Dle novely školského zákona platí povinnost zajistit povinné předškolní vzdělávání i v čase nařízeného uzavření školy nebo karantény, a to na dálku. Asociace lesních mateřských škol proto připravila doporučení, která mohou být východiskem pro přípravu materiálu pro vzdělávání na dálku jednotlivých lesních MŠ a inspirací pro lesní kluby. Stejně tak může posloužit jako inspirace ostatním školkám, ale i rodičům předškolních dětí, kteří se s výukou na dálku potýkají.
Jak na výuku na dálku u předškolních dětí?
Tereza
Valkounová
předsedkyně Asociace lesních mateřských škol
Role pedagogů
Vzdělávací cíle vycházejí z RVP PV a ŠVP a zároveň se přizpůsobují možnostem dětí. Je rozdíl, pokud má z důvodu karantény jednotlivé dítě či školka omezený či zcela nemožný přístup k přírodě, nebo zda je preventivně uzavřená celá školka a děti mají možnost chodit ven s rodiči. Snažíme se udržet co nejvíce naplánovaných cílů a představit možnosti činností rodičům, ale vždy s přihlédnutím k jejich technickým, časovým a prostorovým možnostem.
Obecně by řízená činnost neměla být delší než 20–30 min., abychom nepřetěžovali pozornost dětí, a zároveň bychom měli střídat řízené a volné činnosti. Pedagog je tak více v roli poradce rodiče. Proto je vhodné alespoň jednou za 14 dní zajistit online setkání nebo telefonát s rodiči pro vzájemnou podporu a plánování a 1x týdně možnost individuální konzultace, jak se jim s dětmi daří.
Stejně tak je třeba brát v potaz individualizované plány pro jednotlivé děti na rozvoj oblastí, které jsou pro ně výzvou, např. cvičení koordinaci ruky a oka pro dítě se zkříženou lateralitou, cvičení na sluchovou a zrakovou paměť apod. Zvýšenou podporu by měly dostat také rodiny s dětmi s PPLP nebo IVP nebo např. děti, které jsou v péči logopeda, ale kvůli karanténě musely terapii přerušit, děti s větší potřebou pohybu, děti emočně labilní, děti z rozvedených rodin nebo ve střídavé péči (zde se může stát, že uvíznou u jednoho z rodičů, který je z obav z nákazy nepustí k druhému rodiči).
Pedagogové mohou kromě doporučovaných aktivit na dálkovou výuku dětí také udržovat s dětmi kontakt, například nahrát pohádku a umístit třeba na YouTube kanál. Když takto jednou týdně nahrajeme vždy novou, děti a rodiče mají podklad pro další práci s ní, děti mohou malovat výjevy z pohádky, sehrát rolové hry s domácími hračkami nebo venkovními přírodninami. Když rodiče hotové výstupy nebo proces vyfotí či nahrají a pošlou pedagogovi, je to ideální proces zahrnující i podklad pro evaluaci.
Role rodičů
„Zásadní v tomto období bylo zachovat příjemné rodinné prostředí pro výchovu a vzdělávání, ve kterém mají děti pocit jistoty a bezpečí. Velký význam pro děti předškolního věku pak měla rovněž podpora jejich spontaneity a tvořivosti. Rodiče mohli využívat běžné činnosti, které doma vykonávají a při nichž se dítě naučí mnoho dovedností potřebných pro praktický život a samostatnost (např. při vaření, stolování, uklízení, skládání prádla apod.). Zároveň mohli denní program cíleně obohatit o další činnosti, jako jsou např. čtení, povídání, pohybové aktivity, tvoření, výtvarné aktivity, hry s obrázky, čísly nebo písmeny apod.”
[ČŠI: Tematická zpráva – vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu, 14. 5. 2020]
Rodiče v této situaci částečně nahrazují vzdělávací instituci. Proto je potřeba jim pomoct porozumět, jaké dovednosti a kompetence dítě rozvíjí při běžných činnostech doma i venku, a zároveň jim dodat potřebné materiály či balíčky s aktivitami a k tomu vysvětlení, k čemu činnost slouží. Například:
*
TŘÍDĚNÍ – děti dostanou domů smíchaný hrách a fazole v pytlíku. K tomu párátka. Po roztřídění si nechají hrách nabobtnat a s párátky vytváří obrazce – může se připojit i starší sourozenec školák. Třídit se dá i lego, jiné stavebnice, pastelky, typy hraček apod. Dítě si tak může i uklidit.
*
VYŠÍVÁNÍ – děti dostanou domů kousek látky na vyšívání – Kanava (cca 20–30 cm) – bavlnky, tupou velkou jehlu a knoflíky. Tužkou si předkreslí, co chtějí vyšívat, a pak vyšívají různými styly stehů (co rodiče zvládnou ukázat či učitel může poslat videonávod, co najde na internetu, nebo natočí sám). Knoflíky slouží k přišívání jako kola aut či středy květin. Výšivka se dá kolorovat akvarelovými barvami. Nakonec si z větviček či špejlí svážou rámeček a zadním stehem si obrázek do rámečku přišijí.
*
PUZZLE ČI MANDALY – z přírodnin se dají skládat obrázky (třeba na tácku). Mohou být jen na chvíli nebo na více dní, dají se doplňovat dalšími nalezenými poklady z lesa.
*
HÁČKOVÁNÍ NA PRSTECH – tkaní provázků na prstech je jednoduché a děti to baví. Učitel může poslat natočený návod nebo ho najít na internetu.
Tipy pro děti na doma
*
POZOROVÁNÍ Z OKNA – Rodiče společně s dětmi pozorují a popisují, co se děje venku za oknem. Děti to mohou také nakreslit, počítat, co vidí (kolik stromů, ptáčků, aut, pouličních lamp, veverek, dětí na hřišti, domů, oken, psů atd.). Dá se opakovat a sledovat, jak se svět venku mění.
*
„PSANÍ DOPISŮ“ – Rodiče si se vzájemným souhlasem nasdílí poštovní adresy. Děti malují obrázek kamarádovi a rodič dopíše komentáře. Společně nalepí známku, rodič napíše adresu. Procházka ke schránce nejen zpestří den, ale zprostředkuje dítěti poznání tohoto skoro již zapomenutého komunikačního prostředku.
*
PÉČE O DOMÁCNOST dle možností a věku dítěte – Děti nelze činnostmi zahltit, určíme si, co se má stát úlohou dítěte, a k tomu jej zveme pravidelně, když se činnost odehrává:
*
příprava jídla a stolování – prostírání stolu před jídlem, pomoc s přípravou jídla (loupání, míchání);
*
pomoc s úklidem – utírání prachu, vynášení odpadků, úklid hraček, skládání ponožek, vyndávání prádla z pračky apod.;
*
pomoc s péčí o potřebné – zalévání květin, péče o domácího mazlíčka, příprava svačiny pro sourozence apod.
Tipy pro děti na ven
Pohyb venku, v nerovném terénu je pro vývoj dětí nepostradatelný (křížové pohyby – propojování hemisfér, okysličení mozku, regenerace pozornosti, logopedická prevence). Další přínosy zmiňuje také zpráva MŠMT: „Při prezenční výuce je vhodné, pokud to lze, zařazovat vzdělávací aktivity pořádané venku – na školní zahradě, hřišti, parku a okolí školy, kde nedochází ke kumulování více osob. Tato praxe významně snižuje epidemiologická rizika, zlepšuje celkovou zdravotní kondici, koncentraci a přispívá k well-beingu dětí i učitelů.”
Proto v rámci výuky venku můžeme rodiče inspirovat k následujícím činnostem:
*
HÁZENÍ – Házení šiškami zespodu, shora, z boku (uvolňovací cviky pro rameno, loket a zápěstí).
*
ŘÍKANKY DO CHŮZE – Rodiče si mohou s dětmi cvičit říkanky, šlapat na slabiky či slova. Jedná se o logopedické cvičení, formu rytmizace, kdy se kříží nohy a ruce. Složitější varianta je chůze a tleskání do rytmu.
*
POZOROVÁNÍ PŘÍRODY, práce s určovacími klíči – Rodiče si s dětmi mohou založit vlastní atlas/herbář a popisovat květenu a zvířenu, a přitom použít fantazii, hrát si. Dětský svět není svět znalostí (aplikací, atlasů), nýbrž svět fantazie a zamilování se do života.
*
PÉČE O ZAHRADU – Rodiče mohou děti zapojit do péče o zahradu (hrabání listí, péče o záhony, sběr plodin).
*
SBĚR PŘÍRODNIN – Přírodniny děti sbírají jako vzácné poklady a často jich mají plné kapsy (pozor na živočichy, vedeme děti k jejich ponechání na místě, kde jsou doma). Mohou je použít k třídění, předmatematickým úkolům a na tvoření. Například kaštany nasbírané při procházce může předškolák využít na matematiku nebo je proděravět a pak navlékat na drátek, případně prokládat korálky a vznikne krásný řetěz na výzdobu. Kaštany se dají využít na dámu, k tomu potřebujeme ještě jinou přírodninu, třeba žaludy.
