Aktuality - strana 289
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání připravilo shrnutí základních informací k organizaci písemných zkoušek společné části maturitní zkoušky. Jsou zde k dispozici konkrétní termíny zveřejnění výsledků testů, písemných prací i termínu žádosti o přezkum, včetně dalších užitečných informací.
Ve dnech 15. a 18. dubna 2016 proběhlo ve 13 krajích České republiky pokusné ověřování organizace přijímacího řízení s využitím centrálně zadávaných jednotných testů do čtyřletých oborů vzdělání a oborů víceletých gymnázií.
V přiloženém souboru zveřejňujeme informační bulletin České školní inspekce.
Česká školní inspekce provedla v průběhu prvního pololetí 2015/2016 tematickou inspekční činnost zaměřenou na vzdělávání v oblasti bezpečnosti v mateřských, základních a středních školách. Tematická inspekční činnost se skládala ze dvou částí – z inspekčního elektronického zjišťování (týkalo se plošně všech MŠ, ZŠ a SŠ) a z prezenční inspekční činnosti ve vybraných školách.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, který bude platný od školního roku 2017/2018. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2018.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pod vedením ministryně Kateřiny Valachové úzce diskutuje školská témata s důležitými aktéry. Ministryně se s Asociací krajů, Svazem měst a obcí a Sdružením místních samospráv po několika jednáních shodla na tom, že společné vzdělávání neznamená žádnou plošnou inkluzi, běžné i speciální školy jsou součástí českého vzdělávacího systému a oba typy škol jsou potřebné.
Vzdělávací program Dítě s autismem ve třídě se zaměřuje na formální i organizační opatření spojená se vzděláváním žáků s uvedenou diagnózou do běžných základních škol. Věnuje se konkrétním krokům, které mohou vést k úspěšné integraci. Za všechny jmenujme realizaci jednotlivých opatření IVP, komunikaci mezi učiteli, formami interakce mezi školou a rodinou. Posluchači se seznámí i různými formami spolupráce školy s odborníky, především psychology, psychiatry či speciálními pedagogy. Seminář bude doplněn konkrétními kazuistikami a rozborem řešení obtížných momentů ve vzdělávání.
Řídicí orgán OP VVV zveřejňuje dne 7. dubna 2016 avízo výzvy č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I v prioritní ose 3. Avízem se rozumí základní verze výzvy a doprovodné dokumentace informativního charakteru. Cílem zveřejnění avíza výzvy je poskytnou mateřským a základním školám jako potenciálním žadatelům výzvy více prostoru k přípravě a plánování jejich budoucího projektu. Závazná verze výzvy, včetně kompletní dokumentace a detailních podmínek pro realizaci projektů, bude vyhlášena spolu se zpřístupněním žádostí o podporu v IS KP14+ v květnu 2016.
Přemýšlíte jak učit poutavě o složitých tématech dnešního světa? Vyzkoušejte koncept Filozofie pro děti. Tato metoda umožňuje účastníkům (nejen dětem) vést společný dialog a jeho prostřednictvím hledat odpovědi na „velké“ otázky, naslouchat různým myšlenkám a zkoumat různé problémy a témata současného světa. Filozofie pro děti podporuje myšlení, které je kritické a tvořivé, spolupracující a citlivé.
V poslední době se objevují názory, že škola by neměla žáka vychovávat, ani otevírat palčivá společenská témata. Je možné předat žákům jen kvantum informací bez hodnotového ukotvení? Jak může učitel hodnoty a postoje žáků zjistit a proč je to důležité? Jakým způsobem lze na tyto postoje působit, aniž by šlo o manipulaci? Cílem diskuze je zjistit, zda a do jaké míry je správné působit postoje žáka, jak se liší práce s dětmi a staršími žáky nebo jak probíhá příprava učitelů na vysoké škole.
Je možné vychovávat bez tělesných trestů? Nebo vůbec bez trestání? A pokud ano, jak postupovat? Zveme vás na besedu s PhDr. Václavem Mertinem, autorem knihy "Výchova bez trestů" vydané nakladatelstvím...
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává třetí číslo Zpravodaje. Tentokrát se v něm zaměřujeme hlavně na profesní růst pedagogů v návaznosti na přípravu tolik očekávaného kariérního řádu.
Informační systém InspIS ŠVP, který vytvořila Česká školní inspekce mimo jiné jako užitečnou pomůcku školám při tvorbě validních školních vzdělávacích programů (videoprezentace zde), již nyní reflektuje změny RVP ZV, které nabydou účinnosti k 1. 9. 2016 (zrušení přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením).
Česká školní inspekce v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje stanovisko k poskytování nebo organizování placených kroužků v mateřských školách.
Informace pro školy o postupu při poskytování zlevněného žákovského jízdného. Ministerstvo dopravy vydalo novelu Metodického pokynu pro poskytování žákovského jízdného v železniční vnitrostátní dopravě osob a ve veřejné vnitrostátní pravidelné autobusové osobní dopravě , č.j. 2/2015-410-TAR/14 (vydaného dne 21. 5. 2004 pod č.j. 40/2004-410-TAR/52 ve znění novel č.j. 1/2005-410-TAR/110 ze dne 30. 6. 2005 a č.j. 11/2012-410-TAR/1 ze dne 20. 3. 2012) pro žákovské a studentské slevy jízdného přiznávané v silniční a železniční osobní dopravě při cestách z místa bydliště do školy a zpět.
Centrum dalšího vzdělávání TU v Liberci nabízí rozšiřující studium učitelství MŠ.
Varianta A) Školní psycholog
Varianty B) Školní speciální pedagog
Ministerstvo školství představuje výsledky zápisů k povinné školní docházce pro školní rok 2016/17. Jde o hrubou analýzu údajů ze sběru dat z Výkazu o zahájení povinné školní docházky v základní škole podle stavu k 28. 2. 2016. Výsledky zápisů víceméně korespondují s předešlými roky, a také s dlouhodobým trendem snižování podílu počtu žádostí o odklad. K významným změnám nedochází ani v případě zápisů do běžných základních škol a ani do těch speciálních základních škol, které zápisy pořádaly.
EDUin vyhlásil další ročník soutěže o nejlepší webovou prezentaci školy sCOOL web 2016. Letos si soutěž posvítí na to, jak se weby škol zobrazují na mobilních zařízeních.
S účinností k 1. 4. 2016 dochází k již dříve avizované změně ve způsobech zasílání záznamů o úrazech České školní inspekci. Od 1. 4. 2016 již nebude možné tuto povinnost plnit původním způsobem pomocí elektronických formulářů ZFO (opatřovaných elektronickým podpisem). O tomto kroku informovala Česká školní inspekce všechny školy a školská zařízení zapsané do školského rejstříku v dostatečném předstihu a tato informace byla včas sdělena také výrobcům informačních systémů pro školy.