Aktuality - strana 182
Na konci února zveřejnil na svém blogu představitel spolku Pedagogická komora (dále jen „autor / autor blogu“) příspěvek s názvem parafrázujícím výrok lázeňského Antonína Důry v podání R. Hrušínského nejst. z filmu Rozmarné léto. Podobně jako v jiných svých zveřejňovaných příspěvcích a vystoupeních se autor zaměřil na kritiku jedné z novel školského zákona z dubna 2015. Jde o tzv. inkluzivní novelu školského zákona č. 82/2015 Sb. Takzvanou inkluzivní proto, že jde o přívlastek, který této novele spíše nepřísluší, protože obsahuje pouze pravidla pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen „SVP“) bez ohledu na to, jestli jde o školu běžnou, nebo speciální.
Zhruba čtvrtina pedagogů v regionálním školství nevystudovala učitelské obory a kolem pěti procent jich je bez pedagogického vzdělání. Vyplývá to z průzkumu ministerstva školství.
Přehlídka toho nejlepšího, co dokázali středoškolští studenti vytvořit na poli odborné práce
Registrace na Řízení školy online se Vám bude hodit nejen k vyzkoušení 30denní verze zdarma, ale také pro aktivace licence při zakoupení předplatného Řízení školy online či tištěných časopisů.
Čeští rodiče patří v otázce bezpečnosti na internetu mezi ty nejméně opatrné v Evropě. Vyplývá to z průzkumu společnosti Europ Assistance.
Odstoupit od zavedení povinné maturity z matematiky, kterou by měli středoškoláci skládat nejpozději od jara 2022, navrhují piráti. Podle nich by vedla k růstu neúspěšnosti maturantů.
V pátek 31. května 2019 jsme slavnostně pokřtili naši velmi vydařenou novinku z knižní publikace.
Upozorňujeme na zajímavou ukázku mediálního chování na sociálních sítích.
V posledních dnech obdržely některé školy a školská zařízení fakturu od Asociace školských zařízení na cca 2.500 Kč za členství v asociaci, přičemž si, dle dostupných údajů, školy žádnou podobnou službu neobjednaly.
S Janou Strakovou o tom, proč jsou velké rozdíly mezi školami problémem nás všech
Dne 3. 6. začaly závěrečné zkoušky v učebních oborech. Tento rok je to již popáté, kdy je všechny školy provádějí podle jednotných zadání.
Velikost porcí ve školních jídelnách dnes nikdo nekontroluje. Vychází se z předpokladu, že školák dostane standardní porci. Ta ovšem není nijak definovaná a velikosti pokrmů se jídelna od jídelny liší − rozdíl může být skoro dvojnásobný.
V sobotu 8. června se Národní pedagogické muzeum J. A. Komenského (NPMK) tradičně připojí k Pražské muzejní noci. Vstup je zdarma. Úderem 19. hodiny otevřeme dveře všem návštěvníkům. Připravujeme pestrý doprovodný program k nové výstavě Historické portréty Komenského a jeho současníků. Exkluzivním exponátem výstavy je liturgický kalich Jednoty bratrské z roku 1564, který je součástí sbírek Oblastního muzea v Lešně.
Školské odbory se zatím nehodlají přidat k případnému vyhlášení stávkové pohotovosti ve školách, které chystá profesní spolek Pedagogická komora. Nepodpořili by ho ani například zástupci Asociace ředitelů základních škol nebo spolku Učitelská platforma.
Národní institut pro další vzdělávání připravuje v rámci realizace projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů – SYPO další ze série moderovaných diskuzí pořádaných ve spolupráci s expertní skupinou pro přípravu Strategie 2030+ .
Český ředitel školy je jako Ferda Mravenec, práce všeho druhu. Víc než výuku ale řeší administrativu
Asi každý si vzpomene na ředitele nebo ředitelku školy, kam chodil. Byla to taková trochu záhadná postava, která měla k dispozici největší kancelář a sekretářku k tomu. Moc často jsme je nevídali (pokud nebyl nějaký průšvih) a jejich hlas jsme znali hlavně ze školního rozhlasu, když vyhlašovali chřipkové prázdniny nebo cvičnou evakuaci. Kdo jsou čeští ředitelé, co je trápí, a co jim naopak dělá radost? Jak probíhají výběrová řízení a jaké změny ministerstvo zavádí? Pojďme se na české ředitele podívat blíž.
Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, odeslal oficiální žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ve věci sporné úlohy č. 11 v didaktickém testu z matematiky z letošního jarního termínu státní maturity. Podrobné informace a diskusi o problematickém zadání úlohy najdete ZDE. Žádost v PDF najdete ZDE. MŠMT by se mělo k žádosti vyjádřit do 15 dnů.
Publikujeme text Lucie Kocurové, který se věnuje postavení ředitelů a ředitelek českých škol. V poslední době, na základě dat z proběhlých rekonkurzů, se zdá, že o tuto funkci není zájem. Text vyšel 28. 5. v příloze Akademie Lidových novin.
V březnu proběhl další ročník ceny za pedagogické inovace Eduína. Do Auly slávy byl za dlouhodobý a systematický přínos vzdělávání uveden vysokoškolský pedagog a lektor kritického myšlení Ondřej Hausenblas.
Jedním z úspěšně realizovaných projektů podpořených z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, který na našich stránkách představujeme, je projekt Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích ve spolupráci s dalšími osmi vysokými školami a Národním ústavem pro vzdělávání. Projekt s názvem Podpora rozvíjení informatického myšlení byl podpořen z výzvy Implementace strategie digitálního vzdělávání I.