Volná hra – čas pro samostatnou činnost dítěte dle jeho volby
Dětem bychom měli dopřát také prostor na tzv. volnou hru venku, a to alespoň na 60 minut denně. K volné hře potřebují zejména čas a pestrý prostor s dostupnými materiály (tzv. loose parts). I samotná cesta na místo je prostorem pro volnou hru, zastávky u zajímavých objevů, počítejme tedy i s tímto časem jako s cenným zdrojem zkušeností. Pokud je dostupné místo, kam chodívá dítě se školkou, lze navštěvovat tato oblíbená místa, děti zastavují na obvyklých zastávkách, udržují tak zkušenost ze školky. Při této aktivitě dětí rozvíjejí mimo jiné sociální dovednost (vzpomínka na kamarády), sociální samostatnost (vědí, jak se v daném místě chovat) a vnímavost (všímají si změn kolem sebe, ale i svých vnitřních potřeb, dospělý jim k tomu pomáhá otázkami).
Formy evaluace
V rámci přípravy plánu bychom měli pro rodiče vymyslet vhodnou formu evaluace prováděných činností (viz výše). Formy evaluace mohou být následující:
a)
fotky a zaznamenaný komentář či rozhovor, co rodiče s dětmi dělali, lze např. vytvořit každému dítěti sdílenou složku (Google disk), kam rodič nahrává fotky, dokumenty a kam pedagog vkládá podklady;
b)
individuální online či telefonické konzultace (optimálně jedenkrát týdně – časy může stanovit školka, rodiče se zapisují např. přes Doodle), výstupy zaznamenáváme do našich evaluačních nástrojů;
c)
zapsané činnosti s dětmi v domácnosti a venku (šablona k zapsání, odškrtávání – dostupná i pro rodiny, které nejsou online), rodiče napíšou, jak často se děti činnosti věnovaly, a doplní své poznámky. Zde se zaměřujeme na klíčové oblasti, které jsou potřeba rozvíjet:
*
hrubá motorika;
*
jemná motorika, grafomotorika, ruka x oko, lateralita;
*
sluchová a zraková percepce;
*
sociální dovednosti, sociální samostatnost a vnímavost;
*
citová samostatnost dítěte;
*
řečové a komunikativní schopnosti, logopedická prevence;
*
logické, předmatematické myšlení a předčtenářské dovednosti;
*
pozornost a schopnost si pamatovat a záměrně se učit;
*
zájem o kulturu a tvoření;
*
orientace ve svém prostředí a nejbližším prostředí a ve světě.
|
Okruhy činností na doma
|
Rozvíjené oblasti
|
|
domácí práce – pomoc s přípravou jídla a úklidem
|
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
|
|
péče o potřebné
|
1, 4, 2, 5
|
|
společné čtení a zpívání
|
3, 4, 6, 7, 9, 10
|
|
třídění, navlékání, skládání
|
2, 3, 7, 8
|
|
pozorování z okna – co vidím?
|
3, 4, 8, 10
|
|
rukodělné činnosti
|
2, 3, 7, 8
|
|
malování, kreslení, stříhání, lepení atd.
|
2, 3, 5, 9
|
|
komunikace se školkou či kamarády a rodinou (dopisy, telefonáty)
|
4, 5, 6, 10
|
|
Okruhy činností na ven
|
Rozvíjené oblasti
|
|
procházky do přírody
|
1, 2, 3, 6, 10
|
|
péče o zahradu a les
|
1, 2, 4, 8, 10
|
|
pozorování přírody, třeba s určovacími klíči
|
3, 6, 7, 8, 10
|
|
sběr přírodnin, třeba na další využití doma
|
2, 3, 7, 10
|
|
házení, skákání, lezení, šplhání apod.
|
1, 3, 6
|
|
tvoření z přírodnin venku
|
2, 3, 9, 10
|
|
společné hry, příprava hry pro kamaráda
|
1, 2, 4, 5, 7, 10
|
Až se děti vrátí
Návrat k běžnému režimu vyhlížíme s velkou nadějí, děti se těší na kamarády. Nelze ale očekávat, že rychle začneme dohánět to, co jsme kvůli odloučení nestihli. Na stránkách České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (www.cosiv.cz/cs/pro-skoly/) naleznete praktické tipy i rizika, na které je dobré se připravit.