vynikající ve všem. Zároveň by jej neměli rodiče do všeho nutit. Po
sdělení nepříjemné informace
by se nikdo neměl zbytečně rozčilovat, ale spíše se společně s učitelem zamyslet, jak se dá
problém odstranit
či jak se dá
nezvládnutá dovednost
pochopit.
Ve školce FlowerGarten tento typ komunikace funguje naprosto bez obtíží a díky
důvěře a pravidelnému informování
se vždy najde řešení. Nejde totiž o učitele či rodiče, ale především o děti. V žádném případě se nesmí před rodiči nic tajit. Je skutečně důležité mít s nimi
upřímný a otevřený vztah. Pokud rodiče dávají dítě do školky s důvěrou, lépe prospívá a do školky se těší.
Je také důležité vést záznamy o progresu dětí. Tyto poznámky nejsou určené pouze pro školku, která podle nich sestavuje vzdělávací program, ale především pro rodiče. Stejně jako v jiných školkách také anglická školka FlowerGartner vystaví jednou za půl roku, tedy v pololetí, vysvědčení.Nejedná se však o kus papíru, na kterém jsou obrázky či jedničky a dvojky, ale učitelé ohodnotí děti písemně z hlediska postupu v angličtině, co jim jde a co naopak ne, ale také ohodnotí začlenění do kolektivu, společenské chování a další aktivity. Rodič si pak může zpětně porovnat, zda se jeho dítě zlepšilo či spíše zhoršilo. O tento typ hodnoceníjeví rodiče velký zájem a v mnoha základních školách již začíná nahrazovat klasické vysvědčení klasifikující děti od 1 do 5.
Většina soukromých i státních školek provozuje vlastní webové stránky nebo má profily na sociálních sítích. Školky se snaží většinu běžných informací šířit právě prostřednictvím internetu.Základní informace o jídelním lístku, kroužcích, výletech a dalších aktivitách ve školce si mohou rodiče pohodlně zjistit z domova či práce, aniž by museli volat do školky nebo se různými dotazy zdržovat ráno, když spěchají do práce. Na webových stránkách se většinou objevují i pravidelné aktuality, díky kterým rodiče přesně ví, co jejich děti v minulých dnech dělaly, a mohou se zpětně podívat, co vše už děti ve školce prožily a kde všude byly na výletech.
Rozdíl mezi komunikací s rodiči, jejichž děti chodí do státní školky, a mezi těmi, kteří posílají děti do té soukromé, by neměl být žádný. Pravda je ovšem taková, že státní školka, ačkoli by jistě chtěla, nemůže rodičům splnit veškeré jejich požadavky. Pokud je dítě trochu nastydlé a rodič si nepřeje, aby šlo ven, z personálních důvodů to není možné. Žádný pedagog nemůže zůstat kvůli jednomu dítěti ve třídě a další nemůže jít sám na procházku s 30 dětmi. V soukromé školce je to jinak. Díky finančnímu podílu rodičů se o menší počty dětí stará více učitelů. Není tedy problém, aby jedno či dvě děti zůstaly místo pobytu venku ve školce s jedním učitelem.
Rodiče, jejichž požadavku státní školka nevyhoví, se často zlobí a mají pocit, že to dělá schválně, protože je proti nim či dítěti zaujatá. V reálu tomu tak ovšem není. Státní a soukromé školkysi mohou zkrátka dovolit každá něco jiného. Proto je opravdu důležité rodičům vždy vše důkladně vysvětlita říci jim, proč něco lze a něco nikoli, aby nevznikaly zbytečné konflikty. I učitelé by se měli zaujímat, kromě správného přístupu k dětem, také správný přístup k rodičům. Stejně jako děti jsou i rodiče individuálními osobnostmivyžadujícími rozdílné jednání.
Je důležité, aby také učitelé byli ochotni rodičům vše vysvětlita nebrat to jako práci navíc. Oni jsou těmi, kdo tráví s dětmi velkou část dne a znají jejich silné i slabé stránky. Čím otevřenější bude personál školkyk rodičům, tím větší důvěru budou mít rodiče ke školce, do jejíž péče své dítě denně svěřují.

Související dokumenty