Aktuality - strana 235
Pedagogičtí asistenti často dělají něco jiného, než by měli. Řada škol je nevyužívá k práci, za kterou jsou placeni. Ministerstvo bilancovalo inkluzi za loňský rok a zjistilo, že velká část asistentů nepomáhá učiteli, ale asistuje dítěti. Učitele totiž nikdo nenaučil, jak asistenty efektivně využít.
Národní institut pro další vzdělávání vyhlásí ve spolupráci s kulturním a vzdělávacím centrem Židovského muzea v Praze a Památníkem Terezín vítěze literární, historické a fotografické soutěže Daniel. Soutěž byla založena v roce 2004 u příležitosti vyhlášení 27. ledna Dnem památky obětí holocaustu a prevence zločinů proti lidskosti. Je věnována holocaustu a jeho reflexi, rasovým problémům v dnešní době a problematice soužití různých etnik v České republice. Smyslem soutěže je přilákat mladé lidi k tématům holocaust, multikulturalita, xenofobie tak, aby se sami zamysleli a dokázali si na ně vytvořit vlastní názor. Soutěž se uskutečňuje pod záštitou biskupa Václava Malého a bývalého ministra kultury Daniela Hermana.
EDUin otevírá další ročník soutěže školních web. Letos chceme pomoci školám především s prověrkou připravenosti na ochranu osobních údajů podle nového nařízení GDPR.
MŠMT se ohrazuje proti dezinformacím v souvislosti s výstražnou stávkou studentů Vyjdi ven konanou 15. března. Tato akce nebyla organizována žádnou politickou stranou ani hnutím. Prvotní výzva vzešla od studentů DAMU a následně si stávku organizovali sami studenti na jednotlivých školách. Protože tato akce vznikla coby občanská iniciativa, nejedná se o porušení zákona, který zakazuje činnost a propagaci politických stran a hnutí ve školách.
Bývalý ministr financí Ivan Pilný (ANO) nyní působí na ministerstvu školství, kde jako zmocněnec prosazuje vzdělávání v oblasti nových technologií. Většina společnosti včetně politiků se podle něj mylně domnívá, že digitální gramotnost končí u ovládání počítače. „Žijeme v době, kdy dosavadní model chodit do školy a pak z toho žít celý život je nenávratně pryč. Lidé se budou muset vzdělávat celý život,“ říká Pilný.
Zájem o řemeslné obory roste. Alespoň podle ředitele Střední odborné školy na pražském Jarově Miloslava Janečka. Rodiče podle něj už pochopili, že kvalitní řemeslník se na trhu práce neztratí a že si dokáže slušně vydělat.
Recituje básně, s žáky se snaží jednat na rovinu a na Facebooku si s nimi píše i mimo pracovní dobu. Petr Martínek byl první pedagog, který před 25 lety získal ocenění Zlatý Ámos pro nejlepšího učitele. „
Město Zruč nad Sázavou
Letošní dvacátý ročník festivalu Jeden svět, který proběhl od 5. do 14. března v Praze, zná své vítěze. Poroty udělily celkem devět cen v kategoriích Mezinárodní soutěž, Máte právo vědět a Česká soutěž. Čtvrtou porotou byla tradičně Studentská porota, která vybírala nejlepší film z kolekce filmů pro střední školy. Diváci a divačky rozhodli pomocí hlasování po filmových projekcích o dokumentu, který získal Diváckou cenu nadačního fondu Avast.
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách ve školním roce 2016/2017.
Ve středu 14. března vypršel 64 ředitelům jihočeských krajských škol a domů dětí termín pro podání přihlášky do povinného konkurzu. Už podruhé tak musí své místo obhajovat všichni po šesti letech ve vedoucí funkci. Minule zůstalo 90 procent šéfů škol.
V Základní škole Dubá na Českolipsku se rozhodli, že už nebudou plýtvat jídlem. Děti totiž kuchařkám ve školní jídelně vracejí zejména polévky. Nyní ve škole zvážili, kolik v jídelně a ve třídách vyhodí zbytků jídla. Poté učitelé dětem „promluví do duše“ a odpadky opět zváží, aby porovnali, jaký to mělo efekt.
Drahé úvěry na spotřebu v Česku jsou podle ekonomů především důsledkem nižší finanční gramotnosti Čechů. V minulosti tuzemské banky dražší půjčky než na západě zdůvodňovaly vyšším rizikovým profilem klientů, což dokládaly vysokým podílem nesplácených úvěrů.
4. dubna 2018 – Praha, Brno, Olomouc, Plzeň, Liberec, Ústí nad Labem
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo pro školy Stručný návod na zabezpečení procesů souvisejících s GDPR ve školách. Manuál usnadní školám přípravu na obecné evropské nařízení o ochraně osobních údajů, které začne platit letos v květnu. Školy v něm najdou praktické příklady, jak bezpečně zpracovávat a uchovávat osobní údaje související s GDPR.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala uvádět do oběhu nevyhovující potravinu Rozinky (ALBERT) v balení 200g, s označením DMT: 09/10/2018, šarže: E15180017A, země původu: Írán. Výrobcem potraviny je slovenská společnost Encinger SK, spol. s.r.o., Jadranská 13, Bratislava.
Nadační fond Magdaleny Kožené otevírá pod názvem MenART unikátní roční stipendijní program mentoringu uměleckého vzdělávání, do kterého se mohou zapojit nadaní žáci základních uměleckých škol a jejich učitelé. Do role mentorů vstupuje devět předních osobností umělecké scény, které reprezentují 3 obory zastoupené v programu: klasickou hudbu, autorskou tvorbu a výtvarný obor: dirigent Tomáš Netopil, operní pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek, skladatelka a klavíristka Beata Hlavenková, zpěvačka Lenka Nová, violoncellistka Terezie Kovalová a výtvarní umělci Maxim Velčovský, Petr Nikl a Milan Cais. Ti se budou se studenty a jejich pedagogy během školního roku 2018/2019 pravidelně setkávat.
V Česku začala ve čtvrtek v poledne stávka studentů na obranu ústavních hodnot. Na několika místech v Praze i v jiných městech se sešly stovky lidí. Stávku vyhlásila Divadelní fakulta Akademie múzických umění (DAMU) a oslovila 320 škol. Iniciátor stávky #VyjdiVen Luboš Louženský řekl, že akce nemá zpochybňovat volební výsledek, je namířená proti premiérovi v demisi Andreji Babišovi (ANO) a prezidentovi Miloši Zemanovi.
Poslanci žádají, aby ministerstvo školství zjistilo, jak alternativní metody ovlivňují znalosti žáků a porovnalo je s klasickou výukou. Přední čeští akademici a matematici si stěžují, že jsou alternativní směry, zejména Hejného metoda, neprověřené a neměly by se do škol zavádět, dokud se řádně neotestují. Podle didaktika matematiky Antonína Jančaříka z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy ale matematika musí dostat nové impulzy, jinak se sama stane zastaralou.
Český výbor světové organizace pro předškolní výchovu - OMEP (Organisation Mondiale pour l´Éducation Préscolaire), si vás dovoluje pozvat na mezinárodní konferenci.