• Oblíbené
  • Poznámka

Canisterapie v mateřské škole

Vydáno:

Jednou z priorit naší mateřské školy je vzájemná kvalitní a otevřená spolupráce s rodiči, kterou se snažíme podporovat a rozvíjet. Proto jsme také velmi rádi uvítali nabídku jedné maminky, která se po dokončení kurzu canisterapie nabídla, že uskuteční program pro děti v mateřské škole.

Canisterapie v mateřské škole
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Co je canisterapie
Název canisterapie je odvozen od latinského slova
canis,
což v překladu znamená pes. Jedná se o metodu pozitivního psychosociálního a fyziorehabilitačního působení na lidi prostřednictvím speciálně vycvičeného a vedeného psa. Pes používaný k těmto účelům pomáhá lidem například se zvládnutím psychických potíží nebo depresí (v domech pro seniory, dětem v dětských domovech nebo opuštěným lidem), kde se stává jejich kamarádem. Prospěšný může být také mentálně nebo fyzicky postiženým dětem a dospělým, kterým pomáhá s jejich rehabilitací. Dětem pomáhá také například při odstraňování logopedických potíží, při rehabilitaci, u sluchově postižených nebo dětem s poruchou autistického spektra.
Návštěva terapeutického psa v mateřské škole
Po přechozí domluvě přišla za dětmi do třídy paní Karolína Sýkorová, maminka jednoho z dětí v naší mateřské škole, a přivedla s sebou psa vycvičeného pro canisterapii. Děti v naší mateřské škole se setkávají v rámci různých činností často se zvířaty, tudíž jsou na jejich blízkost zvyklé. Děti novofundlandského psa jménem Hugo, kterého znaly již z předešlých akcí, velmi radostně přivítaly. Paní majitelka nejprve o Hugovi řekla dětem několik zajímavostí, například to, že každý pes (stejně jako člověk) se rodí s jinou povahou a různými vlastnostmi, a podle toho je třeba ke každému jednotlivému psu přistupovat. Na otázku, jaké vlastnosti a povahu mají například ony samy nebo kamarádi ve třídě, děti odpovídaly – je hodný, zlý, rozzlobený, rád se rozdělí o čokoládu, chce si hrát společně, nechce půjčovat ostatním dětem hračky, často pláče, vzteká se, je veselý apod. A podobně je tomu také u psů, někteří jsou klidní, jiní více temperamentní, divocí, plaší, bojácní apod. Čtyřapůlletý Hugo chodil do „psí školy“, kde se naučil různé dovednosti, které jim nyní dle pokynů předvede. Děti tleskaly, když na příkaz majitelky zvládl například: lehni, sedni, přeskoč, k noze apod.
Jakým způsobem pomáhá terapeutický pes lidem
Paní Karolína dětem vysvětlila, že Hugo může pomáhat například lidem, kteří nemohou chodit a jsou na vozíčku, ale může být také prospěšný dospělým nebo dětem, kteří jsou hodně smutní. Lidem, kteří mají různé zdravotní, fyzické, psychické nebo mentální potíže, pomáhá také to, že cítí teplo a dech terapeutického psa. Navrhla dětem, že si to mohou samy vyzkoušet. Děti si jednotlivě nebo ve dvojicích lehaly na Huga, snažily se vnímat jeho tělo a sdělovaly, co při tom cítí – teplo, pohyb, jak pes dýchá, klid, je to příjemné, měkké apod. Všechny děti měly zájem zkusit si tento blízký kontakt se psem a zpravidla se jim nechtělo od psa odejít. Zajímavé rovněž bylo, že ve třídě vládl klid a pohoda, děti byly předem poučené nejen o bezpečnosti, ale také o tom, že není pro psa vhodné, aby byly příliš hlasité. Nebylo třeba jim pravidla připomínat, děti vycítily klidnou atmosféru a samy se chovaly tiše a s respektem ke zvířeti.
Hugova vestička
Na závěr paní Karolína oblékla Hugovi pěknou barevnou vestu se zajímavými prvky. Vestička byla pošita různými obrázky, tkaničkami, knoflíky, korálky a dalšími zajímavostmi. Děti si vestu prohlížely a současně si procvičovaly jemnou motoriku ruky zapínáním knoflíků, zipu, zavazovaly tkaničky, počítaly korálky a určovaly jejich barvy, určovaly, z jakých geometrických tvarů se skládá obrázek domečku, draka apod. Prostřednictvím kontaktu se psem si vyzkoušely spoustu zajímavých činností a zdokonalovaly si tak své dovednosti a znalosti.
Závěr
V únoru letošního roku proběhla první ukázka canisterapie pro děti v naší mateřské škole. Děti byly velmi nadšené, zvídavé, pozorné a dobře spolupracovaly. Tato aktivita, které se aktivně zúčastnily, se jim moc líbila. Děkujeme paní Karolíně Sýkorové za perfektně připravený program v oblasti canisterapie a těšíme se na další její návštěvu s jejím čtyřnohým kamarádem Hugem.

 

 

 

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu